Marketing and Morality: Reflections Based on Vision Orders of André Comte- Sponville
DOI:
https://doi.org/10.23925/2178-0080.2024v26i1.60851Keywords:
marketing, moral, orders of vision, Comte-SponvilleAbstract
This theoretical essay aims to bring a reflective analysis on the question of morality in the field of marketing in the light of the four orders of vision outlined by André Comte-Sponville - techno-scientific; juridical-political; moral; and ethics - anchored in the book Is Capitalism Moral?. Through the discussions presented, we understand that, as a science, marketing would be in the first order (technical-scientific) and would be devoid of morality, not being considered good or bad, since its main function is at a scientific level. However, we observed that in addition to its strong managerial brand, marketing also has a very strong social element, starting to raise new debates in the political-legal, moral orders in the face of the dynamics of the market and the agents involved.
References
American Marketing Association (2017). Definitions of marketing. Disponível em: <https://www.ama.org/the-definition-of-marketing-what-is-marketing/>. Acesso em: 7 dez 2020.
Barboza, S. I. S., & Costa, F. J. (2014). Marketing social para doação de sangue: análise da predisposição de novos doadores. Cadernos de Saúde Pública, 30(7), 1463-1474.
Berardinelli, R. P. & Sauerbronn, J. F.(2017). Contribuições do Macromarketing para a formação de administradores: podemos melhorar o ensino de marketing em cursos de administração? Administração: Ensino e Pesquisa (RAEP), 18(3), 558-593.
Braga, L. M. da S., & Santos, F. C. (2014). Marketing, Luxo e Prostituição: a série O Negócio. Anagrama, 9(1), 1-15.
Carvalho, D. L. T. (2017). Sistema de marketing de saúde no Brasil: impactos dos fenômenos de medicalização e farmaceuticalização e alternativa de equilíbrio (Tese de doutorado, Universidade Federal da Paraíba).
Comte-Sponville, A. (2011). O capitalismo é moral? 2. ed. São Paulo: wfm Martins Fontes.
Costa, F. J. (2014). Marketing e Sociedade. João Pessoa: Editora UFPB.
Crane, A. (2000). Corporate greening as amoralization. Organization Studies, 21(4), 673-696.
D'Angelo, A. C. (2003). A ética no marketing. Revista de Administração Contemporânea, 7(4), 55-75.
Davenport, T., Guha, A., Grewal, D., & Bressgott, T. (2020). How artificial intelligence will change the future of marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 48(1), 24-42.
Instituto Nacional do Câncer (INCA, 2020). Tabagismo. Disponível em: < https://www.inca.gov.br/tabagismo#:~:text=No%20Brasil%2C%20428%20pessoas%20morrem,pulmonar%20obstrutiva%20cr%C3%B4nica%20(DPOC).> Acesso em 07 dez 2020.
Kotler, P., & Levy, S. J. (1969). Broadening the concept of marketing. Journal of marketing, 33(1), 10-15.
Layton, R. A. (2011). Marketing is management all that there is? Journal of Historical Research in Marketing, 3(2), 194-213.
Layton, R. A. (2007). Marketing systems: a core Macromarketing concept. Journal of Macromarketing, 27(3), 227-242.
Leal, J. S. (2022). A educação em marketing no Brasil: um olhar incursivo sob a lente da racionalização. 2022. Tese (Doutorado em Administração) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.
Luck, D. J. (1969). Broadening the concept of marketing. Too far. The Journal of Marketing, 33(1), 53-55.
Marques, M. V., Junior, D. D. N. S. Santos, E. G. O., Santos, S. S. D. A. N. Neves, S. M. B., & Amador, A. E. (2020). Distribuição espacial das mortes atribuíveis ao uso de álcool no Brasil. Journal of Health & Biological Sciences, 8(1), 1-11.
Mazzon, J. A. (1982). Marketing social. Conceitos e perspectivas de utilização no Brasil. Revista de Administração, 17(4), 5-22.
Merabet, D. O. B. et al. (2020). Quão plural é o ensino de marketing? Um estudo exploratório com professores do curso de graduação em Administração. Administração: Ensino e Pesquisa (RAEP), 21(2), 147-182.
Scussel, F. B. C. (2017). Poder, paradigmas e domínio na pesquisa em marketing no Brasil: uma análise da produção nacional da disciplina a partir das matrizes epistêmicas. Administração: Ensino e Pesquisa (RAEP), 18(3), 518-557.
Soares Neto, J. B. (2017). Educação em marketing no Brasil: uma análise das origens históricas. 2017. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.
Vasconcellos, C. L. N. S. D. (2016). Aspectos das técnicas de marketing utilizadas nas atividades das organizações criminosas do narcotráfico (Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo).
Vasconcelos, M. F., Costa, F. J., & Carvalho, D. T. (2016). Educação em marketing: visões e práticas de domesticação no contexto nordestino. REUNIR Revista de Administração Contabilidade e Sustentabilidade, 6(1), 107-117.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jailson Santana Carneiro, Janayna Souto Leal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License after publication, allowing the sharing of work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).






