Análise da Influência da Cultura Organizacional Sobre o Processo Criativo na Indústria da Moda

Authors

  • Lenice Eli Lunkes Scarpato Scarpato Universidade Feevale
  • Dusan Schreiber Universidade Feevale
  • Vanessa Theis Universidade Feevale http://orcid.org/0000-0002-5100-7574

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-4418.2022v37i1p74-87

Keywords:

Organizational Culture; Creativity; Creative process; Fashion Industry.

Abstract

This paper aims to identify the elements of organizational culture that foster or inhibit the creativity of professionals in creative areas, who work in companies in the leather-footwear sector located in the Vale dos Sinos region. In methodological terms, we opted for the qualitative approach and field research strategy, with data collected through semi-structured interviews and analyzed through textual analysis. As main results, it became evident that the main elements that foster creativity are: autonomy and freedom to create; Communication; collaboration; d) responsibility and commitment; e) valorization of creative work; f) opportunity for professional development and growth. As inhibitors of the creative process, it was found: devaluation of ideas; lack of opportunity for professional development; convenience; lack of skilled labor; frustration with work; pressure for a short time to create; responsibility for sales success; pressure on production costs; multifunctionality of the fashion designer.

Author Biographies

Lenice Eli Lunkes Scarpato Scarpato, Universidade Feevale

Mestre em Indústria Criativa pela Universidade Feeale. Bacharel em Administração pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2006).

Dusan Schreiber, Universidade Feevale

Doutor em Administração pela UFRGS. Professor e Pesquisador do PPG em Qualidade Ambiental e do Mestrado em Indústria Criativa na Universidade Feevale.

Vanessa Theis, Universidade Feevale

Doutora e Mestre em Qualidade Ambiental e Bacharel em Adminsitração de Empresas pela Unversidade Feevale.

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Published

2023-04-07

How to Cite

Scarpato, L. E. L. S., Schreiber, D. ., & Theis, V. (2023). Análise da Influência da Cultura Organizacional Sobre o Processo Criativo na Indústria da Moda. Pensamento &Amp; Realidade, 37(1), 74–87. https://doi.org/10.23925/2237-4418.2022v37i1p74-87