Martin Luther King Jr.

The roots of a struggle against racism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2767.2024v79p341-365

Keywords:

Martin Luther King Jr., Racism, Black theology, Civil rights, 20th century

Abstract

Martin Luther King Jr. died as a victim of racism on 1968 in Memphis, Tennessee and since 1983, the United States celebrates a holiday in his honor. In this article we analyze some of his speeches, weaving dialogues with his published biographies and the comments of scholars about the life and legacy of this pastor, seeking to understand his historical time and the formation of his theology, in order to understand the scope of his black theology in the struggle to civil rights for black Americans. So we consider unveiling some of the complexity of this important character of the 20th century as the most important theologian in American history.

Author Biographies

César Martins de Souza, Universidade Federal do Pará

Doutor e Pós-Doutor em História pela Universidade Federal Fluminense. Professor do Programa de Pós-Graduação em Linguagens e Saberes da Amazônia e do Campus de Bragança, ambos da UFPA. Editor-Chefe da Nova Revista Amazônica/UFPA. Investigador Externo do CEAR/Universidad de Quilmes-Argentina. 

Francilene de Aguiar Parente, Universidade Federal do Pará

Doutora em Antropologia pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professora de Antropologia da Faculdade de Etnodiversidade da UFPA/Campus Universitário de Altamira. Professora permanente nos Programas de Pós-Graduação em Educação e Cultura (PPGEDUC/UFPA) e Educação Escolar Indígena (PPGEEI/UEPA-UFPA-UNIFESSPA-UFOPA). Umas das líderes do Grupo de Estudos Afro-brasileiros e Indígenas (GEABI/UFPA).

Marcelo Ramos Saldanha, Faculdades EST

Licenciado em artes visuais, bacharel em teologia, mestre em teologia e doutor em filosofia. É professor de teologia e filosofia nas Faculdades EST.

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Published

2024-04-30

How to Cite

Souza, C. . M. de, Parente, F. de A., & Saldanha, M. R. (2024). Martin Luther King Jr.: The roots of a struggle against racism. Projeto História : Revista Do Programa De Estudos Pós-Graduados De História, 79, 341–365. https://doi.org/10.23925/2176-2767.2024v79p341-365