New glasses for Woody Allen:
cinema about social uncertainty
DOI:
https://doi.org/10.23925/1982-4807.2022i32e60767Keywords:
Cinema, Mimesis, Reflexive modernization, Social uncertaintyAbstract
This paper proposes a new type of analytical look to explore cinematographic production associated with the name of the American director Woody Allen. We will seek to highlight the centrality of the concept of social uncertainty as an important organizer of the narratives that make up this filmography. Therefore, a discussion of Aristotle's conception of mimesis, in order to understand the film as a cultural production (to the detriment of hegemonic artistic perspective) will be performed, as will be specified the sociological meaning of social uncertainty through the contributions of Anthony Giddens (1991, 1996) and Ulrich Beck (1992, 1997) concerning the process of reflexive modernization.
Downloads
Metrics
References
BECK, U. A reinvenção da política: rumo a uma teoria da modernização reflexiva. In: BECK, U.; GIDDENS, A.; LASH, S. (org.). Modernização Reflexiva: política, tradição e estética na ordem social moderna. São Paulo: Unesp, 1997.
BECK, U. Risk Society: Towards a New Modernity. London: Sage, 1992.
BERGER, P. Perspectivas Sociológicas: Uma visão Humanística. Petrópolis, Vozes, 1986.
COWIE, P. Noivo Neurótico, Noiva Nervosa (Annie Hall). Rio de Janeiro: Rocco, 1999. (Coleção Artemídia).
FEATHERSTONE, M. O Desmanche da cultura: globalização, pós-modernismo e identidade. São Paulo: Studio Nobel, Sesc, 1997.
GIDDENS, A. As consequências da modernidade. São Paulo: UNESP, 1991.
GIDDENS, A. Para além da esquerda e da direita. São Paulo: UNESP, 1996.
PINA, J. A obra e o artista. In: DEFANTI, A.; MENEZES, I. (org.). A Elegância de Woody Allen. Realização: Centro Cultural Banco do Brasil. Rio de Janeiro: Sobretudo Produção, 2009.
RICOEUR, P. Tempo e Narrativa. Tomo I. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
RIZZO, S. O clown, ou “aquele que não consegue”. In: DEFANTI, A.; MENEZES, I. (org.). A Elegância de Woody Allen. Realização: Centro Cultural Banco do Brasil. Rio de Janeiro: Sobretudo Produção, 2009.
SANT’ANA, G. Sorrindo Vida Sem Rumo: Relacionamentos amorosos e risco social sob a ótica do cinema de Woody Allen no filme Noivo Neurótico, Noiva Nervosa. 2012. 262f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Departamento de Comunicação Social, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. 2012.
SANTOS, B. Introdução a uma ciência pós-moderna. 3. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2000.
STAM, R. O espetáculo interrompido: Literatura e cinema de desmistificação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
VELHO, G. Individualismo e cultura: notas para uma Antropologia da sociedade contemporânea. 5.ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ponto-e-Vírgula
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.