The Pedagogium Museum in brazilian educational policy

Between training and publishing practices in the federal district (1890 - 1896)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2767.2025v83p263-289

Keywords:

Pedagogical museums, Educational Policies, Educational practices, History of education

Abstract

In this article, we study the relationship between the Pedagogium and the Revista Pedagógica, in the configuration of “civilizing” processes via Brazilian educational policy at the end of the 19th century. We consider the transnational aspects of the dissemination of liberal and positivist values aimed at school institutionalization and schooling through pedagogical museums and specialized periodicals. The theoretical-methodological perspective used in the sources was “serial”. It was possible to detect the structuring and affirmation of a republican educational culture through the materialities and ideologies proposed by the museum's exhibition, training and editorial activities.

Author Biographies

Diego Dias Salgado, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutorando em Ciências Humanas - Educação (Bolsa: CAPES) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio (2025), na linha: Desigualdades Sociais, Políticas Públicas e Instituições. Mestre em Educação (Bolsa: CAPES) pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO (2024), na linha: Políticas, História e Cultura em Educação. Licenciado em Pedagogia (Bolsa: FAPERJ) pela Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ (2020). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação. Foi bolsista de iniciação científica (Cetreina; FAPERJ) no NEPHE/UERJ - Núcleo de Ensino e Pesquisa em História da Educação - entre 2017 e 2020. Integrou o Neephi/UNIRIO - Núcleo de Estudos: Tempos, Espaços e Educação Integral (2022-2024) e o NEM/PUC-SP - Núcleo de Estudos das Mulheres, grupo vinculado ao Programa de Estudos Pós-graduados em História da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2023-2024). Foi professor visitante no Departamento de Ciências Sociais e Educação (DCSE) da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ-Maracanã (2023) e no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - PPGEdu-UNIRIO (2024). Desde 2021, é membro da Sociedade Brasileira de História da Educação - SBHE. Tem formações continuadas pelas subsequentes instituições de ensino superior: USAL (Salamanca/Espanha), UDELAR (Montevidéu/Uruguai), UFPR, UNIVASF, UFRJ, UNIRIO, UERJ, UFSC, PUC-SP e UNIFAI. Seus eixos teóricos e de pesquisa são: Teoria da História; história do processo de escolarização; história das instituições educativas e escolares; arquitetura de escolas públicas e privadas dos Oitocentos; políticas públicas educacionais no Brasil (Império e anos iniciais da Primeira República, 1827 - 1890); história da cultura material escolar; estudos museológicos e materialidades na história educacional; imprensa periódica oitocentista e a instrução das populações; circulação de ideias, políticas, princípios e saberes em impressos pedagógicos nacionais e internacionais; história transnacional da educação no século XIX.

Bruno Adriano Rodrigues da Silva, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Docente da Escola de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

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Published

2025-09-10

How to Cite

Salgado, D. D., & Silva, B. A. R. da. (2025). The Pedagogium Museum in brazilian educational policy: Between training and publishing practices in the federal district (1890 - 1896). Projeto História : Revista Do Programa De Estudos Pós-Graduados De História, 83, 263–289. https://doi.org/10.23925/2176-2767.2025v83p263-289

Issue

Section

Artigos Dossiê