Rationality in the Use of Packaging: A Reflection on the Food Sector
DOI:
https://doi.org/10.23925/2178-0080.2023v25i3.66091Keywords:
ESG, sustainable packaging, conscious consumption, circular economyAbstract
The text highlights the historical importance of packaging in transporting products, driving economic development, and creating business opportunities. However, the current sustainability challenge stands out, with non-sustainable packaging contributing to pollution and waste. The transition to sustainable packaging may generate additional costs but strengthens the brand and attracts consumers concerned about environmental issues. The current context, marked by attention to ESG, encourages the industry to develop more innovative and sustainable packaging. Consumer awareness of the importance of sustainability puts pressure on companies to adopt more responsible practices. Flexible packaging is highlighted as a viable alternative that reduces the use of plastic and its environmental impact. The text emphasizes the need to rethink production and consumption practices, aiming at environmental preservation and the circular economy.
Metrics
References
Castro, B. S. (2022). Sustentabilidade das embalagens de produtos alimentares: percepção do consumidor e evolução do mercado português. Dissertação (Mestrado em Ciências da Nutrição). Universidade do Porto.
CicloSoft. (2023). Panorama da Coleta Seletiva do Brasil. Compromisso Empresarial pela Reciclagem [Cempre]. https://ciclosoft.cempre.org.br/perfil-municipal
Corrêa, J. O. S., Dias, Rahhal, N. D. F., & Almeida, A. M. (2019). Estudo sobre benefícios e desvantagens do uso do plástico e do papel em embalagens para sustentabilidade. Brazilian Journal of Production Engineering, 5(2): 77-87. http://periodicos.ufes.br/ BJPE/index
Costa, M. A., Bernardo, D. B. F., Vidal, A. E. S., Mendonça, S. F. T. O., Gomes, G. M. S., & Sales Filho, R. L. M. (2021). Embalagem sustentável de alimentos: uma revisão sistemática. Revista Ibero Americana de Ciências Ambientais, 12(10), 416-427. http://doi.org/10.6008/CBPC2179-6858.2021.010.0033
Deimling, M. F., & Masutti, T. T. (2023). Análise do impacto da escolha da embalagem na logística verde: uma análise de produtos de consumo do setor supermercadista. Revista de Administração IMED, 13(2), 42-61. https://doi.org/10.18256/2237-7956.2023.v13i2. 4934
Eurecido (n. d.). Desenvolvendo a cadeia de reciclagem. Recuperado em 18/08/2023, de: https://www.eureciclo.com.br
Fontoura, D. R. S., Calil, R. M., & Calil, E. M. B. (2016). A importância das embalagens para alimentos - aspectos socioeconômicos e ambientais. Atas de Saúde Ambiental, 4, 138-160.
Gonçalves, C. (n.d.) Consciência ambiental no país quadruplicou, diz pesquisa. Educação e Território. https://educacaoeterritorio.org.br/arquivo/consciencia-ambiental-no-pais-quadruplicou-diz-pesquisa/
Guedes, S. (2020, 5 de setembro). Resíduos Sólidos: apenas 1 em cada 5 municípios tem coleta seletiva [Notícias]. TV Senado. https://www12.senado.leg.br/tv/programas/noticias-1/2020/09/residuos-solidos-apenas-1-em-cada-5-municipios-tem-coleta-seletiva
Instituto Brasileiro do Meio Ambiente e dos Recursos Naturais Renováveis [IBAMA]. (2022, 19 de novembro). Política Nacional de Resíduos Sólidos [PNRS]. https://www.gov.br/ibama/pt-br/assuntos/emissoes-e-residuos/residuos/politica-nacional-de-residuos-solidos-pnrs
José, J. F. B. S., Oliveira, J. S., & Carvalho, J. S. (2021). Reflexões sobre embalagens de alimentos e sustentabilidade. Revista Ibero Americana de Ciências Ambientais, 12(3), 586-597. http://doi.org/10.6008/CBPC2179-6858.2021.003.0047
Kulak, C. M., Stefano, S. R., & Kuhl, M. R. (2019). Institucionalização de práticas de sustentabilidade. REUNA, 24(2), 67-88. http://dx.doi.org/10.21714/2179-8834/2019v2 4n2p67-88
Landim, A. P. M., Bernardo, C. O., & Martins, I. B. A. (2016). Sustentabilidade quanto às embalagens de alimentos no Brasil. Polímeros, 26(número especial), 82-92. http://dx. doi.org/10.1590/0104-1428.1897
Leite, J. D. J. (2022). Marketing Alimentar: o futuro das embalagens e o seu papel na comunicação com o consumidor. [Revisão Temática]. 1.º Ciclo em Ciências da Nutrição. Universidade do Porto.
Mol, A., Benatti, L. P., & Dias, M. R. Á. C. (2022). Fatores de sustentabilidade no mercado brasileiro de café: referências para projetos de design de embalagens. 14º Congresso Brasileiro de Design. Escola Superior de Propaganda e Marketing.
Polaridad.es. (n. d.). A fascinante evolução dos produtos descartáveis ao longo da história. Recuperado em 28/07/2023. https://polaridad.es/pt/a-fascinante-evolu%C3%A7% C3%A3o-dos-produtos-descart%C3%A1veis-%E2%80%8B%E2%80%8Bao-longo-da-hist% C3%B3ria/?expand_article=1#google_vignette
Pospischek, V. S., Spinelli, M. G. N., & Matias, A. C. G. (2014). Avaliação de ações de sustentabilidade ambiental em restaurantes comerciais localizados no município de São Paulo. Demetra, 9(2), 595-611. http://dx.doi.org/10.12957/demetra.2014.8822
Ramos, A. F., & Ribeiro, F. M. (2023). Circularidade das embalagens flexíveis para alimentos: principais desafios e perspectivas. Sustentabilidade, 4, e237118. https://doi.org/10. 24220/2675-7885v42023a7118
Ribeiro, H., Jaime, P. C., & Ventura, D. (2017). Alimentação e sustentabilidade. Estudos Avançados, 31(89), 185-198. https://doi.org/10.1590/s0103-40142017.31890016
Risch, S. J. (2009). Food Packaging History and Innovations. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 57(18), 8089–8092. https://doi.org/10.1021/jf900040r
Slomski, V., Slomski, V. G., Kassai, J. R., & Megliorini, E. (2012). Sustentabilidade nas organizações: a internalização dos gastos com o descarte do produto e/ou embalagem aos custos de produção. RAUSP, 47(2), 275-289. http://doi.org/ 10.5700/rausp1039
Sousa, L. C. F. S., Sousa, J. S., Borges, M. G. B., Machado, A. V., Silva, M. J. S., Ferreira, R. T. F. V., & Salgado, A. B. (2012). Tecnologia de embalagens e conservação de alimentos quanto aos aspectos físico, químico e microbiológico. Revista ACSA, 8(1), 19-27. https://doi.org/10.30969/acsa.v8i1.249
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Administração em Diálogo - RAD
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License after publication, allowing the sharing of work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).