ausência da informação dos dados em inglês embora conste no PDF
DOI:
https://doi.org/10.23925/2238-8044.2025v14i1.57404Keywords:
Matrices; Gamification;Sequencial teaching.Abstract
The use of technological tools has proved to be an important instrument for didactic use, with the relevance of teaching being increasingly discussed. In this research, an intervention was carried out, aiming to investigate the matrix teaching and learning process, using the Kahoot application. As a methodology, a didactic sequence was used with its phases, namely: Pre-test, modules and post-test. For this, it was carried out with a class of the 2nd grade of high school, during mathematics classes. Finally, the results obtained revealed that the activity with gamification enabled greater interactivity and engagement among students. In addition, it provided opportunities for improvements to teaching practice, revealing the potential of using the application and placing the didactic sequence as timely in reflection and organization.
References
ALVES, Handerson. Rodrigues.; RIBEIRO, Marcel. Thiago. Damasceno. UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ENSINO DE SOLUÇÕES. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 8, n. 1, p. 302-322, 2020. DOI: 10.26571/reamec.v8i1.9748. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/9748. Acesso em: 14 nov. 2021.
ANDREETTI, Thais Cristine. GAMIFICAÇÃO DE AULAS DE MATEMÁTICA POR ESTUDANTES DO OITAVO ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL. 2019. 128 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pósgraduação em Educação em Ciências e em Matemática, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019. Disponível em: http://www.exatas.ufpr.br/portal/ppgecm/wp-content/uploads/sites/27/2020/04/THAIS-CRISTINE-ANDREETTI.pdf. Acesso em: 14 dez. 2021.
AQUINO, Adelmo. Arthur. de; LAVOR, Otavio. Paulino. ENSINO DE INSTALAÇÕES ELÉTRICAS RESIDENCIAIS: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA A PARTIR DE UMA APLICAÇÃO MOBILE. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 8, n. 2, p. 125-146, 2020. DOI: 10.26571/reamec.v8i2.9862. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/9862. Acesso em: 15 nov. 2021.
BARBOSA, Maria da Conceição Pereira; SANTOS, Josivan Washington Marinho dos; SILVA, Flávia Carolina Lins da; GUILHERME, Betânia Cristina. O ensino de botânica por meio de sequência didática: uma experiência no ensino de ciências com aulas práticas. Brazilian Journal Of Development, Curitiba, v. 6, n. 7, p. 1-18, jul. 2020. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/12946/10877. Acesso em: 14 nov. 2021.
BONJORNO, José Roberto; GIOVANNI JÚNIOR, José Ruy; SOUSA, Paulo Roberto Câmara de. Prisma matemática : sistemas, matemática financeira e grandezas : ensino médio : área do conhecimento : matemática e suas tecnologias. São Paulo: Ftd, 2020.
BRASIL, Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em: 10 nov. 2021.
CARDOSO, Letícia Silva; COSTA, Dailson Evangelista; MORAES, Mônica Suelen Ferreira de. O ENSINO DE FRAÇÃO POR MEIO DO TANGRAM: uma proposta de sequência didática. Revista Prática Docente, Confresa, v. 3, n. 1, p. 91-106, 26 jun. 2018. Revista Pratica Docente. http://dx.doi.org/10.23926/rpd.2526-2149.2018.v3.n1.p91-106.id163. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/163/56. Acesso em: 10 out. 2021.
CARNEIRO, Jaíne. O USO DO KAHOOT! E DO ENSINO HÍBRIDO COMO FERRAMENTAS DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM EM MATEMÁTICA. 2020. 104 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional – Profmat, Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2020. Disponível em: https://tede2.uepg.br/jspui/bitstream/prefix/3257/1/Ja%c3%adne%20Carneiro.pdf. Acesso em: 24 dez. 2021.
CARREGOSA, Ana Luiza dos Santos., ARAUJO, Douglas de Souza.,ALBUQUERQUE, Monck. (2019). Gamificando a Sala de Aula: Um Relato de Experiência com o Kahoot na Chapada Diamantina. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. Disponivel em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wie/article/view/13312. Acesso em 21 dez. 2021.
CORRÊA, Tonival de Sarges; COSTA, José Francisco da Silva; LOBATO JUNIOR, José Maria dos Santos; CHAVES NETO, Antonio Maia de Jesus; LOBATO, Marinaldo Carvalho; MENDES, Rodinely Serrão; PANTOJA, Leonardo Carlos Rodrigues; CABRAL, Natanael Freitas. Matrix teaching and applicability in didactic sequences integrated with traditional teaching. Brazilian Journal Of Development, Curitiba, v. 7, n. 2, p. 13337-13352, 2021. Brazilian Journal of Development. http://dx.doi.org/10.34117/bjdv7n2-110. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/about/contact. Acesso em: 10 fev. 2022.
CREMONTTI FILHO, Jorge Luiz; SILVA, Luciano Ferreira; LIMA, Lindeval Fernandes de. O uso da aprendizagem móvel e técnicas de gamificação como suporte ao ensino de matrizes. Rct - Revista de Ciência e Tecnologia, Roraima, v. 7, p. 1-13, 20 out. 2021. Universidade Federal de Roraima. http://dx.doi.org/10.18227/rct.v7i0.6990. Disponível em: https://revista.ufrr.br/rct/article/view/6990/3423. Acesso em: 10 fev. 2022.
DANTE, Luiz Roberto. MATEMÁTICA - CONTEXTO & APLICAÇÕES. São Paulo: Ática, 2016.
DOLZ, Joaquim.; NOVERRAZ, Michèle.; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J.Gêneros orais e escritos na escola.Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras, 2004, p. 95-128
GOMES, Antônio Carlos Buraneli; LOSS, Taniele; CARGNIN, Claudete; MOTTA, Marcelo Souza. O Uso do Kahoot, Quizziz e Quizlet como Recursos Tecnológicos para Gamificar o Ensino de Geometria na Educação Básica. Revista Interacçoes, Lisboa, v. 17, n. 51, p. 168-188, dez. 2020. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/25093. Acesso em: 24 dez. 2021
LEONARDO, Rhullian; OLIVEIRA JUNIOR, Hércules Alves de. Batalha de matrizes no ensino de matemática: matrix battle in mathematics education. Brazilian Journal Of Development, Curitiba, v. 7, n. 9, p. 94498-94512, 30 set. 2021. South Florida Publishing LLC. http://dx.doi.org/10.34117/bjdv7n9-558. Disponível em: https://brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/36756/0. Acesso em: 10 fev. 2022.
MARTINS, Amanda; MAIA, Mayara; TINTI, Douglas da Silva. Utilizando a Gamificação em uma intervenção pedagógica nas aulas de matemática do 7° ano. Revista Insignare Scientia, Largo, v. 3, n. 1, p. 309-321, jan. 2020. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/11228/7390. Acesso em: 14 dez. 2021.
OLIVEIRA, Maria Marly de. Sequência Didática Interativa no Processo de Formação de Professores. Petrópolis/RJ: Vozes, 2013.
PITOMBEIRA, José Roberto de Sales. O Kahoot no ensino da álgebra nos anos iniciais do ensino fundamental. 2020. 124 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - Profmat, Universidade Federal de Alagoas, Alagoas, 2020. Disponível em: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6973. Acesso em: 24 dez. 2021.
RODRIGUES, Gabryella Rocha; ALVES, Fábio José. Avaliação do uso de uma sequência didática no ensino de matrizes através da programação em blocos por um grupo focal. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas Sobre Ensino Tecnológico, Manaus, v. 5, n. 12, p. 30-50, dez. 2019. Disponível em: http://200.129.168.14:9000/educitec/index.php/educitec/article/view/758/333. Acesso em: 24 dez. 2021.
SOUSA, Renata Teófilo de; SANTIAGO, Paulo Vítor da Silva; ALVES, Francisco Régis Vieira. ¡El Kahoot! en la enseñanza de secuencias y progresiones geométricas guiadas por la Teoría de Situaciones Didácticas. Unión - Revista Iberoamericana de Educación Matemática, Argentina, v. 17, n. 63, p. 1-18, dez. 2021. Disponível em: http://www.revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/400/244. Acesso em: 10 fev. 2022.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. ERNANI F. F. (trad.). Porto Alegre: Penso, 1998.