Pesquisas sobre a presença da História da Matemática em livros didáticos
uma análise a partir dos anais do SNHM (1995-2023)
DOI:
https://doi.org/10.23925/2238-8044.2024v13i1.67715Keywords:
History of Mathematics, Textbooks, Systematic ReviewAbstract
The History of Mathematics in Brazil gained more structure and prominence with the holding of the National Seminar on the History of Mathematics (SNHM) and the creation of the Brazilian Society for the History of Mathematics (SBHMat) in 1999, although the first edition of the SNHM took place in 1995. Thus, the objective of this article is to describe the works published in the annals of the SNHM (1995-2023) that addressed the presence of the History of Mathematics in Basic Education Mathematics textbooks. This is a bibliographic, qualitative research and used the methodological process of Systematic Review to obtain the research corpus. During the searches in the 15 editions of the event, we identified only six works, in five different editions, focused on the presence of the History of Mathematics in textbooks. Thus, within these identified texts, the History of Mathematics is still proposed in the books in a superficial way, treated in an ornamental way and focusing only on brief biographies of famous mathematicians.
References
AMADEO, M; BERNARDES, A; TEIXEIRA, W. M. HISTÓRIA DA MATEMÁTICA NOS LIVROS DIDÁTICOS: uma análise de coleções do PNLD 2018 e 2020, In: Seminário Nacional de História da Matemática, XV, 2023, Maceió. Anais, Maceió, editora SBHMat, 2023, p. 1-15.
BARONI, R. L; TEIXEIRA, M. V; NOBRE, S. R. História da Matemática em contextos da Educação Matemática: contribuições do GPHM. Bolema-Boletim de Educação Matemática, v. 25, n. 41, p. 153-171, 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2912/291223514008.pdf. Acesso em: 15 jun. 2024.
BELTRAME, J. T; GREGORUTTI, J. L; BIANCHINI, B. L. A noção de Equação do 2º grau nos Livros Didáticos: uma análise sobre a utilização da História da Matemática como recurso didático, In: Seminário Nacional de História da Matemática, VIII, 2009, Belém. Anais, Belém, editora SBHMat, 2009.
BIANCHI, M. I. Z. Uma reflexão sobre a presença da História da Matemática nos Livros Didáticos. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2006.
BRACHO, L. A. C; MENDES, I. A. O CREPHIMat como um ambiente virtual sobre as pesquisas em história da matemática. REMATEC, v. 14, n. 32, p. 163-176, 2019. Disponível em: https://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/159. Acesso em: 20 de jun. 2024.
D'AMBROSIO, U. A interface entre história e Matemática uma visão histórico-pedagógica. Revista história da matemática para professores, v. 7, n. 1, p. 41-64, 2021. Disponível em: https://rhmp.com.br/index.php/RHMP/article/view/67. Acesso em: 15 jun. 2024.
DÍAZ, O.R. A atualidade do livro didático como recurso curricular. Linhas Críticas, Brasília, v.17, n.34, p. 609-624, 2011. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1981-04312011000300010&script=sci_abstract&tlng=en. Acesso em: 10 jun. 2024
FLICK, U. Qualidade na pesquisa qualitativa: coleção pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed editora, 2009.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. Editora Atlas SA, 2002.
GONÇALVES, L. S; ARRAIS, I. A. M; MORAES, F. R. F. HISTÓRIA DA MATEMÁTICA EM LIVROS DIDÁTICOS DA EDUCAÇÃO BÁSICA: análises e propostas didáticas, In: Seminário Nacional de História da Matemática, XIII, 2019, Fortaleza. Anais, Fortaleza, editora SBHMat, 2019, p. 1406-1421.
LIMA, E. B; LANDO, J. C; FREIRE, I. A. A. Reflexões sobre o uso do livro didático em uma historiografia da matemática, In: Seminário Nacional de História da Matemática, XI, 2015, Natal. Anais, Vitória, editora SBHMat, 2015, p. 257-264.
MENDES, I. A. A trigonometria nos livros didáticos: enfoques históricos, In: Seminário Nacional de História da Matemática, III, 1999, Vitória. Anais, Vitória, editora SBHMat, editor: Circe Mary Silva da Silva, 1999, p. 380-388
MENDES, I. A. Usos da História no Ensino de Matemática: reflexões teóricas e experiencias. 3. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2022
MENDES, L. O. R; PEREIRA, A. L. Revisão sistemática na área de Ensino e Educação Matemática: análise do processo e proposição de etapas. Educação Matemática Pesquisa, v. 22, n. 3, p. 196-228, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/50437. Acesso em: 05 mar. 2024.4
MIGUEL, A.; BRITO, A. J. A história da matemática na formação do professor de matemática. In: FERREIRA, E. S. (Org.) Cadernos CEDES 40. Campinas: Papirus, 1996.
MIGUEL, A. As potencialidades pedagógicas da história da matemática em questão: argumentos reforçadores e questionadores. Zetetiké, v. 2, p. 73-106, 1997. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646848. Acesso em: 16 jun. 2024.
MIGUEL, A; MIORIM, M. A. História na Educação Matemática: propostas e desafios. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
MOIA, R. E. C; LOPES, S. M; SMITH, D. E. P. História da Matemática Presente nos Livros Didáticos de uma EMEF do Município de Cametá/PA, In: Seminário Nacional de História da Matemática, XIII, 2019, Fortaleza. Anais, Fortaleza, editora SBHMat, 2019, p. 1422-1436.
OKOLI, C. Guia para realizar uma revisão sistemática da literatura. Tradução de David Wesley Amado Duarte; Revisão técnica e introdução de João Mattar. eaD em Foco, 2019. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/748. Acesso em: 15 maio, 2024.
RORATTO, C; NOGUEIRA, C. M. I; KATO, L. A. Ensino de matemática, história da matemática e aprendizagem significativa: uma combinação possível. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 117-142, 2011. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/250. Acesso em: 05 mar. 2024.
SEXTO JUNIOR, A; BORGES, F. A; LORIN, J. H. Abordagens da história da Matemática nos livros didáticos: que aspectos são enfatizados em pesquisas brasileiras? Revista Insignare Scientia-RIS, v. 6, n. 4, p. 121-141, 2023. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13382. Acesso em: 18 jun. 2024
SOUSA, A.S; OLIVEIRA, G.S; ALVES, L.H. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da Fucamp, v.20, n.43, p. 64-83, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2336. Acesso em: 10 mar. 2024.
SOUTO, R. M. A. História na Educação Matemática–um estudo sobre trabalhos publicados no Brasil nos últimos cinco anos. Boletim de Educação Matemática, v. 35B, p. 515-536, 2010. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2912/291260024014.pdf. Acesso em 14 jun. 2024.
VIANNA, Carlos Roberto. Matemática e História: algumas relações e implicações
pedagógicas. 228 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação,
Universidade de São Paulo, São Paulo, 1995.