FRANKLIN LEOPOLDO E SILVA'S ACADEMIC TRAJECTORY

HISTORY, MEMORY AND TENSIONS OF THE TIME

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2767.2021v71p351-374

Keywords:

Franklin Leopoldo e Silva, Faculty of Philosophy, Language and Human Sciences, Academic Oral life history

Abstract

The article analyzes as an oral history document the unpublished interview on academic life given by Prof. Dr. Franklin Leopoldo e Silva. It investigates the way in which the professor produced a narrative memory by reconstructing his academic experiences from the 1960s to the beginning of the 2010s. The established research source allowed an immersion in the narrator's memory work and the investigation of the intricacies of a process that implies choices and representations about the past. It investigates the way Silva narratively reconstructed his history of intellectual life, giving shape to an academic identity linked to the history of the Faculty of Philosophy, Letters and Human Sciences at the University of São Paulo (FFLCH-USP).

Author Biography

Glauber Cícero Ferreira Biazo, Universidade Federal do Amazonas, UFAM

Professor de Teoria da História do Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal do Amazonas.

References

ADORNO, S. Memorial de Titulatura. São Paulo: FFLCH-USP, 2004.

ADUSP. O controle ideológico na USP (1964-1978). São Paulo: Adusp, 2004.

BIAZO, G. C. F. Entre a ditadura e a democracia: história oral de vida acadêmica (FFLCH-USP). Tese de Doutorado (História Social). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

BOSI, E. O tempo vivo da memória: ensaios de Psicologia Social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.

CARDOSO, I. Maria Antônia: o edifício de n° 294. In: CARDOSO, I. Para uma crítica do presente. São Paulo: Ed. 34, 2001.

COMISSÃO DA VERDADE DA USP. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, IPM e Professores Cassados. São Paulo: EDUSP, 2018.

CUNHA, L. A. A universidade reformanda: o golpe de 1964 e a modernização do ensino superior. São Paulo: Editora UNESP, 2007.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.

LÖWY, M. Walter Benjamin: aviso de incêndio. Uma leitura das teses “Sobre o conceito de História”. São Paulo: Boitempo, 2005.

MEIHY, J. C. S. B. Manual de História Oral. São Paulo: Loyola, 2005.

MEIHY, J. C. S. B. Memória, história oral e história. Oralidades - Revista de História Oral/USP, Nº 8, p. 179-191, Jul./Dez. 2010.

NAPOLITANO, M. 1964: História do Regime Militar Brasileiro. São Paulo: Contexto, 2014.

MOTTA, R. P. S. Os olhos do regime militar brasileiro nos campi. As assessorias de segurança e informações das universidades. Topoi, v. 9, n° 16, jan.-jun. 2008, p.30-67.

POLLAK, M. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1999.

PORTELLI, A. A filosofia e os fatos: narração, interpretação e significado nas memórias e nas fontes orais. Tempo, Rio de Janeiro, vol. 1, n. 2, 1996.

ROMANELLI, O. de O. História da Educação no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1984.

RICOEUR, P. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Ed. Unicamp. 2007.

RICOEUR, P. A marca do passado. História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography, v. 5, n. 10, p. 329-349, 31 dez. 2012.

SAVIANI, D. A questão teórica na constituição do espaço acadêmico da pedagogia no Brasil. In: A Pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas: Autores Associados, 2008.

SILVA, F. L. Bergson e Proust - tensões do tempo. In: Adauto Novaes. (Org.). Tempo e História. São Paulo: Cia. das Letras, 1992.

SILVA, F. L. A perda da experiência da formação na universidade contemporânea. Tempo Social - Rev. Sociologia/USP, São Paulo, 13(1): 27-37, maio de 2001.

TADEU DA SILVA, T. A produção social da identidade e da diferença. In: TADEU DA SILVA, T. & HALL, S. (orgs.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

Published

2021-09-01

How to Cite

Biazo, G. C. F. (2021). FRANKLIN LEOPOLDO E SILVA’S ACADEMIC TRAJECTORY: HISTORY, MEMORY AND TENSIONS OF THE TIME. Projeto História : Revista Do Programa De Estudos Pós-Graduados De História, 71, 351–374. https://doi.org/10.23925/2176-2767.2021v71p351-374