Itineraries of Our Relationship with Writing: Stories and Experiences

Authors

  • Vanessa dos Anjos Ad-hoc no PROAP, Escola de Adm. - UFBA | Profa. Orientadora de TCC em Adm. Pública - UFBA | Profa. em Programas de Pós-Graduação nas áreas de Saúde e Educação
  • Mônica Daltro Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública

Keywords:

Writing; , Sensory Process; , Creativity; , Cultural Legacy; , Transformation.

Abstract

This article, based on observations from an itinerant research project, explores writing as a transformative and sensory process, drawing parallels with the work of a potter shaping clay. Through an experience in pottery workshops, the reflection expands to illustrate how writing, like craftsmanship, engages the senses and creativity, bridging past and present. By establishing connections with figures like Anne Frank, whose diary symbolizes resilience, and Vincent Van Gogh, who expressed his deepest emotions through letters, the text discusses the role of writing in building cultural and emotional legacies. Grounded in authors such as Paulo Freire and Merleau-Ponty, the article presents writing as an expressive practice that transcends historical records, molding ideas, emotions, and narratives. The final message emphasizes the enduring impact of writing, which, like art and handcrafted works, transcends time, transforming both the writer and the reader while leaving a legacy that resonates with future generations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa dos Anjos, Ad-hoc no PROAP, Escola de Adm. - UFBA | Profa. Orientadora de TCC em Adm. Pública - UFBA | Profa. em Programas de Pós-Graduação nas áreas de Saúde e Educação

Vänessã Fragoso̊

Psicóloga. CRP/06:193567 | Arteterapeuta | Pedagoga

Dra. Medicina e Saúde Humana – Linha de Pesquisa em Saúde Mental/Neurociência
Me. em Tecnologias em Educação e Redes Sociais

Consultora Sociopedagógica Ad-hoc no PROAP, Escola de Adm. - UFBA | Profa. Orientadora de TCC em Adm. Pública - UFBA | Profa. em Programas de Pós-Graduação nas áreas de Saúde e Educação

Iniciativas nas Interfaces entre Aprendizagem Criativa, Saúde e Educação

Especialista em Desenvolvimento de Pessoas e Aprendizagem Corporativa

São Paulo/SP. vanessafragoso@yahoo.com.br

Lattes: lattes.cnpq.br/0735288007250867 

Mônica Daltro, Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública

Psicóloga/ Professora Titular 

Dra. Medicina e Saúde Humana – Linha de Pesquisa em Saúde Mental/Neurociência

Curso Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Medicina e Saúde Humana

Coordenadora do Mestrado Profissional Psicologia e Intervenções em Saúde

Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública

Editora Científica da Revista Psicologia Diversidade e Saúde

monicardaltro@gmail.com

http://lattes.cnpq.br/8275952865057393 / 

https://orcid.org/0000-0002-5579-0914

References

BACCEGA, Maria Aparecida. Apresentação. In: CINTRA, A. M. et al. Para entender as linguagens documentárias. 2. ed. São Paulo: Polis, 2002.

BARTHES, Roland. O prazer do texto. São Paulo: Perspectiva, 1984.

BECKER, Howard S. Truques da escrita: para começar e terminar teses, livros e artigos. Trad. Denise Bottmann. Rio de Janeiro: Zahar, 2015.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: EdUC, 1999.

CAVAJAL PÉREZ, F.; RAMOS GARCÍA, J. Ensinar ou aprender a ler e a escrever? Trad. Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2001.

DAMIAO, Sandra; SACRISTÁN, Julián. Escrita e reflexão: uma abordagem crítica. São Paulo: Cortez, 2005.

FOUCAULT, Michel. O que é um autor? In: ______. Ditos e escritos, III: Estética: Literatura e Pintura, Música e Cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001. p. 264-298.

FRANK, Anne. O diário de Anne Frank. 69. ed. Rio de Janeiro: BestBolso, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HABERMAS, Jürgen. Théorie de l’Agir Communicationnel : Rationalité de l’Agir et Rationalisation de la Société. v. 1. Paris: Fayard, 1987.

LE COADIC, Yves-François. A ciência da informação. 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002.

LUHMANN, Niklas. Sistemas Sociais: Lineamentos para uma Teoria Geral. Barcelona: Anthropos, 1998.

MEIRA, Ana C. S. A escrita: a voz do ausente. Revista de Estudos Psicanalíticos, São Paulo, SP, dez. 2016. Disponível em: http://www.spbsb.org.br/site/images/Novo_Alter/2014_2015_2016/A_escrita_voz.pdf. Acesso em: 01 set. 2024.

SILVA, Marília Zampieri; GOTO, Tommy Akira. Aportes de uma psicologia fenomenológica da dor e do sofrimento. In: FEIJOO, A.; LESSA, P. (Orgs.). Fenomenologia e práticas clínicas II. Rio de Janeiro: IFEN, 2017.

VAN GOGH, Theo. Cronologia. In: VAN GOGH, Vincent. Cartas a Théo. Porto Alegre: L&M, 2002. 420 p.

VAN GOGH, Vincent. Cartas a Théo. Porto Alegre: L&M, 2002. 420 p.

VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

Published

2024-10-28

How to Cite

dos Anjos, V., & Daltro, M. . (2024). Itineraries of Our Relationship with Writing: Stories and Experiences. Ponto-E-Vírgula, 2(34). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/pontoevirgula/article/view/68368