Fully online undergraduate education: The impact of digital communication on course sales for low-income audiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2178-0080.2022v24i1.52540

Keywords:

Digital communication, Distance education, Low-income audience

Abstract

This article discusses the effectiveness of digital communication in selling undergraduate online degree programs, offered entirely at a distance, to a low-income audience. With this objective, an exploratory survey was conducted, based on convenience and snowball sampling, with low-income residents in the State of São Paulo. The result reveals that digital communication influences the objectives and results related to the early stages of the decision-making process of purchase and weakens in proportion to trust achievement, not influencing attitudes that lead to the sale of courses of the analyzed modality. In conclusion, the audience is not homogeneous, and different digital communication strategies are needed to stimulate the purchase intention.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Daniela Pinto Senador, Universidade de São Paulo

É graduada e Mestre em Ciências da Comunicação (ECA-USP), com MBA Executivo em Gestão Estratégica e Econômica de Negócios (FGV-SP) e, atualmente, aluna especial na pós-graduação stricto sensu em Administração da FEA-USP. 

Iná Futino Barreto, Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)

Doutora em Administração de Empresas pela FEA-USP (2015), mestre em Administração de Empresas pela FEA-USP (2007). Possui graduação em Comunicação Social pela Escola Superior de Administração Marketing e Comunicação (2003). Atualmente é docente na Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) e Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Marketing. 

Edson Crescitelli, Universidade de São Paulo

Possui Pós-doutorado em Marketing pela Chapman Graduate School of Business / Flórida International University - FIU (2006), Doutorado em Marketing pela FEA-USP (2003), Especialização em business management pela Robert Anderson Graduate School of Management / University of New México (2001), Mestrado em Administração pela PUC-SP (2000), Pós-graduação em Marketing pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (1986) e graduação em Comunicação Social pela Fundação Armando Álvares Penteado (1984), Atualmente é Professor doutor MS3 - regime RTC da FEA-USP, Diretor Acadêmico da Pós-graduação da ESPM, Pesquisador do CAEPM/ESPM. Tem mais de 25 anos de experiência na área de Administração, com ênfase em Marketing. Tem 5 livros publicados (comunicação de Marketing, Comunicação Integrada de Marketing, Marketing Promocional, Marketing de Relacionamento, e Programas de incentivo de vendas), além de diversos capítulos de livros e artigos, em congressos e periódicos, nacionais e internacionais. Atua nas área de Marketing, com ênfase em comunicação de marketing e marketing de relacionamento. 

References

Batra, R., & Keller, K. L. (2016). Integrating Marketing Communications: new findings, new lessons, and new ideas. Journal of Marketing, 80, 122–145.

Campos, A. C., de Rezende, D. C., do Prado, J. W., do Nascimento, T. B. P., & Marques, H. R. (2020). Consumo na base da pirâmide. Revista Vianna Sapiens, 11(1), 26-26.

Censo EAD.BR: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2018. (2019). InterSaberes.

Chauvel, M. A., & Mattos, M. P. D. A. Z. D. (2008). Consumidores de baixa renda: uma revisão dos achados de estudos feitos no Brasil. Cadernos Ebape.br, 6(2), 01-17.

Cobra, M., & Braga, R. (2004). Marketing educacional. Marcos Cobra Editora Ltda.

Colombo, S. S. (2005). Marketing educacional em ação: estratégias e ferramentas. Bookman Editora.

Estado de Minas. (2019, 4 Outubro) Brasileiro gasta mais com moradia, saúde e educação, diz IBGE. https://www.em.com.br/app/noticia/economia/2019/ 10/04/internas_economia,1090218/brasileiro-gasta-mais-com-moradia-saude-e-educacao-diz-ibge.shtml

Kotler, P., & Keller, K. L. (2018) Administração de Marketing. Pearson Education do Brasil.

Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan I. (2010). Marketing 3.0: as forças que estão definindo o novo marketing centrado no ser humano. Elsevier.

Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan I. (2017). Marketing 4.0: do tradicional ao digital. [versão on-line]. Sextante. https://www.amazon.com.br/dp/8543105331/? coliid=I4OSW610QGLA&colid=18KTWB3G76EDU&psc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it

Mazzon, J. A., & Kamamura, W. A. (2013). Estratificação Socioeconômica e Consumo no Brasil. Blucher.

Ministério da Educação (2020). MEC autoriza ensino a distância em cursos presenciais. http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=86441

Ministério da Educação (2020). MEC prorroga autorização de ensino a distância em cursos presenciais por 30 dias. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com _content&view=article&id=89761:mec-prorroga-autorizacao-de-ensino-a-dista ncia-em-cursos-presenciais-por-30-dias&catid=12&Itemid=86

Ogden, J., & Crescitelli, E. (2007) Comunicação integrada de marketing. Prentice Hall.

Pralahad, C. K. (2014) A riqueza na base da pirâmide: erradicando a pobreza com o lucro [recurso eletrônico]. Bookman.

Sindicato, D. M. D. E. S. (2016). Mapa do ensino superior no Brasil 2019. https://www.semesp.org.br/pesquisas/mapa-do-ensino-superior-no-brasil-2019/

Chu, S. C., & Kim, Y. (2011) Determinants of consumer engagement in electronic word-of-mouth (eWOM) in social networking sites. International Journal of Advertising, 30:1, 47-75.

Singh, S. (2018) “Digital Marketing in Online Education Services”. Digital Marketing and Consumer Engagement: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications. Hershey PA, USA: IGI Global. https://books.google.com.br/books?id=MTdCD wAAQBAJ&lpg=PA765&dq=marketing%20online%20education%20services&hl=pt-BR&pg=PA765#v=onepage&q=marketing%20online%20education%20 services&f=false

Standing, C., Holzweber, M., & Mattsson, J. (2016) Exploring emotional expressions in e-word-of-mouth from online communities. Information Processing & Management, v. 52, n. 5, p. 721-732.

Souza, L. (2017, 28 Agosto). Mensalidade de curso superior no Brasil custa, em média, R$ 898,00. https://educacao.uol.com.br/noticias/2017/08/28/mensalidade-de-curso-superior-no-brasil-custa-em-media-r-898-diz-estudo.htm

Villas Bôas, B. (2019, 29 Outubro) Classes A e B voltam a crescer e atingem 14,4% da população. https://valor.globo.com/brasil/noticia/2019/10/29/classes-a-e-b-voltam-a-crescer-e-atingem-144-da-populacao.ghtml

Yanaze, M. H., Freire, O., & Senise, D. (2018). Mensuração na Internet. Retorno de investimentos em comunicação: avaliação e mensuração. Difusão Editora.

Published

2022-01-02

How to Cite

Senador, D. P., Barreto, I. F., & Crescitelli, E. (2022). Fully online undergraduate education: The impact of digital communication on course sales for low-income audiences. Management in Dialogue Review, 24(1), 96–115. https://doi.org/10.23925/2178-0080.2022v24i1.52540