Making the Critique with “Barefoot”
Approximations between School Psychology and Paulo Freire
DOI:
https://doi.org/10.23925/2175-3520.2025i58p80-89Keywords:
School Psychology, Educational Psychology, Pedagogy of the Oppressed, Critical Thinking, Paulo FreireAbstract
This text, in the form of a theoretical essay, takes up Paulo Freire’s conceptual propositions about critical thinking in education, recovering theoretical elements that can contribute to the development of the complex task of critically situating the practice of psychology in the Brazilian school reality. Initially, the question arises as to how critical thinking, historically conducted in the field of school and educational psychology, can authentically engage with the popular reality of schools, promoting critical practice as an ethical and technical instrument of liberation of educational subjects from the conditions of oppression inside and outside educational institutions. The theoretical horizon of the discussion is a critical praxis of liberation that takes as its starting point the conception that the understanding of the world by the subjects refers directly to the concrete materiality of their daily existence and is constituted, historically and socially, through collective actions and discursive practices that give meaning and significance to everyday life in schools. To this end, psychologists need to problematize school reality, investigate local particularities and critically dialogue with individuals and school groups, seeking in them the transforming forces of their critical praxis. Finally, we emphasize the importance of critical thinking in school psychology, assuming the aspects of a pedagogy of the oppressed, authenticated in dialogue with the oppressed, as subject and collective, in the historical and loving struggle to recover their humanity.
References
Arroyo, M. G. (2019). Paulo Freire: outro paradigma pedagógico? Educação em Revista, 35, pp.1-20. https://doi.org/10.1590/0102-4698214631
Carvalho, A. F. D., Kohan, W. O., & Gallo, S. (2021). Paulo Freire e as subjetividades geradoras: um modo de vida filosófico para a educação contemporânea. Pro-Posições, 32(spe), pp.1-21. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0076
Damasceno, R. S., Sousa, M. A., & Martins, A. C. B. L. (2023). A escuta inventiva de professores na pandemia: quem é esse sujeito que educa? Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, 20(46), 93-105. https://doi.org/10.5007/1807-0221.2023.e87415
Fiori, E. M. (2021). Prefácio: aprender a dizer a sua palavra. In Freire, P. Pedagogia do Oprimido (Vol. 80, pp. 11-30). Rio de Janeiro, Paz e Terra.
Freire, P. (2021). Pedagogia do Oprimido (80a ed.). Rio de Janeiro, Paz e Terra. (Obra original publicada em 1974).
Freire, P. (2022a). Educação como prática da liberdade (54a ed.). Rio de Janeiro, Paz e Terra. (Obra original publicada em 1967).
Freire, P. (2022b) Extensão ou Comunicação? (25a ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra. (Obra original publicada em 1971).
Freire, P. (2022c). Ação cultural para a liberdade e outros escritos (19a ed.). Rio de Janeiro, Paz e Terra. (Obra original publicada em 1976).
Freire, P. (2023). Educação e Mudança (49a ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra. (Obra original publicada em 1981).
Freire, P.; Faundez, A (2011). Por uma pedagogia da pergunta (10a ed.) Rio de Janeiro: Paz e Terra. (Obra original publicada em 1985).
Kohan, W. O. (2019a). Paulo Freire e o valor da igualdade em educação. Educação e Pesquisa, 45, 1-19. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945201600
Kohan, W. O. (2019b). Paulo Freire, mais do que nunca. Belo Horizonte: Vestígio
Meira, M. E. M. (2003). Construindo uma concepção crítica de Psicologia Escolar: contribuições da pedagogia histórico-crítica e da psicologia sócio-histórica (Vol. 1, pp.13-78). In Meira, M. E. M., & Antunes, M. A. M. Psicologia escolar: teorias críticas. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Meira, M. E. M. (2012). A crítica da Psicologia e a Tarefa da Crítica na Psicologia. Psicologia Política, 12(23), 13-26. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2012000100002
Nascimento, L. C. P. (2021). Transfeminismo. São Paulo: Editora Jandaíra.
Patto, M.H.S. (2022a). A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. (5a ed.). São Paulo: IPUSP. (Trabalho original publicado em 1990).
Patto, M. H. S. (2022b). Mutações do cativeiro: escritos de psicologia e política (2a ed.). São Paulo: IPUSP. (Trabalho original publicado em 2000).
Scocuglia, A. C. (2013). A teoria só tem utilidade se melhorar a prática educativa: as propostas de Paulo Freire. Petrópolis, RJ: De Petrus et Alii.
Scocuglia, A. C. (2021). Paulo Freire, 100 anos: um educador do presente e do futuro. Campina Grande: Editora da UFPB.
Souza, M. P. R. (2018). A perspectiva crítica em Psicologia Escolar e possíveis aproximações com a Psicologia Histórico-Cultural. In Beatón, G. A., Souza, M. P. R., Barroco, S. M. S., & Brasileiro, T. S. (Eds.). Psicologia Histórico-Cultural: interfaces Brasil-Cuba (pp. 19-35). Maringá: Editora da Universidade Estadual de Maringá – EDUEM.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Psicologia da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.