INGOLD & DEWEY: IS THE USE OF ANTHROPOLOGY IN TEACHING AND LEARNING IN ART EDUCATION POSSIBLE?

Authors

  • Elton Samuel Moreira De Oliveira Da Silva Universidade do Estado do Amazonas

Keywords:

anthropology, education, Arts

Abstract

In this article we will present the use of anthropology in influencing the arts discipline, as it is not easy for the professional, as in addition to explaining artistic movements, there are cultural ones and how it affects contemporary times. The research aims to introduce a question in the connection between subject and object, which as a result shows a gap in the academic repertoire, however, which does not exclude the importance of enhancing teaching and learning in art education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elton Samuel Moreira De Oliveira Da Silva, Universidade do Estado do Amazonas

Possui graduação em Licenciatura em Dança pela Universidade do Estado do Amazonas (2019), Pós-graduação em Arte na Educação: Dança, Música e Teatro pela Faculdade Dom Alberto (2021), Pós-graduado em Arte e Educação pela Faculdade Uniasselvi (2021), Pós-graduado em Antropologia pela UniBF (2022) e Mestrando em Letras e Artes pela Universidade do Estado do Amazonas (2023).Atualmente é bailarino clássico da Escola Profissional de Ballet Álvaro Gonçalves (método Royal Academy of Dance); Dançarino da Companhia Independente Artística Alpha Dance - CIAAD; Servidor Público (Cargo de Professor de Artes 20h) pela Secretaria de Estado de Educação e Qualidade de Ensino - SEDUC-AM, lotado na Escola Estadual Coronel Pedro Camara; e Professor Voluntário (Cargo de 40h) da Escola Superior de Artes e Turismo ESAT/UEA, da disciplina História da Dança I.Tem experiência teórica na área das Artes, com ênfase em história e historiografia da dança, contudo, tem formação prática nas danças: Clássica (Método Inglês); Jazz Dance; Dança Indiana; Dança Contemporânea; e também na área do Circo como: Tecido Circense e Lira.

 

References

BARBOSA, Evandro, COSTA, Thaís, Metodologia e Prática em Filosofia, Pelotas: NEPFIL online, 2015. Disponível em: <http://nepfil.ufpel.edu.br/dissertatio/index.php> acessado no dia 02/12/2022

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018

DEWEY, John, Arte como Experiência, São Paulo, Editora Martins Fontes, 2010

DEWEY, John, Democracy and Education, Editora The Project Gutenberg, 2008 - E-book

DEWEY, John, Experience and Education, Editora Free Press, 2007 - E-book

FERRAZ, Maria Heloísa C. De T.; FUSARI, Maria F. De Resende e. Metodologia do Ensino de Arte: Fundamentos e proporções. 3. Ed. Rev.e maple., SP: Cortez, 2018.

INGOLD, Tim. Antropologia e/como Educação. Petrópoles, RJ: Vozes, 2020.

Published

2024-10-01

How to Cite

Moreira De Oliveira Da Silva, E. S. (2024). INGOLD &amp; DEWEY: IS THE USE OF ANTHROPOLOGY IN TEACHING AND LEARNING IN ART EDUCATION POSSIBLE?. Ponto-E-Vírgula, 2(34). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/pontoevirgula/article/view/66022