Social Repositioning or Marketing Strategy?
Performatic Construction of Glamour Magazine on Instagram, When Race and Gender Fall on the Networks
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-5023.2021.n7.e66621Keywords:
Performance;, Race, Glamour Magazine, “Solidarity capital”, “Expressive coherence”Abstract
In this article, we reflect on how public and market demands reflect and often transform the discourses published on the Instagram account of the Brazilian women's magazine Glamour. To do this, we think about how these discourses are presented, and whether they reinforce or refute others that already exist in a structurally racist society (ALMEIDA, 2018), such as the Brazilian one. We will specifically consider the posts from this publication on Black Consciousness Day, November 20, in the year 2021. And we analyze the media's actions in relation to issues related to race, racism and gender, considering, mainly, the concepts of performance (AMARAL; SOARES; and POLIVANOV, 2018); “solidarity capital” (CAMPANELLA, 2014); and “expressive coherence” (SÁ and POLIVANOV, 2012).
References
ALMEIDA, Silvio. L. de. O que é racismo estrutural?. Belo Horizonte. Letramento, 2018.
AMARAL, A.; SOARES, T.; POLIVANOV, B. Disputas sobre performance nos estudos de Comunicação: desafios teóricos, derivas metodológicas. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 41, n. 1, 2018. Disponível em: https://revistas.intercom.org.br/index.php/revistaintercom/article/view/3044. Acesso em: 01/08/2022.
BIROLI, Flávia e MIGUEL, Luiz Felipe. Feminismo e política: uma introdução. 1ª edição, São Paulo: Boitempo, 2014.
CAMPANELLA, B. Celebridade, engajamento humanitário e a formação do capital solidário. Revista FAMECOS: mídia, cultura e tecnologia, v. 21, n. 2, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.2.15908. Acesso em: 01/08/2022.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. São Paulo: Projeto Periferia, 2003.
EDELMAN. 69% dos brasileiros compram com base no posicionamento das empresas sobre questões sociais. Disponível em: https://www.edelman.com.br/estudos/earned-brand-2018. Acesso em: 25/08/2022.
ESCOLA, Brasil. 20 de Novembro - Dia da Consciência Negra. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/datas-comemorativas/dia-nacional-da-consciencia-negra.htm. Acesso em: 10/08/2022.
ESTUDANTE, Guia do. Tema de redação: como funciona a cultura do cancelamento. Disponível em: https://guiadoestudante.abril.com.br/redacao/tema-de-redacao-como-funciona-a-cultura-do-cancelamento/. Acesso em: 13/06/2022.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.
GLAMOUR, Instagram. Disponível em: https://www.instagram.com/glamourbrasil/. Acesso em: 01/08/2022.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11ª Edição, DP&A Editora, Rio de Janeiro, 2006.
hooks, bell. Olhares Negros: Raça e Representação. São Paulo: Elefante, 2019.
MEIO & MENSAGEM. Glamour foca no digital e reduz edições impressas
Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/home/midia/2022/05/24/glamour-foca-no-digital-e-reduz-edicoes-impressas.html. Acesso em: 01/08/2022.
MELO, Cristina; VAZ, Paulo. Guerras Culturais: conceito e trajetória. Revista ECO-Pós, v. 24, n. 2. Rio de Janeiro: 2021. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/27791/15215. Acesso em: 01/08/2022.
MÍDIA KIT. Glamour 2021. Disponível em: https://irp-cdn.multiscreensite.com/43f3dabf/files/uploaded/Midia%20Kit%20Glamour%202021_FINAL.pdf. Acesso em: 29/07/2022.
MOURA, Amanda dos Santos. Representação da mulher negra nas capas da versão brasileira da revista Glamour (2012-2020): Discursos, imagens e construção de sentidos. Programa de Pós-graduação em Relações Étnico-Raciais (PPRER/Cefet-RJ), Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: http://dippg.cefet-rj.br/pprer/attachments/article/81/164_Amanda%20dos%20Santos%20Moura.pdf. Acesso em: 01/08/2022.
PEREIRA DE SÁ, Simone; POLIVANOV, Beatriz. Auto-reflexividade, coerência expressiva e performance como categorias para análise dos sites de redes sociais. Revista Contemporânea, Salvador, vol. 10, n. 3, pp. 574-596, 2012. Disponível em: < https://periodicos.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/view/6433/4670 > Acesso em 01/08/2022.
POLIVANOV, B., CARRERA, F. Rupturas performáticas em sites de redes sociais: um olhar sobre fissuras no processo de apresentação de si a partir de e para além de Goffmann. Porto Alegre, Revista InTexto, UFRGS, n.44, p.78-98, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/intexto/article/view/79810. Acesso em: 01/08/2022.
SODRÉ, Muniz. Por um conceito de minoria. In: PAIVA, R.; BARBALHO, A. (Orgs.). Comunicação e Cultura das Minorias. São Paulo: Paulus, 1o ed., v. 1, 2005.
_____. Uma lógica perversa de lugar. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Dossiê Racismo, v. 21, n. 3, 2018.
TRINDADE. Azoilda Loretto da. A formação da imagem da mulher negra na mídia. Rio de Janeiro: Tese apresentada ao Programa de Pós-Graduação da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), 2005.
UOL, PORTAL. Papel social é fundamental para marcas garantirem longevidade aos negócios. Disponível em: https://economia.uol.com.br/colunas/2021/01/07/papel-social-sera-unica-forma-de-garantir-longevidade-aos-negocios.htm. Acesso em: 25/08/2022.
UOL, Portal. Com top celeb na capa, primeira edição da "Glamour" brasileira sai amanhã. Disponível em: https://ffw.uol.com.br/noticias/moda/fundada-nos-eua-em-1939-revista-glamour-chega-ao-brasil-pela-globo-conde-nast/. Acesso em: 01/08/2021
Downloads
Published
Versions
- 2024-05-18 (4)
- 2024-05-17 (2)
- 2023-06-20 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nhengatu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new works must be credited to you and may not be used for commercial purposes, users do not have to license these derivative works under the same terms.