An imaginary dress?
About images and media in the cult of Benigna Cardoso
DOI:
https://doi.org/10.23925/1677-1222.2024vol24i3a3Keywords:
Image, Dress, Benigna Cardoso, Face, Pathosformel, MartyrdomAbstract
On October 24, 1941, 13-year-old Benigna Cardoso da Silva was brutally murdered in Santana do Cariri, a rural town in Ceará, Brazil, after resisting an attempted sexual assault. Despite the absence of photographs or physical images of the teenager, she has since been venerated as a saint in the region. A red polka-dot dress has become Benigna’s primary identifier in modernity, symbolizing her enduring presence. Situated between the real and the imagined, the visible and the invisible, this iconic pattern persists across all artistic and devotional representations of the sacred figure, proliferating across bodies, minds, and media. Devotees donning the red-and-white polka-dot dress fulfill vows and honor Benigna’s memory at local religious gatherings. The dress also materializes in altars, pamphlets, sculptures, and Instagram pages—images brought to life through digital design or the craftsmanship of local Cariri artisans, reconstructing the girl whose true likeness remains elusive. Drawing on oral histories, collective memory, and interpretive analysis, this article explores how the red polka-dot dress generates material embodiments, forges symbolic meanings, and sustains affective connections within Benigna’s cult.
References
AGAMBEN, Giorgio. Aby Warburg e a ciência sem nome. In: BARTHOLOMEW, C. (org.). Dossiê Aby Warburg. Revista Arte e Ensaios. Rio de Janeiro, n. 19, p. 132-143, jan. 2010.
AGAMBEN, Giorgio. O rosto e a morte. Instituto Humanitas Unisinos, 2021. Disponível em: https://www.ihu.unisinos.br/categorias/608961-o-rosto-e-a-morte-artigo-de-giorgio-agamben Acesso em 24 mar. 2024.
ALVES, Daniele Ribeiro. O feminino dilacerado: purificação e santificação de mulheres assassinadas. Ed. UECE. Fortaleza. 2012.
BAITELLO JUNIOR, Norval. A carta, o abismo, o beijo: Os ambientes de imagens entre o artístico e o mediático. São Paulo: Editora Paulus, 2018.
BAITELLO JUNIOR, Norval. Conhecimento e Comunicação. C&S – São Bernardo do Campo, v. 41, n. 1, p. 317-329, jan.-abr. 2019.
BARRETO, Polliana de Luna Nunes. Educação e santidade: as representações do feminino na Região do Cariri cearense. 2018. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Fortaleza (CE), 2018.
BELTING, Hans. A verdadeira imagem. Porto: Dafne Editora, 2011.
BELTING, Hans. Antropología de la imagen. Trad. Gonzalo Espinosa. Buenos Aires: Katz Editores, 2007.
BELTING, Hans. Facce – una storia del volto. Roma: Carocci Editore, 2015.
BELTING, Hans. Imagem, mídia e corpo: uma nova abordagem à Iconologia. Revista de Comunicação, Cultura e Teoria da Mídia – Ghrebh-, v. 1, n. 08: São Paulo, 2006. Disponível em: http://www.cisc.org.br/portal/jdownloads/Ghrebh/Ghrebh-%208/04_belting.pdf. Acesso em: 1º fev. 2024. https://doi.org/10.31789/imscid-201819
BELTING, Hans. Likeness and Presence: A History of Image before The Era of Art. Chicago: The University of Chicago Press, 1994.
CICEK, Hüseyin. Sobre as ambivalências do martírio. Veritas (Porto Alegre), [S. l.], v. 66, n. 1, p. e40274, 2021. DOI: 10.15448/1984-6746.2021.1.40274. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/veritas/article/view/40274. Acesso em: 22 mar. 2024.
CIDRÃO, Raimundo Sandro. Resgatando a memória de Santana do Cariri. Santana do Cariri: HB Gráfica e Editora, 2017.
CIDRÃO, Raimundo Sandro. Resgatando uma história de fé: Benigna. Santana do Cariri: HB Gráfica e Editora, 2014.
CONTRERA, Malena Segura. Imagens endógenas e imaginação simbólica. Revista Famecos: mídia, cultura e tecnologia, v. 23, n. 1. EDIPUCRS, 2016. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/21350/13701. Acesso em: 30 fev. 2024.
COURTINE, Jean-Jacques. HAROCHE, Claudine. História do rosto: exprimir e calar emoções: (do século 16 ao começo do século 19). Tradução de Marcus Penchel. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A Imagem Sobrevivente: História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Que emoção! Que emoção? São Paulo: Editora 34, 2016.
ELIADE, Mircea. Imagens e símbolos. Lisboa: Ed. Arcádia, 1979
GOMBRICH, Ernst. Aby Warburg: an intellectual biography. London: The Warburg Institute University of London, 1970.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Brasileiro de 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2022. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ce/santana-do-cariri/panorama Acesso em: 30 fev. 2024.
RAFAEL, Armando Lopes; ALVES, João Paulo Cabral; NUVENS, Plácido Cidade. CIDRÃO, Raimundo Sandro. FÉLIX, Ypsilon Rodrigues. Benigna: Um lírio no sertão cearense. Santana do Cariri: BSG, 2014.
SERVA, Leão Pinto. A “fórmula da emoção” na fotografia de guerra: como as imagens de conflitos se relacionam com a tradição iconográfica explorada por Aby Warburg. 2017. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.
WARBURG, Aby. Histórias de Fantasmas para Gente Grande. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:- Authors retain copyright, but grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons BY-NC License.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), as long as with acknowledgment of authorship and first publication in this journal.