The Principal and School and their Role as a Conflict Mediator
Keywords:
Director, Conflict Mediation, Dialogue, Senses, MeaningsAbstract
The author carried out a study that aimed to understand the senses and meanings constituted by a Director in the role of conflict mediator in a full-time public school in the State of São Paulo. To this end, we specifically sought to understand the history of his personal and professional life and identify aspects that signaled changes in his performance. Data collection occurred through visits to the school and interviews. In the light of Aguiar and Ozella, the investigation was carried out adopting the Cores of Meaning, based on socio-historical theory and historical and dialectical materialism. The study revealed that the subject researched recognizes the importance of the Principal's role in mediating conflicts, especially those that emerge from the classroom, that this mediation, in addition to serving as support for the teacher, serves as a reference for his actions, with dialogue as the main strategy. However, he divides himself between the different tasks that his professional role requires. It was concluded in this research that training support is necessary for the Director to be dialogic in interpersonal relationships as an administrative and pedagogical manager.
Downloads
References
AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos [online], Brasília, v. 94, n. 2, p. 299-322, jan./abr.2013.
BOCK, A. M. B. A psicologia Sócio-Histórica: uma perspectiva crítica em Psicologia. Parte I: Fundamentos teóricos da Psicologia Sócio-Histórica. In: BOCK, A. M. B.; GONÇALVES, M. G.M.; FURTADO, O. (Org.). Psicologia sócio-histórica - uma perspectiva crítica em Psicologia. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2015. p. 19-32. Disponível em: <http://www.cortezeditora.com/Algumas_paginas/Psicologia_socio_historica.pdf>. Acesso em: 23 ago. 2017.
CORTELLA, M. S. “Sociedade precisa do conflito, não do confronto”. A Gazeta, São Paulo, n. 47, 15 abr. 2016. Disponível em: <http://www.ijsn.es.gov.br/ConteudoDigital/20160601_aj24545_educacao_familia.pdf>. Acesso em: 5 jan. 2018.
LÜCK, H. et al. A escola participativa: o trabalho do gestor escolar. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
LÜDKE, M; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. reimp. Rio de Janeiro: E.P.U., 2017.
PARO, V. H. A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 763-778, set./dez. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v36n3/v36n3a08.pdf>. Acesso em: 03 jan. 2018.
______. Diretor escolar: educador ou gerente?. São Paulo: Cortez, 2015.
PERRENOUD, P. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. Trad. Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2001.
PIRES, M. F. C. O materialismo histórico-dialético e a Educação. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, v. 1, n. 1, p. 83-94, ago. 1997.
VYGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
______. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ponto-e-Vírgula
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.