(Auto) Biographical narratives
Teaching experiences in the face of the tensions and contradictions of higher education
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-2767.2025v83p450-474Keywords:
Higher education, Training, WorkAbstract
The research aimed to understand the limits and possibilities of dialogue between experiential knowledge, training and teaching work in a higher education course, considering the tensions and contradictions of higher education. Based on a critical qualitative approach based on (auto)biographical narratives of teachers, guided by four axes: experience, training and work. The theoretical framework covers categories such as experiential knowledge, work and teacher training. The results reveal that experiential knowledge is central in teaching narratives, making it possible to rethink training and work in more human and emancipatory terms. And that the experiential dimension can transform teaching practice, facing the contradictions of higher education and promoting critical and meaningful training.
References
ADORNO, T. Palestra sobre lírica e sociedade. In: ADORNO, T. Notas de literatura I. São Paulo: Editora 34, 1985.
ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2004.
ALARCÃO, I. (Org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 1996.
BENJAMIN, W. Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. (Obras Escolhidas, vol. I).
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 2009.
BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 19, jan./abr. 2002.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 02 de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior e para a formação continuada. Diário Oficial [da] União, Brasília, 2015.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996.
CUNHA, M. I. da. O lugar da formação do professor universitário: o espaço da pós-graduação em educação em questão. Revista Diálogo Educacional, Paraná, v. 9, n. 26, jan./abr. 2009.
DENZIN, N.; LINCOLN, Y. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N.; LINCOLN, Y. (org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 15-41.
DOMINICÉ, P. O processo de formação e alguns de seus componentes relacionais. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (org.). O método (auto) biográfico e a formação. Lisboa: MS/DRHS/CFAP, 1988.
FLICK, U. Introdução a pesquisa qualitativa. Porto Alegre: ArteMed, 2015.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003.
FRIGOTTO, G. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, I. (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
GAMBOA, S. A. S. A dialética na pesquisa em educação: elementos de contexto. In: FAZENDA, I. (org.). Metodologia da pesquisa educacional. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
GHEDIN, E. (org.). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.
GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere. Edição Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000. 6 v.
LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia de pesquisa em ciências humanas. Belo Horizonte, MG: UFMG, 1999.
MACEDO, R. S. Atos de currículo e autonomia pedagógica: o socioconstrucionismo curricular em pedagogia. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2013.
MARX, K. Manuscritos económico-filosóficos. Lisboa: Ed. 70, 2007.
MARX, K.; ENGELS, F. Obras Escolhidas. Rio de Janeiro: Vitória, 1984.
MOROSINI, M. C. Docência universitária e os desafios da realidade nacional. In: MOROSINI, M. C. (org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: INEP, 2006.
NOIRIEL, G. Naissance du métier d’historien. Genèses, Paris, n. 1, sept. 1990.
NÓVOA, A. Dilemas actuais dos professores: a comunidade, a autonomia, o conhecimento. Goiânia: Editora da UCG, 2005.
NÓVOA, A. A formação da profissão docente. In: NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.
NÓVOA, A. Vidas de professores. Lisboa: Porto Editora, 1992.
NÓVOA, A. A formação tem de passar por aqui: as histórias de vida no projeto Prosalus. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (org.) O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde: Depart. dos Recursos Humanos da Saúde: Centro de Formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988. p. 107-129.
PIMENTA, S. G. (Org.). Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. Saberes pedagógicos e atividade docente. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. das G. C. Docência no ensino superior. São Paulo: Editora Cortez, 2001.
RICOEUR, P. Tempo e narrativa. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
SACRISTÁN, G. Consciência e acção sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (org.). Profissão professor. Lisboa: Porto Editora, 1999.
SILVA, S. P. Saberes em movimento: a tessitura complexa emergente de práticas de professores do ensino superior. 2007. Tese. (Doutorado Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, SP, 2007. Disponível em: https://sapientia.pucsp.br/handle/handle/22090. Acesso em: 22 ago. 2021.
SHIROMA, E. O. O eufemismo da profissionalização. Versão preliminar, 2001.
SHIROMA, E. O.; EVANGELISTA, O. A colonização da utopia nos discursos sobre a profissionalização docente. Perspectiva, Florianópolis, v. 22, n. 02, p. 525-545, jul./dez. 2004.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 4. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 6. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.
THOMPSON, E. P. Os Românticos: a Inglaterra na era revolucionária. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
THOMPSON, P. A voz do passado: História Oral. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Projeto História : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

