Dulce Carneiro and fashion: image production as artistic and political existence.
Keywords:
Photography; , Dulce Carneiro; , Fashion; , Traces;, BodyAbstract
This article aims to shed light on the trajectory of photographer Dulce Carneiro and her relationship with fashion, inquiring about its functions in Dulce Carneiro's life. A self-taught photographer and fashion designer, the modernist influence is present in her photographs and aesthetic references; her way of dressing affirmed her artistic and political presence in masculine and elitist circles. In the 1990s, she decided to destroy her professional archives and distance herself from photography, however, without abandoning fashion design. Through testimonies from people who knew the photographer and extensive bibliographic research, the text draws on the views of Walter Benjamin and Roland Barthes on photography, Michel Foucault and Gilles Deleuze on power and the body, and other authors who discuss image and fashion, such as Gilles Lipovetsky, Valerie Steele, and James Laver.
References
ANDRADE, O. Manifesto Antropófago. Revista de Antropofagia, 1928. Disponível em:https://enciclopedia.itaucultural.org.br/obras/116769-manifesto-antropofago. Acesso em 24. abril.25.
AUGÈ, M. As Formas do Esquecimento. Almada: Íman Edições, 2001.
BARTHES, R. A câmera clara. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2015.
BENJAMIN, W. Obras escolhidas: magia, técnica, arte e política. São Paulo
BRAGA, J. Um século de Moda. 2a edição. São Paulo: D'Livros editora, 2024.
BRAGA, J.; PRADO, L. História da Moda no Brasil. São Paulo: Disal editora,2011.
BAUDELAIRE, C. O pintor da vida moderna. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
COSTA, H., SILVA, R. A fotografia moderna no Brasil. São Paulo: Cosac Naif, 2004.
DELEUZE, G; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 2010.
FERRARA, L. A comunicação que não vemos. São Paulo: Paulus, 2018.
FLUSSER, V. Filosofia da caixa-preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Sinergia Relume Dumará, 2002.
FOUCALT, M. Microfísica do Poder.17ª edição. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2002.
FONSECA, A. Poder e Corpo em Foucault: qual corpo? Revista do Programa de Pós-Graduação em Direito da UFC, v. 35.1, jan./jun. 2015.Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/21678/1/2015_art_acmfonseca.pdf. Acesso em 16/nov.2025.
GINZBURG, C. O fio e os rastros. Verdadeiro, Falso, Fictício. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
GRECCO, P. A presença feminina em fotoclubes no século XX: apontamentos preliminares. Domínios da imagem, v. 11, n. 20 ,2017.
KOSSOY, B. Os tempos da fotografia. O efêmero e o perpétuo. São Paulo: Ateliê editorial, 2014.
LAVER, J. A roupa e a moda. Uma história concisa. São Paulo: Companhia das Letras,2008.
LIPOVETSKY, G. Império do Efêmero. A moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
MARRA, C. Nas sombras de um sonho. História e linguagens da fotografia de moda. São Paulo: editora Senac 2008.
NÖTH, W.; SANTAELLA, L. Imagem. Cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 2014.
ROULLIÉ, A. A fotografia. Entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora Senac,2009
SOUZA.G. O espírito das roupas. A moda do século dezenove. São Paulo: Companhia das Letras, 1987
STEELE, V. Fetiche. Moda, Sexo & Poder. Rio de Janeiro, Rocco, 1997.
VEILLON, D. Moda & Guerra. Um retrato da França ocupada. Rio de Janeiro: Jorge Zahar editor, 2004.
ZORDAN, Paola. Gaia Educação: arte e filosofia da diferença. Curitiba: Appris, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ponto-e-Vírgula

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.


