Full-time education

from lack to protection

Authors

  • Mariana Ruas Rodrigues Centro Universitário, FIPMOC , UNIFIPMOC, Montes Claros, Minas Gerais https://orcid.org/0000-0001-6937-2433
  • Érika Jordana Freitas Santiago Centro Universitário FIPMOC, UNIFIPMOC, Montes Claros, Minas Gerais
  • César Rota Júnior Centro Universitário FIPMOC, UNIFIPMOC , Montes Claros, Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-6346-3972

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2021i52p86-96

Keywords:

More Education Program, Social Representations, Social risk, Social vulnerability

Abstract

The notion of dangerousness of poor childhood has been constructed,  since the hygienist policies of the beginning of the last century, with  school as often a solution to social inequality. This was a qualitative- descriptive research, based on individual interviews with workers of a  Center for Full-time Education for children and adolescents at risk and  social vulnerability, based on the theory of Social Representations. The  interviewees’ speeches describe children and adolescents as victims of  both, the street and their own families, perceived as dangerous and negligent. Emerges the image of a school that not only instructs and  teaches but takes care of and protects students from a harsh and cruel  reality, students whose families do not have adequate conditions to  exercise the necessary care. Thus, such protection is described as  important for the defense of society, since poor children and adolescents appear not as being at social risk, but as the risk themselves.

References

Ayres, L.S.M. (2001) Os especialistas e a instituição adoção no contexto das políticas públicas de proteção a criança e ao adolescente. In: Jaco-Vilela, A.M.; Cerezzo, A.C.; Rodrigues, H.B.C. Clio-Psyché ontem: Fazeres e dizeres psi na historia do Brasil. Rio de Janeiro: Relume Dumará.

Brasil. (2005) Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Política Nacional de Assistência Social (PNAS). Norma Operacional Básica (NOB/Suas). Brasília. Recuperado de: http://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/assistencia_social/Normativas/PNAS2004.pdf.

Brasil. (2013) Ministério da Educação. Programa Mais Educação: Passo a passo. Brasília: MEC, 2010. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/passoapasso_maiseducacao.pdf Acesso em: 02 dez.

Brasil. (2013) Ministério da Educação. Série Mais Educação: Educação integrada. Brasília: MEC, 2009. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cadfinal_educ_integral.pdf Acesso em: 02 dez.

Bulcão, I. (2002). A produção de infâncias desiguais: Uma viagem na gênese dos conceitos ‘criança’ e ‘menor’. In M. L. Nascimento (Ed.). Pivetes: A produção de infâncias desiguais. Niterói, RJ: Intertexto.

Cavaliere, A.M. (2010) Anísio Teixeira e a educação integral. Paidéia, 20 (46) 249-259. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/paideia/v20n46/11.pdf.

Chizzotti, A. (2005) Pesquisa em ciências humanas e sociais. 7 ed. São Paulo: Cortez.

Faria Filho, L. M. (2000) Para entender a relação escolafamília: uma contribuição da história da educação. São Paulo em Perspectiva. 14 (2). Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/spp/v14n2/9787.pdf.

Coimbra, C. M. B; Nascimento, M. L. (2003) Jovens pobres: o mito da periculosidade. In: Fraga, P.; Julianele, J. (Org.). Jovens em tempo integral. Rio de Janeiro: DP& A.

Coimbra, C. M. B. & Nascimento, M. L. (2005). Ser jovem, ser pobre é ser perigoso? Revista de Estudios sobre Juventud, 9 (22), 338-355. Recuperado de: https://app.uff.br/slab/uploads/texto23.pdf.

Fernandes, A.M.D; Moura, A. M. A.; Fernandes, D. J.; Rocha, G. F.; Luna, G. C. V. & Barbosa, T. L. O. (2006) Cidadania, trabalho e criação: exercitando um olhar sobre projetos sociais. Revista do Departamento de Psicologia - UFF, 18(2) 125-142. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rdpsi/v18n2/v18n2a10.pdf.

Gomes da Costa, A. C. (1993). É possível mudar: A criança, o adolescente e a família na política social do município: Direitos da Criança. São Paulo, SP: Malheiros.

Hillesheim, B.; Cruz, L.R. (2008) Risco, vulnerabilidade e infância: algumas aproximações. Psicologia e Sociedade, 20(2) 192-199. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/psoc/v20n2/a06v20n2.pdf.

Jovchelovitch, S. (2002) Vivendo a vida com os outros: Intersubjetividade, espaço público e representações sociais. In: Guareschi, S.P.A.; Jovchelovitch, S. Textos em representações sociais. (7ª Ed.). Petrópolis: Editora Vozes.

Leclerc, G.F.E.; Moll, J. (2012) Programa Mais Educação: avanços e desafios para uma estratégia indutora da Educação Integral e em tempo integral. Educar em Revista, Curitiba, (45), 91-110. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/er/n45/07.pdf.

Martins, C. F., & Brito, L. M. T. (2001). Resgatando a história da política de atendimento ao adolescente em conflito com a Lei no Brasil. In A. M. Jacó-Vilela, A. C. Cerezzo & H. B. C. Rodrigues (Eds.),Clio-Psyché ontem: Fazeres e dizeres psi na história do Brasil. Rio de Janeiro, RJ: Relume Dumará.

Minayo, M.C.S. (1994) Pesquisa social: Teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro, Vozes.

Minayo, M.C.S. (2002) O conceito de representações sociais dentro da sociologia clássica. In Guareschi, S.P.A.; Jovchelovitch, S. Textos em representações sociais. 7. Ed. (pp. 89-111). Petrópolis: Editora Vozes.

Moll, Jaqueline. (2000). Histórias de vida, histórias de escola: elementos para uma pedagogia da cidade. Petrópolis: Vozes.

Montes Claros. Secretaria Municipal de Educação. Projeto Político Pedagógico da Escola de Tempo Integral, 2013.

Oliveira, F. O.; Werba, G. C. (1998) Representações Sociais. In Strey M. N. (org.) Psicologia Social Contemporânea: livrotexto. 9 Ed. Petrópolis: Vozes.

Patto, M.H.S. (2007) “Escolas cheias, cadeias vazias” Nota sobre as raízes ideológicas do pensamento educacional brasileiro. Estudos Avançados, São Paulo, 21(61) 243-266. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/ea/v21n61/a16v2161.pdf.

Pereira, E. C., & Souza, M. R. (2006). Interface entre risco e população [Texto completo]. In Associação Brasileira de Estudos Populacionais (Ed.), Textos completos de comunicações científicas, XV Encontro de Estudos Populacionais. Caxambu, MG: ABEP. Recuperado de: http://www.abep.nepo.unicamp.br/encontro2006/docspdf/ABEP2006_592.pdf.

Silva, J.A.A.; Silva, K.N.P. (2013) A hegemonia às avessas no Programa Mais Educação. Revista Brasileira Estudos Pedagógicos, Brasília, 94 (238) 701-720, Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/rbeped/v94n238/a04v94n238.pdf.

Tavares, G.M.; Oliveira, F. T.; Bossatto, T.; Deus, F. B.; Coelho, D. C. G; Vilas-Boas, M. N. S. (2011) A produção de meninos de projeto e acontecimentos no percurso. Psicologia e Sociedade, 23(1), 94-102. . Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/psoc/v23n1/a11v23n1.pdf.

Xavier, R. (2002) Representação social e ideologia: conceitos intercambiáveis? Psicologia & Sociedade, Pernambuco, 2(14), 18-47. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/psoc/v14n2/v14n2a03.pdf.

Zaniani, E.J.M.; Boarini, M.L. (2001) Infância e vulnerabilidade: repensando a proteção social. Psicologia e Sociedade, 23(2), 272-281. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/psoc/v23n2/a08v23n2.pdf.

Published

2021-10-22

Issue

Section

Artigos