Popular universities in the 19th and 20th centuries

Origins and impacts in Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2767.2025v83p290-312

Keywords:

University, Historiography, Latin American university

Abstract

This article examines, from a historical perspective, the origins of Latin American Popular Universities (PUs) in relation to European experiences and the university student movement in South America, which culminated in the Córdoba Reform (1918). Although essential for the working class, PUs are complex spaces of disputes and democratic alliances. In the Latin American context, they played a crucial role in spreading revolutionary ideas about the social mission of higher education. Revisiting their role today constitutes a front of resistance against neoliberal hegemony and in strengthening public universities.

Author Biographies

Fernanda Natali Demichelli, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Mestrado em Agroecologia e Desenvolvimento Rural Sustentável (Universidade Federal da Fronteira Sul – UFFS)

João Carlos da Silva, Universidade Estadual de Campinas

Doutorado em Educação (Faculdade de educação/UNICAMP).

References

ABBA, M. J.; STRECK, D. R. A Reforma de Córdoba de 1918 e a Internacionalização Universitária na América Latina. Revista História da Educação (Online), v. 25, e102256, p. 1-32, 2021. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/102256. Acesso em 05 set. 2023.

AGUIAR, J. D. N.; ROJAS, G. Á. Reforma Universitária de Córdoba: Impactos na América Latina e Lições para o Tempo Presente. Revista Internacional de Educação Superior. Campinas, São Paulo, v. 5, e019029, p. 1-12, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.20396/riesup.v5i0.8653663. Acesso em 05 set. 2023.

BAO, R. M. Las Universidades Populares em América Latina 1910-1925. Estudios digital, n. 11-12, p. 41-57, 1999. Disponível em https://doi.org/10.31050/re.v0i11-12.13658. Acesso em 05 set. 2023.

BERHEIM, C. T. El Nuevo Concepto de Extension Universitaria y Difusion Cultural y su Relacion com las Politicas de Desarrollo Cultural en America Latin. Anuário de Estudios Centroamericanos, n. 4, p. 93-126, 1978. Disponível em https://www.jstor.org/stable/25661648. Acesso em 19 set. 2023.

BRASIL. Arquivo Nacional. Serviço Nacional de Informações. Informe N. 418/19/APA/82. Dossiê Universidade Popular do Peru. APA/SNI. A-1. 5649/82.

BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 27 dez. 1961. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-365276-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em 25 jun. 2025.

CUNHA, L. A. A Universidade Temporã: o ensino superior da colônia à era Vargas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira/Edições UFC, 1980.

CUNHA, L. A.; GÓES, M. de. O golpe na educação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

FRAGA, L. S. Transferência de conhecimento e suas armadilhas na extensão universitária brasileira. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 22, n. 2, 9. 403-419, 2017. Disponível em https://doi.org/10.1590/S1414-40772017000200008. Acesso em 04 set. 2023.

GRAMSCI, A.; MONASTA, A. Antonio Gramsci, 1891-1937. Tradução: Paolo Nosella. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

GRAMSCI, A. Escritos políticos, v. 1, 2, 3, 4. Lisboa: Editora Seara Nova, 1976.

INSTITUTO TRICONTINENTAL DE PESQUISA SOCIAL. Dossiê nº 85. Fevereiro de 2025. Disponível em https://thetricontinental.org/wp-content/uploads/2025/02/20250210_D85_PT_Web.pdf. Acesso em 05 mar. 2025.

LAWRIE, A. The Beginnings of University English: Extramural Study, 1885–1910. [S. l.]: Exchanging Books, 2014.

LEHMANN, O. Entre o público e o privado: o comunitário no ensino superior da rede Sinodal de Educação. 2007. 147 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Oeste de Santa Catarina, Joaçaba, 2007.

MARIÁTEGUI, J. C. Voces del Tiempo. Las Universidades Populares. Bohemia Azul - Revista Quincenal literária, principista e informativa. Ano 1, n. 3, p. 17-18, 1923. Disponível em https://museos.cultura.pe/sites/default/files/publicaciones/pdf/3-MAY-JUN-2013.pdf. Acesso em 02 out. 2023.

MARX, K.; FERNANDES, F. Contribuição à crítica da economia política. São Paulo: Martins fontes, 1983.

MENONI, A. C. La extensión universitária y la Universidad Latinoamericana: hacia un nuevo “orden de anticipación” a 100 años de la revuelta estudiantil de Córdoba. Revista de Extensión Universitaria+ E, n. 7, p. 6-23, 2017. Disponível em https://www.redalyc.org/pdf/5641/564172836002.pdf. Acesso em 23 nov. 2023.

NÚÑEZ, Y. C. La Universidad Popular José Martí em la órbita del ensamiento político de Julio Antonio Mella. Cuba, 1923-1927. História Caribe, v. 16, n. 38, p. 107-136, 2021. Disponível em https://doi.org/10.15648/hc.38.2021.2813. Acesso em 25 set. 2023.

OSSENBACH, G.; SCAGLIOLA, G. Universidades Populares y experiencias de extensión educativa en América Latina en la primera mitad del siglo XX. Historia Caribe, v. 16, n. 38, p. 15-34, 2021. Disponível em https://doi.org/10.15648/hc.38.2021.2808. Acesso em 21 set. 2023.

PINTASSILGO, J. Universidades populares. In: ROLLO, M. F. (Org.) Dicionário de História da I República e do Republicanismo, v. 3. Lisboa: Assembleia da República, 2014.

ROWBOTHAM, S. Travellers in a strange country: responses of working class students to the University Extension Movement-1873-1910. History Workshop Journal, n. 12, p. 62-95, 1981. Disponível em http://www.jstor.org/stable/4288378?origin=JSTOR-pdf. Acesso em 31 jul. 2023.

PORTANTIERO, J. C. P. Estudiantes y Política en América Latina. El proceso de la reform a universitária (1918-1938). Buenos Aires: Siglo XXI, 1978.

PUIGGRÓS, A. La Educación Popular en América Latina: Orígenes, polémicas y perspectivas. 1 ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Colihue, 2016.

SAVIANI, D. A expansão do ensino superior no Brasil: mudanças e continuidades. Poíesis pedagógica, v. 8, n. 2, p. 4-17, 2010. Disponível em https://doi.org/10.5216/rpp.v8i2.14035. Acesso em 08 jul. 2023.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 27. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, D.; DUARTE, N. Pedagogia histórico: critica e luta de classes na educação escolar. Campinas, SP: Autores Associados, 2012. 184 p.

STIFTER, C. Making Popular Education known to the Public : Dissemiation of Volkshochschulen in Austria 1870-1930. In: MARRIOTT, S.; HAKE, B. (Orgs). Cultural and Intercultural Experiences in European Adult Education. Essays on Popular and Higher Education since 1890. United Kingdom: University of Leeds, 1994.

UNIVERSIDADE NACIONAL DE CORDOBA. Manifesto Liminar. 1918. Disponível em: https://www.unc.edu.ar/sobre-la-unc/manifiesto-liminar. Acesso em 05 set. 2023.

VALLE, F. M. Muchachos casi silvestres: la Federación de Estudiantes y el movimiento estudiantil chileno, 1906-1936. Ediciones de la Universidad de Chile, 2007.

Published

2025-09-10

How to Cite

Demichelli, F. N., & Silva, J. C. da. (2025). Popular universities in the 19th and 20th centuries: Origins and impacts in Latin America. Projeto História : Revista Do Programa De Estudos Pós-Graduados De História, 83, 290–312. https://doi.org/10.23925/2176-2767.2025v83p290-312

Issue

Section

Artigos Dossiê