Psychological Support to the College Student

the suffering expression in virtual workshops

Authors

  • Jonas Cardoso Lomba Universidade Federal do Paraná
  • Miriam Aparecida Graciano de Souza Pan Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2021i53p76-85

Keywords:

en

Abstract

This paper presents a methodological proposal for psychological support in Higher Education, developed through face-to-face conversation circles and workshops held in a virtual environment, aimed at students who present some degree of suffering that may culminate in mental health issues and the subsequent evasion in this level of education in Brazil context. This research aims to describe the methodological procedures and evaluate their results, considering the adherence, the type of participation in the different stages proposed and the evaluation of one of the participants, in individual, face-to-face interviews. It was found that the presential phase of the research represented a difficulty for students who were interested in participating but did not adhere to the proposal. In the virtual phase, it is evident that writing, for some students, may represent a possible way for feelings and thoughts to be expressed intensely, also promoting the exchange between participants and the consequent collective benefit or growth.

References

Andrade A. S., Tiraboschi G. A., Antunes N. A., Viana P. V. B. A., Zanoto P. A., Curilla R. T. (2016). Vivências Acadêmicas e Sofrimento Psíquico de Estudantes de Psicologia. Psicologia: Ciência e Profissão, 36(4), 831-846. doi: 10.1590/1982-3703004142015

Ariño, D. O. & Bardagi, M. P. (2018). Relação entre Fatores Acadêmicos e a Saúde Mental de Estudantes Universitários. Psicologia em Pesquisa, 12(3), 44-52. https://doi.org/10.24879/2018001200300544

Bakhtin, M. M. (2011) A Estética da Criação Verbal (P. Bezerra, trad.). São Paulo: Martins Fontes. (Obra original publicada em 1979).

Branco, P. I. & Pan, M. A. G. S. (2016) Rodas de conversa: uma intervenção da psicologia educacional no curso de medicina. Psicologia: Teoria e Prática, 18(3), 156-167. http://dx.doi.org/10.5935/1980-6906/psicologia.v18n3p156-167

Conselho Federal de Psicologia, Resolução nº 11/2018. Recuperado em: 16 jul. de 2019, de: https://e-psi.cfp.org.br/resolucao-cfp-no-11-2018/

Granger, K. M. & Cerqueira, A. T. A. R. (2019) Revisão integrativa: sofrimento psíquico em estudantes universitários e fatores associados. Ciência & Saúde Coletiva 24 (4). https://doi.org/10.1590/1413-81232018244.09692017

Hengles, A. C. V & Pereira, M. V. (2017) Um estudo sobre evasão e permanência em instituições de ensino superior no Rio Grande do Sul: um estudo com características do tipo do estado do conhecimento. Revista Eletrônica Científica da UERGS, 3(1), 95-128, Recuperado em: 23 ago. de 2017, de: http://revista.uergs.edu.br/index.php/revuergs/article/view/509/123,10.21674/2448-0479.31.95-128.

Jacques, M. T. & Pan, M. A. G. S. (2018) Política de acesso e identidade: Rodas de Conversa Produzindo Sentidos entre Universitários. Psicologia Argumento, 36(94),

-457. http://dx.doi.org/10.7213/psicolargum.36.94.AO02

Lévy, P. (1999) Cibercultura, (C. I..Costa, trad.). São Paulo: Ed. 34.

Machado, J. P. & Pan, M. A. G. S. (2016). Direito ou benefício? Política de assistência estudantil e seus efeitos subjetivos aos universitários. Estudos de Psicologia (Natal), 21(4), 477-488. https://dx.doi.org/10.5935/1678-4669.20160046

Pan, M. A. G. S. (2013). PermaneSENDO: Intervenção da Psicologia nas Políticas de Permanência da Universidade. Curitiba, PR: UFPR. (DEPSI-UFPR – Projeto de Extensão, Pró-Reitoria de Extensão e Cultura da UFPR – 807/13). Projeto concluído. Curitiba, PR, Brasil.

Pan, M. A. G. S. (2016) Identidade, Políticas Inclusivas e Universidade Contemporânea: desafios à Psicologia Brasileira (2ª edição). Curitiba, PR: UFPR. 22 p. (PRPPG-BANPESQ/THALES: 2013015686).

Pan M. A. G. S. & Zonta, G. A. (2017). Acolhimento por pares como prática de formação de Psicólogos: Plantão Institucional e Rodas de Conversa. In: M. A. G. S. Pan, L. Valore & N. L. Ferrarini (Orgs). Psicologia & Educação: Formação e(m) Prática (pp.35-54). Curitiba: Juruá. ISBN: 78-85-362-7280-1.

Pan, M. A. G. S., Lomba, J. C. & Machado, J. P. (2017). Oficina de Informação: a Des-in-formação Produzindo Demandas ao Psicólogo na Educação Superior In: M. A. G. S. Pan, L. Valore, & N. L. Ferrarini (Orgs). Psicologia & Educação: Formação e(m) Prática (pp.35-54). Curitiba: Juruá. ISBN: 78-85-362-7280-1.

Pan, M. A. G. S. (2018). Letramento e a produção subjetiva da anormalidade. In: D. Camargo, & P. M. Faria (Orgs.). Vigotski e a Inclusão (pp. 159-180). Curitiba: Travessa dos Editores.

Pan, M. A. G. S. & Litenski, A. C. L. (2018) Letramentos e identidade profissional: reflexões sobre leitura, escrita e subjetividade na universidade. In: Psicologia Escolar e Educacional, 22 (3), 527-534. https://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018032403

Sawaia, B. (2014) As Artimanhas da Exclusão: Análise Psicossocial e Ética da Desigualdade Social, 14ª Edição. Petrópolis: Ed. Vozes (Obra originalmente publicada em 2001).

Santana E. R., Pimentel A. M. & Véras R. M. (2020). A experiência do adoecimento na universidade: narrativas de estudantes do campo da saúde. Interface (Botucatu), 24. https://doi.org/10.1590/Interface.190587

Santos Junior, J. S. & Real, G. C. M. (2017). A evasão na educação superior: o estado da arte das pesquisas no Brasil a partir de 1990. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 22(2), 385-402. https://dx.doi.org/10.1590/s1414-40772017000200007

Souza, F. P. (2011) Pensamentos sobre Cibercultura a partir das experiências de ensino no Campus Sertão da UFAL. In: Educação Superior e Produção de Conhecimento – Convergências entre Ensino, Pesquisa e Extensão. (pp 34-44) Maceió: Ed. UFAL.

Tundis, A. G. O. & Monteiro, J. K. (2018). Ensino superior e adoecimento docente: um estudo em uma universidade pública. Psicologia da Educação, (46), 1-10. Recuperado em 03 de set. de 2019, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141469752018000100001&lng=pt&tlng=pt

Published

2022-11-25

Issue

Section

Artigos