School Physical Education and the Assimilation of Mental Actions

Authors

  • Solange Izabel Balbino Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Sônia da Cunha Urt Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5935/2175-3520.20190008

Keywords:

School Physical Education, Theory of Assimilation of Mental Actions by Stages, Cultural-Historical psychology, Teaching practice

Abstract

In the development of this study we seek to investigate the possibilities of success in the teaching of school Physical Education using as basis for pedagogical planning the Theory of Assimilation of Mental Actions by Stages proposed by Galperin. Our goal is to verify how these steps can promote didactic success in Physical Education classes for young children and to identify its relations with Cultural-Historical Psychology in this discipline content teaching. The work was developed through document analysis in texts of Soviet psychology scholars, such as, Vigotski (2005); (2003); Talizina (1988) and Galperín (1986), dealing with a theoretical revision, but critical and interrelated to the pedagogical approaches to Physical Education. We understand that, as part of educational psychology from Russia, this theory expands the possibilities of learning because it understands the student in its social context and with that the proposed activities are developed within the students concrete reality, an objective end for the planned action resulting in the reduction of the time taken in the teaching and learning process and in overcoming fossilized behaviors in the pedagogical accomplishment of the curricular component.

Author Biographies

Solange Izabel Balbino, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

É graduada em Educação Física pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2007), Pós Graduação Lato Sensu em Pedagogia Crítica da Educação Física pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e Mestranda em Educação pelo Centro de Ciências Humanas e Sociais da fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Atualmente é funcionário efetivo da Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, atuando na área educacional de cursos de graduação, currículos e programas. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: abordagens pedagógicas, educação física crítica, adolescente, criança, inclusão social e integração e corporeidade.

Sônia da Cunha Urt, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

É graduada em Psicologia, em Pedagogia e em Administração de Empresa. É Mestre em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1989) e Doutorado em Educação – Psicologia Educacional – pela Universidade Estadual de Campinas (1992). Fez estudos de Pós-Doutoramento pela Unicamp e pela Universidad de Alcalá de Henares – Espanha e Universidade de Lisboa – Portugal. Atualmente é professor Titular da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase na interface Psicologia e Educação, atuando em ensino, extensão e pesquisa principalmente com os seguintes temas: Identidade, Aprendizagem e Constituição do Sujeito em Espaços Educativos/Formação. (Personagens/Biografias e Autobiografias). Psicologia e Educação: Contornos e Possibilidades Sob o Enfoque das Políticas Públicas/ Aporte da Teoria Histórico-Cultural. Estudos acerca da Violência Escolar: Formas de Enfrentamento no Âmbito da Psicologia e da Educação.

Published

2019-10-23

Issue

Section

Artigos