The Principal and School and their Role as a Conflict Mediator

Authors

  • Regiane Araújo Vieira PUC SP
  • Claudia Leme Ferreira Davis PUCSP

Keywords:

Director, Conflict Mediation, Dialogue, Senses, Meanings

Abstract

The author carried out a study that aimed to understand the senses and meanings constituted by a Director in the role of conflict mediator in a full-time public school in the State of São Paulo. To this end, we specifically sought to understand the history of his personal and professional life and identify aspects that signaled changes in his performance. Data collection occurred through visits to the school and interviews. In the light of Aguiar and Ozella, the investigation was carried out adopting the Cores of Meaning, based on socio-historical theory and historical and dialectical materialism. The study revealed that the subject researched recognizes the importance of the Principal's role in mediating conflicts, especially those that emerge from the classroom, that this mediation, in addition to serving as support for the teacher, serves as a reference for his actions, with dialogue as the main strategy. However, he divides himself between the different tasks that his professional role requires. It was concluded in this research that training support is necessary for the Director to be dialogic in interpersonal relationships as an administrative and pedagogical manager.

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Author Biographies

Regiane Araújo Vieira, PUC SP

Mestre em Educação pela PUC-SP, com foco em Formação de Formadores. Além disso, possui uma pós-graduação em MBA Gestão Empreendedora pela UFF. Sua experiência abrange a docência em diferentes níveis de ensino, incluindo Educação Infantil, Ensino Fundamental e Ensino Médio, tanto na Rede Estadual quanto na Rede Municipal de Ensino de São Paulo. Além disso, teve um papel de destaque como Diretora Escolar na Rede Estadual de Ensino. Participou ativamente de cursos de atualização profissional, incluindo temas como Gestão Escolar e Tecnologia, e se envolveu em programas de educação e gestão educacional.Também atuou como Formadora de Formadores na Associação Parceiros da Educação, uma organização sem fins lucrativos. Sua trajetória demonstra um compromisso sólido com a educação e o desenvolvimento profissional ao longo dos anos https://orcid.org/0000-0001-8452-2372; http://lattes.cnpq.br/5241587380561289; regianevieira1965@gmail.com.onstra um compromisso sólido com a educação e o desenvolvimento profissional ao longo dos anos.

Claudia Leme Ferreira Davis, PUCSP

Possui graduação em Psicologia Bacharelado - Stanford University (1976), mestrado em Psicologia (Psicologia Experimental) pela Universidade de São Paulo (1979) e doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (1988). Atualmente é pesquisador senior da Fundação Carlos Chagas, superintendente de educação e pesquisa da Fundação Carlos Chagas, professor titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, parecerista ad-hoc da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo, parecerista ad-hoc do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico e outro (especifique) da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa Em Ciências Sociais. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Psicologia Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino-aprendizagem, psicologia da educação, formação de professor, educação e avaliação educacional https://orcid.org/0000-0002-0003-3510; http://lattes.cnpq.br/4497071021754173; , cdavis@fcc.org.br.

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Published

2023-11-03

How to Cite

Araújo Vieira, R., & Leme Ferreira Davis, C. . (2023). The Principal and School and their Role as a Conflict Mediator. Ponto-E-Vírgula, 2(34). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/pontoevirgula/article/view/64035