Psychoanalysis and education:

children and educators playing with words

Authors

  • Taísa Resende Sousa Universidade de Brasília
  • Regina Lúcia Sucupira Pedroza Universidade de Brasília
  • Maria Regina Maciel Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2022i55p21-29

Keywords:

Psychoanalysis, Education, Playing, Childhood, Learning community

Abstract

This article aims to understand the experiences of playing from a group of children and their educators, in a Learning Community, located in the Federal District (DF). As a theoretical and methodological basis, we use mainly the psychoanalytical studies of Freud and Winnicott. The field research consisted of two days of participant observation; four doodling workshops with a class of children - aged eight to 12 years old - and their educator; and a conversation circle with educators. The emphasis is, in this text, on the experiences of the second workshop and excerpts of the conversation circle, exploring the ability to create and play with words. With this, it was possible to highlight the importance of creative and spontaneous playing in human relations. The conclusion is that playing is not restricted to childhood, as it is an experience specific to humans, and that school and community spaces must be open to its manifestation and expansion.

References

Aitken, S. (2017). Geografias de berço e as contratopografias da infância. In: A. Abramowicz & G. Tebet (Orgs.) Infância e pós-estruturalismo (pp.81-110). São Paulo: Porto de Ideias.

Alves, C. B. (2017). Divisão sexual do trabalho e inconsciente político: histórias de mulheres em formação profissional (Tese de Doutorado). Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde, Instituto de Psicologia, UnB, Brasília, DF.

Barros, M. de (2003). Memórias inventadas: a infância. São Paulo: Planeta.

Bogomoletz, D. (2018). Educação: uma questão de saúde pública - Contribuição de Winnicott para a educação. Eranthus: Edição do Kindle.

França, R. M. P. & Passos, M. C. (2019). Ensaio sobre o método clínico na psicanálise com crianças. Revista Latino-americana de Psicopatologia Fundamental, 22(4). 749-767. 10.1590/1415-4714.2019v22n4p749.6

Freud, S. (1996). O método psicanalítico de Freud (pp.233-240). In: J. Salomão (Ed.). Obras psicológicas completas de Sigmund Freud: edição standard brasileira (vol.7). Rio de Janeiro: Imago. Trabalho original publicado em 1904.

Freud, S. (1996). Escritores criativos e devaneios (pp.131-143). In: J. Salomão (Ed.). Obras psicológicas completas de Sigmund Freud: edição standard brasileira (vol.9). Rio de Janeiro: Imago. Trabalho original publicado em 1907.

Freud, S. (1996). Além do princípio do prazer (pp.12-75). In: J. Salomão (Ed.). Obras psicológicas completas de Sigmund Freud: edição standard brasileira (vol.18). Rio de Janeiro: Imago. Trabalho original publicado em 1920.

Ogden, T. H. (2015). A matriz da mente: relações objetais e o diálogo psicanalítico. Londres, UK: Karnac Books.

Oliveira, M. A.; Donelli, T. M. S.; Charczuk, S. B. (2020). Cuidar e educar: o sujeito em constituição e o papel do educador. Revista Psicologia Escolar e Educacional, 24, 1-10. 10.1590/2175-35392020213679

Pacheco, J. (2019). Inovar é assumir um compromisso ético com a educação. Petrópolis, RJ: Vozes.

Pereira, M. A. P. (2013). Casa Redonda: uma experiência em educação. São Paulo: Editora Livre.

Pulino, L. H. C. Z. (2017). A criança, a propensão a aprender e a infância do humano: uma reflexão. Infancia, Educación y Aprendizaje, 3 (1), 90-121. Recuperado de: revistas.uv.cl/index.php/IEYA/article/download/674/646

Sousa, T. R. (2019). Psicanálise, educação e infância: experiência de educação criativa e brincante em uma Comunidade de Aprendizagem. Tese de Doutorado, Instituto de Psicologia, UnB, Brasília, DF.

Winnicott, D. W. (1970). Vivendo de modo criativo. In: D. W. Winnicott. Tudo começa em casa (pp.23-39). São Paulo: Martins Fontes.

Winnicott, D. W. (1975). O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago Editora.

Winnicott, D. W. (1984). Consultas terapêuticas em psiquiatria infantil. Rio de Janeiro: Imago Editora.

Published

2023-08-22

Issue

Section

Artigos