Teaching boys and girls: generational transmission of artisanal fishing know-how in the family environment

Authors

  • Narjara Mendes Garcia Universidade Federal do Rio Grande, Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental
  • Maria Angela Mattar Yunes Universidade Federal do Rio Grande, Instituto de Ciências Humanas e da Informação
  • Priscila Freitas Chaves Universidade Federal do Rio Grande, Instituto de Ciências Humanas e da Informação
  • Lídia Oliveira dos Santos

Keywords:

education, families, non industrial fishery, generational transmition

Abstract

The education in non industrial fishing families, besides transmitting knowledge about reality, caretaking and promoting human development has the specificity to focus the processes of teaching fishing activities. This work aimed to investigate beliefs and meanings of education in non industrial fishing families in respect of the aspects of knowledge and roles for the activity of fishery. It were chosen at random two fishing families in the city of Rio Grande/RS. Three generations of each family were investigated and participated of this study. The method was the ecological engagement and the data were qualitatively analyzed following the steps proposed by the grounded-theory. The results point to the linearity of generational transmition of the knowledge on fishing and the definition of men and women roles concerning this activity. The results focus that education in these families have been contributing to the continuity of the fishery culture which brings light to the role of the family in forming social individuals.

Author Biographies

Narjara Mendes Garcia, Universidade Federal do Rio Grande, Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental

Pedagoga, mestre e doutoranda em Educação Ambiental (PPGEA/FURG), Bolsista de pós-graduação Capes e membro do Núcleo de Estudos e Atenção às Famílias (NEAF/CEP-Rua/FURG)

Maria Angela Mattar Yunes, Universidade Federal do Rio Grande, Instituto de Ciências Humanas e da Informação

Psicóloga com pós-doutoramento no Instituto de Psicologia da UFRGS, Doutora em Educação: Psicologia da Educação pela PUC-SP. É Pesquisadora do CNPq, Professora Adjunta do ICHI/FURG e coordenadora do Centro de Estudos Psicológicos sobre Meninos e Meninas em Situação de Rua (CEP-Rua/FURG).

Priscila Freitas Chaves, Universidade Federal do Rio Grande, Instituto de Ciências Humanas e da Informação

Bióloga e mestranda em Educação Ambiental (PPGEA/FURG). Atuou nesta pesquisa como bolsista de iniciação científica FAPERGS

Lídia Oliveira dos Santos

Pedagoga e professora da rede municipal de ensino. Atuou nesta pesquisa como bolsista voluntária de iniciação científica.

Published

2019-06-03

Issue

Section

Artigos