MORAL HARASSMENT IN THE BRAZILIAN BANKING SECTOR AS AN AGGRAVATION OF INTERPERSONAL CONFLICT

Authors

  • Judson de Carvalho Vieira Pontifical Catholic University of São Paulo – PUC-SP
  • Leonardo Nelmi Trevisan Pontifical Catholic University of São Paulo – PUC-SP
  • Elza Fátima Rosa Veloso FIA School of Business and Administration2

DOI:

https://doi.org/10.23925/2179-3565.2021v12i4p99-114%20%20

Keywords:

Interpersonal conflict, Moral harassment, Retail banking organization, Case study

Abstract

Currently, the management of retail banking organizations and the praxis of the banking sector as a whole favor the occurrence of interpersonal conflicts and their evolution into moral harassment. This research aimed to show that moral harassment can arise from interpersonal conflicts that are poorly managed by banking organizations. To this end, we conducted a multicase study using completed court cases that proved the occurrence of moral harassment and organizational moral harassment. We grounded our research in the concepts of interpersonal conflict, moral harassment, and organizational moral harassment. Through the analysis of pre-established assumptions, the results of the research pointed out the following: interpersonal conflict is a phenomenon inherent to human nature; the organizational environment facilitates the occurrence of disagreements between individuals or groups; interpersonal conflict is a possibility of social interaction, whose effects can impact people and organizations; organizations must identify the occurrences of interpersonal conflicts and evaluate the relevance or not of acting on them; the way organizations act on interpersonal conflicts determines the effects resulting from these situations on the organization itself and on the individuals and/or groups involved; and that moral harassment is a specific type of interpersonal conflict, which arises from the worsening of divergence situations among individuals or groups, causing negative effects both for those involved in these situations and for the organization in which they operate.

References

AGOSTINI, Rosângela. O conflito como fenômeno organizacional: identificação e abordagem na equipe de enfermagem de um hospital público. Ribeirão Preto, DM, USP, 2005.

ARANHA, Maria Salete Fabio. A interação social e o desenvolvimento humano. Ribeirão Preto. Revista Temas em Psicologia, v.1, n. 3, 1993.

ATHAYDE, Milton. Resenha do livro Christophe Dejours: da Psicopatologia à Psicodinâmica do Trabalho. Rio de Janeiro. Cad. Saúde Pública, v.21, n.3, mai-jun, 2005.

AVILA, Rosemari Pedrotti de. As consequências do assédio moral no ambiente de trabalho. Caxias do Sul, DM, Universidade de Caxias do Sul, 2008.

BOBBIO, Norberto; MATTEUCCI, Nicola; PASQUINO, Gianfranco. Dicionário de política. Trad. Carmen C, Varriale et al.; coord. trad. João Ferreira; rev. geral João Ferreira e Luís Guerreiro Pinto Cacais. Brasília. UNB, 1998.

CERQUEIRA, Vinicius da Silva. Assédio Moral Organizacional nos Bancos. São Paulo. DM, USP, 2012.

CORDEIRO, João; CUNHA, Pedro; LOURENÇO. Abílio Afonso. Gestão de Conflitos e Comprometimento Organizacional: Estudo Empírico em Contexto Educativo. Value Creation and Local Heritage – Book of Proceedings – III International Forum de Management. Portugal. Universidade de Évora, 2019.

FERREIRA NETTO, Adyr Garcia. Do estado de natureza ao governo civil em John Locke. Londrina. Revista de Direito Público, v. 2, n. 2, mai-ago, 2007, p. 75-90.

GOMES, Marcelo Bolshaw. A arte do conflito. Confrontação mediada pela Dialógica. Biblioteca Online de Ciências da Comunicação. 2006. Disponível em: http://bocc.ubi.pt/pag/gomes-marcelo-arte-doconflito.pdf. Acesso em 08/02/2019.

HIRIGOYEN, Marie-France. Mal-estar no trabalho: redefinindo o assédio moral. Tradução de Rejane Janowitzer. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.

HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

McINTYRE, Scott Elmes. Como as pessoas gerem o conflito nas organizações: estratégias individuais negociais. Revista Análise Psicológica 2 (XXV), 2007, p. 295-305.

MOREIRA, Ricardo Bessa; CUNHA, Pedro. Efeitos do conflito nas organizações: ameaça ou contributo para o desenvolvimento organizacional? Porto. Revista da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais. Edições Universidade Fernando Pessoa, 2007, p. 152-161.

MOURA, Francisco Rodrigues Alves de. Mal-estar no trabalho da hipermodernidade: seis dimensões observadas na clínica e suas consequências. São Paulo. TD, USP, 2019.

NIETZSCHE, Friedrich. A vontade de potência. 3ª reimpressão, Rio de Janeiro: Vozes, 2017.

PANIZA, Maurício Donavan Rodrigues; CASSANDRE, Marcio Pascoal; SENGER, Carine Maria. Os Conflitos sob a Mediação do Laboratório de Mudança: Uma Aprendizagem Expansiva. Rio de Janeiro. RAC, v. 22, n. 2, art. 6, mar-abr, 2018, p. 271-290.

PASSOS, Célia Maria. A prática da mediação na Agência Nacional de Telecomunicações – ANATEL. Rio de Janeiro. DM, UFF, 2008.

PETRIK, Manuel. Alfred Shütz e as redes sociais: conflito e civismo no Brasil contemporâneo. Rio Grande do Sul. XVIII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul. 2017.

QUIVY, Raymond. CAMPENHOUDT, LucVan. Manual de Investigação em Ciência Sociais Lisboa. Editora: Gradiva, 2ª edição, 1998.

RAMOS, Luís Leandro Gomes; GALIA, Rodrigo Wasem. Assédio moral no trabalho. Porto Alegre. Editora: Livraria do Advogado, 2012.

SANTOS, José Vicente Tavares dos. Novos processos sociais globais e violência. São Paulo. Revista São Paulo em perspectiva. v. 13, n. 3. jul-set, 1999, p. 18-23.

SILVA-FORTES, Juliana Lemos. Sofrimento e adoecimento no mundo do trabalho: estudo com bancários afastados do emprego por motivos de saúde relacionados ao trabalho. Ribeirão Preto. TD, USP, 2017.

SILVA-FORTES, Juliana Lemos. Sofrimento e adoecimento no mundo do trabalho: estudo com bancários afastados do emprego por motivos de saúde relacionados ao trabalho. Ribeirão Preto. TD, USP, 2017.

VENTORINI, Beatriz; GARCIA, Agnaldo. Relacionamento interpessoal: da obra de Robert Hinde à gestão de pessoas. Florianópolis. Revista Psicologia, Organização e Trabalho, v.4, n.2, 2004, p. 117-143, [online].2004. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-66572004000200006&lng=pt&nrm=iso

WEBER, Max. Economia e sociedade. Brasília: UnB, 1991.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e método. 3ª edição, Porto Alegre: Bookman, 2005.

Downloads

Published

2021-12-23

Issue

Section

Papers