Green marketing:

a look at the tensions of greenwashing and the responsible construction of the Sallve brand

Authors

  • VIVIAN COSTA Universidade de Fortaleza
  • Mariana Santos Ribeiro Nobre
  • Magda Helena de Araújo Maia

DOI:

https://doi.org/10.23925/1982-4807

Keywords:

Greenwashing, Green Marketing, Sustainability, Sallve

Abstract

This article aims to delve into one of the marketing tools, whose use has been growing in recent years, the so-called Green Marketing. This tool is no longer an option, but a necessity to be implemented throughout a company. In this research, greenwashing, its context and the ethical implications of using this method will be addressed. The construction of a responsible green marketing, what kind of marketing tool is it and its importance in the current market. To better understand this tool, its operation will be shown in practice through the case study of the cosmetics company Sallve. After completing the research, we verified that the Sallve brand assertively executes green marketing and shows that it is possible to prosper in the market, valuing not only the public but also sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ANDRADE, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. São Paulo, SP: Atlas, 2010.

A RELAÇÃO do Greenwashing com a reputação da marca e a desconfiança do consumidor. Remark, 2018. Disponível em: <https://periodicos.uninove.br/remark/article/view/12458> Acesso em: 28 de Set. de 2022.

ABNT – os sete pecados da rotulagem ambiental. Funverde, 2016. Disponível em:

<https://www.funverde.org.br/blog/abnt-os-sete-pecados-da-rotulagem-ambiental/> Acesso em: 9 de Out. de 2022.

APLICAÇÃO do Selo I’m Green - Braskem, PDF, c2022. Disponível em: <https://www.braskem.com.br/Portal/Principal/Arquivos/ModuloHTML/Documentos/989/150109_GUIA_RAPIDO_I_M_GREEN_PT.pdf> Acesso em: 24 de Out de 2022.

BOWEN, F.; CORREA, J. A. A. Greenwashing in Corporate Environmentalism Research and Practice: The Importance of What We e Say and Do. Organization & Environment, v. 27, n. 2, p. 107-112, 2014.

CONCEITOS e formas de greenwashing: uma revisão sistemática. Enveurope, 2020. Disponível em: <https://enveurope.springeropen.com/articles/10.1186/s12302-020-0300-3#author-information> Acesso em: 10 de Out de 2022.

CRESCE o ceticismo sobre produtos considerados ecologicamente corretos. Los Angeles Time, 2011. Disponível em:

<https://www.latimes.com/business/la-xpm-2011-may-21-la-fi-greenwash-20110521-story.html> Acesso em: 11 de Out de 2022.

COM SALLVE, A blogueira Julia Petit vira empresária de cosméticos. Exame, 2019. Disponível em:

<https://exame.com/pme/com-sallve-blogueira-julia-petit-vira-empresaria-de-cosmeticos/> Acesso em: 20 de Out de 2022.

GREENWASHING no Brasil: um estudo sobre os apelos ambientais nos rótulos dos produtos. 2010. Market Analysis, 2014. Disponível em:

<http://marketanalysis.com.br/wp-content/uploads/2014/07/Greenwashing-in-Brazil.pdf>. Acesso em: 8 out. 2022.

GREENWASHING no Brasil: Greenwashing afeta 8 em cada 10 produtos vendidos no Brasil, e ouso de apelos ambientais pelas empresas torna-se mais estratégico e menos óbvio. Market Analysis, 2015. Disponível em:

<http://marketanalysis.com.br/wp-content/uploads/2015/06/Greenwashing-no-Brasil_20151.pdf>.Acesso em: 7 de Out de 2022.

GREENWASHING e consumo consciente: um estudo da comunicação de embalagens de xampu pelas consumidoras do Distrito Federal. 2018.

Disponível em: <https://bdm.unb.br/bitstream/10483/21873/1/2018_CarolinaFicheNascimento_YolandaRicarte_tcc.pdf> Acesso em: 9 de Out de 2022.

GREENWASHING: o que é e por que essa palavra pode impactar seus investimentos e suas compras. Infomoney, 2021. Disponível em: <https://www.infomoney.com.br/economia/greenwashing-o-que-e-e-por-que-essa-palavra-pode-impactar-seus-investimentos-e-suas-compras/> Acesso em: 10 de Out de 2022

GOING Green: Consumo Sustentável e as Estratégias de Marketing Verde. Mellina Silva Terres, PDF 2013. Disponível em: <https://repositorio.unp.br/index.php/raunp/article/view/234/258> Acesso em: 15 de Out de 2022.

KOTLER, Philip. Marketing 3.0: as forças que estão definindo o novo marketing centrado no ser humano. Tradução de Ana Beatriz Rodrigues. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.

KOTLER, Philip. Marketing 4.0: do tradicional ao digital. Tradução de Ivo Korytowski. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.

O QUE É aquele espacinho vazio nas embalagens da Sallve? Sallve, 2020. Disponível em: <https://www.sallve.com.br/blogs/sallve/o-que-e-aquele-espacinho-vazio-nas-embalagens-da-sallve?_pos=3&_sid=506cc0fac&_ss=r> Acesso em: 25 de Out de 2022.

POLONSKY, M. J. An introdiction to green marketing. Electronic Green Journal, Los Angeles, v.1, n.2, 1994. Disponível em:

<http://repositories.cdlib.org/uclalib/egj/vol1/iss2/art3> Acesso em: 14 de Out de 2022.

RELEASE - SALLVE. Sallve, c2022 Disponível em:

<https://www.sallve.com.br/pages/release#:~:text=A%20partir%20do%20encontro%20de,qualidade%2C%20com%20f%C3%B3rmulas%20seguras%2C%20pre%C3%A7os> Acesso em: 21 de Out de 2022.

SEXTA Edição, Entendendo o Relatório LOHAS Market. Natural Institute, PDF 2008. Disponível em:<https://www.lohas.se/wp-content/uploads/2015/07/Understanding-the-LOHAS-Consumer-11_LOHAS_Whole_Foods_Version.pdf> Acesso em: 15 de Out de 2022.

Published

2024-07-22

How to Cite

COSTA, V., Santos Ribeiro Nobre, M. ., & Helena de Araújo Maia, M. . (2024). Green marketing:: a look at the tensions of greenwashing and the responsible construction of the Sallve brand. Ponto-E-Vírgula, (32). https://doi.org/10.23925/1982-4807