The Pedagogium Museum in brazilian educational policy
Between training and publishing practices in the federal district (1890 - 1896)
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-2767.2025v83p263-289Keywords:
Pedagogical museums, Educational Policies, Educational practices, History of educationAbstract
In this article, we study the relationship between the Pedagogium and the Revista Pedagógica, in the configuration of “civilizing” processes via Brazilian educational policy at the end of the 19th century. We consider the transnational aspects of the dissemination of liberal and positivist values aimed at school institutionalization and schooling through pedagogical museums and specialized periodicals. The theoretical-methodological perspective used in the sources was “serial”. It was possible to detect the structuring and affirmation of a republican educational culture through the materialities and ideologies proposed by the museum's exhibition, training and editorial activities.
References
ALONSO, Â. O movimento abolicionista brasileiro (1868-1888). São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
ARRIADA, E.; et al. Brasil e Uruguai: influências e aproximações no campo intelectual educacional. Educação: PUC-RS, vol. 41, núm. 2, pp. 289-299, 2018.
BALTAR, F. M. T. dos R. Arquiteturas de escolas no século XIX primeiras escolas construídas no Brasil. História da Educação, ASPHE/FaE/UFPEL, Pelotas, n.10, pp. 53-84, out. 2001.
BARBOSA, R. Reforma do Ensino Primário e várias Instituições Complementares da Instrução Pública - 1883. In: Obras Completas de Rui Barbosa. Vol. X. Tomo I, 11, m, IV, Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde, 1947.
BARROS, J. D. Os campos da História - uma introdução às especialidades da História. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 16, p. 17-35, dez. 2004.
BASTOS, M. H. C. F. Buisson no Brasil: Pistas, vestígios e sinais de suas ideias pedagógicas (1870-1900). História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, v. 4, n. 8, p. 79-109, set. 2000.
BASTOS, M. H. C. Leituras da Ilustração Brasileira: Célestin Hippeau (1803-1883). Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, n. 3, jan./jun. 2002.
BASTOS, M. H. C. Manual para os jardins de infância: ligeira compilação pelo Dr. Menezes Vieira: 1882. Porto Alegre: Redes Editora, 2011.
BELLO, O. Imprensa Nacional 1808-1908: apontamentos históricos. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1908.
BRAGHINI, K. M. Z.; LIMA, D. B. A seção da Espanha na primeira Exposição Pedagógica do Rio de Janeiro (1883). Revista Olhares: Guarulhos, v. 7, n. 3, 2019.
BRASIL. Decreto no. 7.247, de 19 de abril de 1879, da Reforma do ensino primário e secundário no município da Corte e o superior em todo o Império. Império do Brasil de 1879 – Parte II – Tomo XLII. Rio de Janeiro: Tipografia Nacional, p. 196-217, 1879.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Decreto nº. 667 - Crêa um estabelecimento de ensino profissional sob a denominação de Pedagogium. In: BRASIL. Decretos do Governo Provisório da República dos Estados Unidos do Brasil. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1890.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Decreto nº. 980. Regulamento ao Pedagogium da Capital Federal. In: BRASIL. Decretos do Governo Provisório da República dos Estados Unidos do Brasil. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1890.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Decreto nº. 981. Aprova o Regulamento da Instrução Primária e Secundária do Distrito Federal. In: BRASIL. Decretos do Governo Provisório da República dos Estados Unidos do Brasil. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1890.
COSTA, P. C. da; SOARES, J. da C. O centenário da Independência Brasileira em nossas escolas primárias: narrativas históricas escolares em disputa. Revista Brasileira de História da Educação, Rio de Janeiro, v. 20, p. 1-22, 2020.
FALCON, F. J. C. História cultural e história da educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, p. 328-339, maio/ago. 2006.
FERNANDES, A. L. C. O campo pedagógico no Brasil no final do século XIX: lugares, pessoas e instituições na construção de uma nova sociedade. XXVII Simpósio Nacional de História (ANPUH - Brasil) - Conhecimento histórico e diálogo social: Natal (RN), p. 1-15, 2013.
GONDRA, J. G. Dossiê: viagens de educadores, circulação e produção de modelos pedagógicos. Revista Brasileira de História da Educação, Rio de Janeiro, n. 22, p. 13-16, jan./abr. 2010.
GONDRA, J. G. O Veículo de Circulação da Pedagogia Oficial da República: a Revista Pedagogica. RBEP, Brasília, v. 78, n. 188/189/190, p. 374-395, jan./dez. 1997.
GOUVÊA, M. C. S. de. Escola compulsória inglesa: história e historiografia. Revista Brasileira de Educação: Rio de Janeiro, v. 18 n. 53 abr.-jun. 2013.
JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. Tradução: Gizele de Souza. Revista Brasileira de História da Educação, Rio de Janeiro, n°1 jan./jun. 2001.
KUHLMANN JR., M. As grandes festas didáticas: a educação brasileira e as exposições internacionais (1862-1922). Bragança Paulista: EDUSP, 2001.
KUHLMANN JR., M.; LEONARDI, P. História da Educação no quadro das relações sociais. Hist. Educ. (Online), Porto Alegre v. 21 n. 51, p. 207-227, jan./abr., 2017.
MAJAULT, J. Le Musée Pédagogique: origines et foundation (1872-1979). Paris: CNDP, 1979.
MARCHI, C. História do Museu Pedagógico Nacional: Pedagogium – um museu de grandes novidades (1890-1919). Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade, PUC-SP, São Paulo, Brasil, 2021.
MARINS, P. C. G.; SCHPUN, M. R. Introdução – Para além dos trópicos e dos consensos: atores, práticas e questões na história dos parques e jardins no Brasil. Anais do Museu Paulista, São Paulo, Nova Série, vol. 25, no3, p. 9-18, setembro-dezembro 2017.
MARTIN, J. To blaise the trail for women to follow along: sex, gender and politics of education on the London School Boards (1870-1904). In: MCCULLOCH, G. (Org.). The routledge reader in history of education. London: Routledge, p. 118-135, 2005.
MIGNOT, A. C.; GONDRA, J. G. Viagens pedagógicas. São Paulo: Cortez, 2007.
NÓVOA, A. La construction du «modèle scolaire» dans l’Europe du Sud-Ouest (Espagne, France, Portugal) des années 1860 aux années 1920. Doctorat d’Histoire, UPARIS IV, Paris, France, 2006.
PESAVENTO, S. J. Exposições universais: espetáculos da modernidade do século XIX. São Paulo: Hucitec, 1997.
POSSAMAI, Z. R. Exposição, Coleção, Museu Escolar: ideias preliminares de um museu imaginado. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 58, p. 103-119, out./dez. 2015.
POSSAMAI, Z. R. Museus Pedagógicos Nacionais: Brasil e França, século XIX. Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UnB (Museologia e Interdisciplinaridade), Brasília, v. 85, n. 16, p. 69-87, 2019.
SCHUELER, A. F. M. de. "Escolas de verdade" para a República do Brazil: os grupos escolares na capital federal. In: XIII Encontro de História, 2008, Seropédica. XIII Encontro de História. Identidades. Caderno de Resumos e programação.. Rio de Janeiro: Armazem das Letras, v. 1. p. 280-280, 2008.
SCHUELER, A. F. M. de; MAGALDI, A. M. B. M. Educação escolar na Primeira República: memória, história e perspectivas de pesquisa. Tempo - Revista do Departamento de História da UFF, n.13, v. 26, 2009.
SILVA, V. L. G.; SCAGLIOLA, G. Museo Pedagógico José Pedro Varela: expressando uma comunidade de aspirações! Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UnB (Museologia e Interdisciplinaridade), Brasília, v. 8, p. 88-104, 2019.
SOUZA, G. de; CORDEIRO, A. B.; BENCOSTTA, M. L.; NERY, A. C. B. História da educação e materialidades: recolhas e escolhas em pesquisas. Revista Brasileira de História da Educação, Rio de Janeiro, v. 23, n. 1, 2023.
SOUZA, R. (Coordenação). Por uma teoria e uma história da escola primária graduada no Brasil: investigações comparadas sobre a escola graduada (1870-1950), financiado pelo CNPq, Edital Universal MCT/CNPq n. 15/2007.
SOUZA, R. Templos de civilização – a implantação da escola primária graduada no estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: UNESP, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Projeto História : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

