“Decolonizer”
Textual exegesis of the History curriculum from the city of Sao Paulo
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-2767.2025v83p152-179Keywords:
Curriculum from the City of Sao Paulo, Curriculum, Decolonization, Teatching HistoryAbstract
The following work problematizes the history curriculum from the city of Sao Paulo produced during Fernando Haddad’s administration. This document possesses certain important specificities to be seen from an analytic point of view. The first is the erasing attempt operated by making a new curriculum right after the new mayor assumed, showing that the material produced an elevated conflict in the context in which it was inserted. The second is its content, a mixture of pedagogical perspectives inspired by Paulo Freire, a former education secretary in the Sao Paulo mayor, and the decolonial and postcolonial epistemologies. One can see an antagonism compared with the latter proposal, made during the Serra/Kassab administration, counterposing itself mainly to the so-called traditional contents.
References
AMIN, S. El eurocentrismo:crítica de una ideología. Cidade do México: Siglo Veintiuno Editores, 1989.
APPLE, M. Ideology and Curriculum. Nova Iorque: Routledge, 2019, 4ª ed.
BITTENCOURT, C. F. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2011, 4ª ed.
BITTENCOURT, C. F. Autores e editores de compêndios e livros de leitura. Revista Educação e Pesquisa. São Paulo, v30, n.3, p. 745-491, set/dez. 2004. Documento digitalizado disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/pnghDKWfrjkTxN6gPQyDYbr/?format=pdf. Acesso em 17 out. 2023.
CARVALHO FILHO, R. P. de. Currículo e ensino de História em uma escola da rede municipal de São Paulo: entre prescrições e práticas. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
CIAMPI, H.; GODOY, A. P.; NETO, A. S. de A.; SILVA, I. P. da. O currículo bandeirante: a Proposta Curricular de História no estado de São Paulo, 2008. Revista Brasileira de História, São Paulo, 2009, vol. 29, n. 58, pp.361-382.
CHESNEAUX, J. Devemos fazer tábula rasa do passado? São Paulo: Editora Ática. 1995.
DUSSEL, E. O Encobrimento do Outro (a origem do “mito da modernidade”). Petrópolis: Vozes, 1993.
FONSECA, S. G. Didática e prática do ensino de história: Experiências, reflexões e aprendizados. Campinas: Papirus, 2003, 8ª ed.
FRANK, A. G. Reorient: global economy in the Asian Age. Berkeley & Los Angeles: University of California Press, 1998.
FREITAS, I.; OLIVEIRA, M. M. D. de. O esperneio das elites e os insumos do passado nacional. Brasília/Natal, 15 abr. 2016. Disponível em: www. didaticadahistoria.com.
GOODSON, I. Currículo: teoria e história. Petrópolis: Vozes, 2012.
GODOY, A. P. O Modelo Escolar Paulistano na Revista “Escola Municipal” (1968-1985). História da Educação. Porto Alegre, v. 17, n.39, jan./abr. 2013, p. 101-128.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
KOSELLECK, R. Estratos do tempo: estudos sobre história. Rio de Janeiro: Contraponto: PUC Rio, 2014.
LAVILLE, C. A guerra das narrativas: debates e ilusões em torno do ensino de história. Revista Brasileira de História. São Paulo, 1999, v. 19, n. 38, pp.125-138.
LOURENÇO, E. História Nova do Brasil: revisitando uma obra polêmica. Revista Brasileira de História, vol. 28, n. 36. Documento digitalizado disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/CHYCRJYXspxJfW8rzhTwVSS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 17 out. 2023.
MACEDO, A. L. N. Reflexões sobre o eurocentrismo no ensino de história do Brasil (1950-2018). Curitiba: Editora CRV, 2021.
MIGNOLO, W. La idea de América Latina: La herida colonial y la opción decolonial. Barcelona: Editorial Gedisa, 2005.
NADAI, E. O Ensino de História no Brasil: trajetória e perspectiva. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13, n. 25/26, p. 143-162, set. 1992/ago. 1993. Disponível em: file:///C:/Users/Usu%C3%A1rio/Downloads/revista_v13_elza-nadai.pdf. Acesso em 28 out. 2019.
PAULILO, A. L. Ensino de história, expectativas de aprendizagem e a reorientação curricular em São Paulo. Currículo sem Fronteiras. Documento digitalizado disponível em: https://curriculosemfronteiras.org/vol13iss1articles/paulilo.htm, 2012.
PRASHAD, V. Uma história popular do Terceiro Mundo. São Paulo: Instituto Tricontinental, 2022.
QUIJANO, A. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Buenos Aires: CLACSO, 2014
RICCI, C. S. Da intenção ao gesto – quem é quem no ensino de História em São Paulo. Dissertação (Mestrado em História) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1992.
SÃO PAULO (MUNICÍPIO). Direitos de aprendizagem dos ciclos interdisciplinar e autoral: História. São Paulo: SME/COPED, 2016.
SÃO PAULO (MUNICÍPIO). Núcleo de Apoio e Acompanhamento para Aprendizagem. Caderno de debates do NAAPA: questões do cotidiano escolar. São Paulo: SME/COPED, 2016.
SÃO PAULO (MUNICÍPIO). Referencial de expectativas para o desenvolvimento da competência leitora e escritora no ciclo II do ensino fundamental - História. Secretaria Municipal de Educação/Diretoria de Orientação Técnica, 2006.
SÃO PAULO (MUNICÍPIO). Orientações Curriculares - Proposição de Expectativas de Aprendizagem - Ensino Fundamental II - História, Secretaria Municipal de Educação/Diretoria de Orientação Técnica, 2007.
SÃO PAULO (MUNICÍPIO). Movimento de Reorientação Curricular - História - Visão de área. Secretaria Municipal de Educação/Diretoria de Orientação Técnica, 1992.
SCHMIDT, M. A. História do ensino de história no Brasil: uma proposta de periodização. Revista Brasileira de Educação. Porto Alegre, 2012, vol. 16, n. 37, pp.73-91.
SETH, S. Razão ou Raciocínio? Clio ou Shiva? Revista de História da Historiografia, Ouro Preto, n. 11, 2013, pp.173-189.
SPÓSITO, M. P. O povo vai à escola - a luta popular pela expansão do ensino público em São Paulo. 4.ed. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
VLADO EDUCAÇÃO. Igualdade e discriminação: caderno temático. São Paulo: Instituto Vladimir Herzog, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Projeto História : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

