Continuing education: constitution and contributions for the faculty identity
DOI:
https://doi.org/10.5935/2175-3520.20200012Keywords:
Professional development, Teaching work, Continuing education, Teacher training, Professional identityAbstract
Continuing education, as one of the aspects that has the role of contributing to the professional development of the teacher, becomes an element of research when it is intended to study the professional identity of teachers. Thus, this article is about a cut of the research titled “Interface between continuing education and professional identity” that wanted to verify if continuing education, besides enabling the improvement inherent to the pedagogical activity, also makes possible the contribution to the improvement and reconfiguration of the teachers’ identity. In order to undertake the study, we had Dubar, Imbernón, André and Lüdke and Creswell, as theoretical and methodological references. This report refers to a qualitative field research and the data was collected through interviews, with the participation of ten (10) elementary school teachers from the municipal schools of the city of São Paulo. The results suggest that some formative processes contribute to the reconfiguration of teacher’s identity, through specific elements, made possible in these trainings. Thus, it was possible to reveal that, in the structuring of these educations, there were: the teacher’s co-participation through interaction and integration at the time of training; cognitive mobilization through actions during the process and on the subject under study; and the association between theory and practice made possible by the contextualization of the theme in practice.References
André, M. E. D. A. (2010). Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Revista Educação, 33(3), 174-181.
André, M. E. D. A.; Simões, R. H. S., Carvalho, J. M., & Brzezinsk, I. (1999). Estado da arte da formação de professores no Brasil. Revista Educação & Sociedade, 20(68), 301-309. https://doi.org/10.1590/
S0101-73301999000300015
Antich, A. V.; Forster, M. M. dos S. (2012). Formação continuada na modalidade de grupo de estudos: repercussões na prática docente. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, 04 (06), 71-83.
Azevedo, A. L.; Nunes, C.; Pádua, K., & Diniz, M. (2013). Professor/a: profissão, condição e formação. In: Diniz, M.; Nunes, C. (Org.), A formação e a condição docente num contexto de complexidade e diversidade (pp. 93-108). Brasília: Liber Livro.
Cardoso, M. I. S. T.; Batista, P. M. F., Graça, A. B. S. (2016). A identidade do professor: desafios colocados pela globalização. Revista Brasileira de Educação, 21, (65). http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782016216520
Cavaco, M. H. (1999). Os primeiros tempos da profissão: a insegurança e a sobrevivência. In: A. Nóvoa (Org.), Profissão professor (pp.162-168). (2ª edição). Porto, Portugal: Editora Porto. (Trabalho originalmente
publicado em 1995).
Creswell, J. W. (2014). Investigação qualitativa e projeto de
pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3ª ed. Tradução: Sandra Mallmam da Rosa; revisão técnica: Dirceu da Silva. Porto Alegre: Penso, 341 p. (Trabalho originalmente publicado em 1997).
Dubar, C. (2009). A crise das identidades: a interpretação de uma mutação. (Mary Amazonas L. de Barros, trad.). São Paulo: Editora Universidade de São Paulo. (Trabalho originalmente publicado em Francês em 2000).
Freitas, F. de L. de. A identidade do professor: da teoria à prática. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2014.
Gatti, B. A. (2013). A formação continuada de professores: a questão psicossocial. Cadernos de Pesquisa, (119), 191-204. https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000200010
Gomes, P. M. S., Ferreira, C. P. P., Pereira, A. L., & Batista, P. M. F. (2013). A identidade profissional do professor: um estudo de revisão sistemática. Rev Bras Educ Fís Esporte, 27(2), 247-67. https://dx.doi.org/10.1590/
S1807-55092013000200009
Imbernón, F. (2011). Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. (9ª edição). São Paulo. Editora Cortez. (Trabalho originalmente publicado em 2000).
Iza, D. F. V., Benites, L. C., Neto, L. S., Cyrino, M., Ananias, E. V., Arnosti, R. P., & Neto, S. S. (2014). Identidade docente: As várias faces da constituição do ser professor. Revista Eletrônica de Educação, 8(2), 273-292. http://dx.doi.org/10.14244/198271999978.
Lüdke, M.; André, M. E. D. A (2014). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas em educação. (2ª edição) São Paulo: EPU (Trabalho originalmente publicado em 1986).
Mendes, K. M. (2013). A pesquisa na formação continuada de professores: possibilidades e limites. Revista Triângulo, Uberaba, 6, (1) 22-30.
Placco, V. M. N. de S., & Souza, V. L. T. (2010). Identidade de professores: considerações críticas sobre perspectivas teóricas e suas possibilidades de pesquisa. In: A. F. M. Cordeiro, M.S. Hobold, & M. A. L. Aguiar (Org.). Trabalho Docente: formação, práticas e pesquisa (pp.79-
. Joinville, SC: Editora Univile.
Tardif, M. (2013). A Profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educação & Sociedade, Campinas, 34 (123), 551-571.
Vaillant, D., & Marcelo, C. (2012). Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: Editora UTFPR.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.