Meaning of gender relations produced by adolescents of a public school

Authors

  • Kelly Pereira Uchoa Universidade Federal do Amazonas
  • Fabiane Aguiar Silva Universidade Federal do Amazonas
  • André Luiz Machado das Neves Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Iolete Ribeiro da Silva Universidade Federal do Amazonas

Keywords:

gender, adolescence, school, social psychology

Abstract

The present study aimed to understand the meanings of gender relations produced by adolescents of a public school in Manaus-AM. The research was grounded on the approach of Socio-Historical Psychology in order to contribute to the discussion of gender based on the socially constructed relationship between the gender performances. The research adopted a qualitative exploratory approach and the instruments for data construction were participant observation and the focus group. The data analysis was grounded on the Meaning Core proposal. As research results, it was observed that the meanings of gender relations produced by the adolescents revealed a dialectical process of gender performances meanings based on heteronormative conceptions, as well as, more deconstructed on the masculine and feminine roles. That is, meanings that structure more normative conceptions of gender have been interacting with emancipatory discourses about the performances and produce structured meanings in the longings of more satisfactory contemporary relations. The discussions about relationships contribute to the production of meanings of more alternative, libertarian and creative relationships from the social, historical and cultural reflection of gender performances.

Author Biographies

Kelly Pereira Uchoa, Universidade Federal do Amazonas

Graduanda de Psicologia na Universidade Federal do Amazonas pesquisadora do grupo de pesquisa Subjetividades, povos amazônicos e processos de desenvolvimento humano, da Universidade Federal do Amazonas.

Fabiane Aguiar Silva, Universidade Federal do Amazonas

Psicóloga, Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Especialista em Desenvolvimento Humano. Pesquisadora do grupo de pesquisa Subjetividades, povos amazônicos e processos de desenvolvimento humano, da Universidade Federal do Amazonas.

André Luiz Machado das Neves, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutorando em Saúde Coletiva pelo Instituto de Medicina Social (IMS) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Amazonas. Professor da Escola Superior de Ciências da Saúde da Universidade do Estado do Amazonas, Pesquisador do Núcleo de Estudos Psicossociais sobre Direitos Humanos e Saúde - NEPDS/UEA

Iolete Ribeiro da Silva, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Psicologia pela Universidade de Brasília. Atualmente é Professora Associada da Universidade Federal do Amazonas, Diretora da Faculdade de Psicologia da UFAM. Atua no programa de pós-graduação em Psicologia e programa de pós-graduação em Educação da UFAM. É coordenadora do grupo de pesquisa Subjetividades, povos amazônicos e processos de desenvolvimento humano, da Universidade Federal do Amazonas.

Published

2019-10-23

Issue

Section

Artigos