O Lobo de Wall Street como ilustração da Moda e do design na era do capitalismo financeiro

Authors

  • FRANCISCO PARENTE Belas Artes

Keywords:

Capitalism, Aesthetics, Consumption, Fashion, Discontent

Abstract

This article presents a debate on the depletion of aesthetics in fashion and design in the face of contemporary futility and the way capital is generated within the financial market. It will initially define the rise of design and fashion in artistic capitalism and their symbolic importance for the contemporary consumer. After this contextualization, the article will use the film The Wolf of Wall Street to illustrate how the aesthetic sense enters into crisis in an economy that generates value from abstract speculation, creating an ignorant elite concerned only with satisfying their most latent unconscious drives to combat the irremediable civilizational malaise described by Freud.

Author Biography

FRANCISCO PARENTE, Belas Artes

Holds a Bachelor’s degree in Social Communication from Fundação Armando Álvares Penteado (2018), a specialization in Philosophy from Universidade Estácio de Sá (2020), and a Master’s degree in Communication and Semiotics from Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2020). Currently, is a PhD candidate in the Communication and Semiotics program at Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, supported by a CNPq scholarship. Has experience in the field of Communication, with an emphasis on Communication Theory, working mainly on research related to film genres and Hollywood cinema. Professor at Uninove and Coordinator of the research group Culture of Consumption, Society and Trends at the Laboratory of Politics, Behavior and Media of Fundação São Paulo/PUC-SP – LABÔ.

References

CAMARGO, Leonardo. Marx, Keynes e Minsky: a supremacia das finanças no capitalismo contemporâneo. 2009. 142 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Economia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2009.

BAUDRILLARD, Jean. A troca simbólica e a morte. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

BAUDRILLARD, Jean. O sistema dos objetos. São Paulo: Perspectiva, 2012.

FARIAS JÚNIOR, João Batista. Considerações acerca da relação entre niilismo, modernidade e técnica na ética jonasiana. Pólemos – Revista de Estudantes de Filosofia da Universidade de Brasília, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 111–122, 2013.

FEATHERSTONE, Mike. Cultura de consumo e pós-modernismo. Tradução de Júlio Assis Simões. São Paulo: Studio Nobel, 1995.

FREUD, Sigmund. O mal-estar na civilização. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Penguin Classics; Companhia das Letras, 2011.

FREUD, Sigmund. Totem e tabu. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Penguin Classics; Companhia das Letras, 2013.

HAUG, Wolfgang Fritz. Crítica da estética da mercadoria. 1. ed. São Paulo: Editora UNESP, 1996.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

MARX, Karl. Crítica da economia política. São Paulo: Abril Cultural, 1974. (Coleção Os Pensadores).

Published

2025-12-22

How to Cite

PARENTE, F. (2025). O Lobo de Wall Street como ilustração da Moda e do design na era do capitalismo financeiro. Ponto-e-Vírgula, 2(38). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/pontoevirgula/article/view/72766