The social representations of student assistance for benefited and not benefited students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2020i51p97-106

Keywords:

Student Assistance, Higher education, Educational Policies

Abstract

The National Student Assistance Policy - PNAES is one of the educational policies that have been contributing to the development of several actions in the Brazilian educational scenario, aiming at expanding the student’s permanence in Higher Education. In this perspective, the present study aimed to understand the social representations of Student Assistance for benefited and not benefited students, in a Public Higher Education Institution (IES). Data collection wascarried out with 100 participants, using the Free Word Assiciation Technique- TALP, with the presentation of a stimulus word, in this case, Student Assistance, and then the sociodemographic questionnaire. The data analysis obtained by the TALP was made from the semantic chain and the information contained in the questionnaires was analyzed using the SPSSWIN software, version 21, obtaining the characterization of the sample´s sociodemographic profile. The results showed that the benefited and not benefited students have the social representation of Student Assistance as a support and associated with income, respectively. These understandings point to the lack of knowledge of some students about a set of actions that must be developed by this public policy to enable equal opportunities, in order to contribute to improve academic performance, acting in a preventive manner on retention situations and evasion school by students with socioeconomic vulnerability. Therefore, it is necessary to think about how educational policies are affecting the university environment, and what is the understanding about them, so that, in fact, its effectuation in this context.

Author Biography

Fauston Negreiros, Universidade Federal do Piauí, UFPI, Parnaíba, Piaui

Universidade Federal do Piauí, UFPI, Parnaíba, Piaui

References

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.

Bisinoto, C., Marinho-Araújo, C. (2014). Sucesso acadêmico na Educação Superior contribuições da Psicologia Escolar. Revista eletrônica de Psicologia, Educação e Saúde, 4(1), 28-46. Disponível em http://docplayer.com.br/9045731-Sucesso-academico-na-educacao-superior-contribuicoesda-psicologia-escolar.html

Brasil. Decreto nº 6.096, de 24 de abril de 2007 (Decreto que institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação das Universidades Federais – REUNI). Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6096.htm

Brasil. Decreto n° 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil (PNAES). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm

Diéguez, C. R. M. A. (2015). Lugar de jovem é na universidade! Políticas públicas de educação e a ampliação do acesso ao ensino superior brasileiro. Cadernos Adenauer, 1, (1), 45-63. Disponível em http://

www.kas.de/wf/doc/16490-1442-5-30.pdf

Gebrim, L. B. (2014). Psicologia escolar e educacional no ensino superior: demandas e desafios na história do serviço de atendimento ao estudante da Universidade Federal de Uberlândia. Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia.

Lima, P. G. Políticas de educação superior no Brasil na primeira década do século XXI: alguns cenários e leituras. Avaliação: Revista de Avaliação da Educação Superior, 118(1), 85-105. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/aval/v18n1/06.pdf

Moscovici, S. (2001). Das Representações Coletivas às Representações Sociais. In: D. Jodelet. Representações Sociais: um domínio em expansão. 1a ed. (pp.45-66). Rio de Janeiro-RJ: EDUERJ.

Ristoff, D. (2014). O novo perfil do campus brasileiro: uma análise do perfil socioeconômico do estudante de graduação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 19(3), 723-747. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/aval/v19n3/10.pdf

Sampaio, S. M. R. (2009). Explorando possibilidades: o trabalho do psicólogo na Educação Superior. In: Marinho-Araújo, C.M. Psicologia escolar: novos cenários e contextos de pesquisa, formação e prática. Campinas, SP: Alínea.

Neves, C. E. B. (2012). Ensino Superior no Brasil: expansão, diversificação e inclusão. Manuscrito não publicado, Associação de estudos Latinos Americanos. São Francisco, Califórnia.

Vera-Noriega, J. A.; Pimentel, C. E.; Batista de Albuquerque,

F. J. (2005). Redes semânticas: aspectos teóricos, técnicos,

metodológicos y analíticos. Ra Ximhai, 1(3), 439-451. Disponível em http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46110301

Zibetti, M. L. T. (2016). A educação como direito: considerações sobre políticas educacionais. In: Campos. H.R, Sousa, M.P.R; Facci, M.G.D. Psicologia e políticas educacionais. Natal, RN: EDUFRN.

Published

2020-11-18

Issue

Section

Artigos