Teachers and the manifestation of children's sexuality at school
DOI:
https://doi.org/10.23925/1982-4807.2021i29p111-132Keywords:
Psychoanalysis, Sexuality, Child sexuality, EducationAbstract
This article aims to present the main points of the Conversations held with a group of teachers of early childhood education for the master's research entitled “Psychoanalysis and education: responses found by teachers in the face of the manifestations of children's sexuality at school” and discuss the possibilities of contribution of the psychoanalysis for education, pointing mainly to the answers that teachers find in the face of impasses related to children's sexuality. Initially, the teachers' statements were scored and selected. To substantiate, Sigmund Freud's literature was sought on infantile sexuality and the traumatic character that reverberates for both the child and the adult. In this sense, some contributions that psychoanalysis can give to education regarding the issue of sexuality were pointed out. The purpose was to shift the focus from the teachers 'malaise, to the possibility of mitigating the teachers' anxieties in dealing with the impasses of child sexuality. Thus, reflections from the Conversations, it was realized that this strategy of Psychology can contribute for teachers to develop new responses to this nerve-wracking theme.
Downloads
Metrics
References
CARVALHAES, Diane Binchi.; FULGENCIO, Leopoldo. O conceito de sexualidade infantil em Freud: aspectos empíricos e metapsicológicos. In Anais do 13º Encontro de Iniciação Científica da PUC-Campinas. São Paulo, SP, 2008.
CUNHA, Cristiane de Freitas; LIMA, Nádia Laguárdia de. A escuta de adolescentes na escola: a sexualidade como um sintoma escolar. São Paulo: Estilos da clínica. v. 18, n. 3, p. 508-517, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php? script=sci_arttext&pid =S1415-71282013000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt
DIAS, Allana Fernanda Gonçalves et al. Alunos Psicanálise e Educação: um tratamento possível para as queixas escolares. Porto Alegre: Educação & Realidade. Vol. 40, 2015, n.4. p. 1103-1125Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2175-62362015005045088&script=sci_abstract&tlng=pt
FERREIRA, Tânia. A criança e o trabalho: Nos bastidores da favela, do cinema e das passarelas da moda – um estudo de psicanálise e educação. Tese de Doutorado – Programa de Pós-graduação da Faculdade de Educação da UFMG: Belo Horizonte 2008.
FREUD, Sigmund (1996b). A organização genital infantil: uma interpolação na teoria da sexualidade. In Freud, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. (2. Ed., vol. XIX, p.179-188). Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1923).
FREUD, Sigmund. (1996c). Algumas consequências psíquicas da distinção anatômica entre os sexos. In Freud, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. (2. Ed., vol. XIX, p.278-284). Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1924).
FREUD, Sigmund. (1996g). Leonardo da Vinci e uma lembrança da sua infância. In Freud, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. (2. Ed., vol. XI, p.59-126). Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1910).
FREUD, Sigmund. (196l). Sobre as teorias sexuais das crianças. In Freud, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. (2. Ed., vol. IX, p.213-232). Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1908).
FREUD, Sigmund. (1996m). Três ensaios sobre a Teoria da sexualidade. In Freud, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. (2. Ed., vol. VII, pp.129-250). Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1905).
LACADÉE, Philippe. Da norma da conversação ao detalhe da conversação. In P. Lacadeé, & F. Monier (Orgs.), Le pari de la conversation. Paris: Institut du Champs Freudien: CIEN Centre interdisciplinaire su l´Enfant, 2000.
LACAN, Jacques .O seminário, Livro 20: Mais ainda (M. D. Magno, trad., 3a ed.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008. (Trabalho original publicado em 1972-1973).
MILLER, Jacques Alain. Problemas de pareja: cinco modelos. In Miller, J.A. [et. al.] La pareja y el amor: conversaciones clínicas con Jacques-Alain Miller en Barcelona. (2003, p.15-20) Buenos Aires: Zahar.
ROUDINESCO, Elizabeth; PLON, Michel. Dicionário de psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
RUBIM, Luiza Mendes; BESSET, Psicanálise e educação: desafios e perspectivas. São Paulo: Estilos da Clínica: Revista sobre a Infância com Problemas. V. 12 (23), 2007, p.36-55. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/ scielo.php?script =sci_ arttext &pid =S1415-71 282013000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt
SANTIAGO, Ana. Lydia. O mal-estar na educação e a Conversação como metodologia de pesquisa - intervenção em Psicanálise e Educação. In Castro, L. R. & Besset, V. L. (Orgs.). Pesquisa-intervenção na infância e juventude. (2008,p. 113-131). Rio de Janeiro: Trarepa/ FAPERJ.
ZORNIG, Silvia Maria Abu-jamra. As teorias sexuais infantis na atualidade. In Psicologia em Estudo. (v. 13, 2008, p. 73-77).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1969 Ponto-e-Vírgula : Revista de Ciências Sociais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.