THE PANDEMIC OF COVID-19 AND THE LEVEL OF DIGITAL MATURITY OF MICRO AND SMALL BUSINESSES, A GLOBAL CONCERN

Autores/as

  • Manoel Joaquim F. de Barros Universidade Salvador – UNIFACS
  • Paulo Melo Universidade Salvador – UNIFACS
  • Ernani Marques dos Santos Escola de Administração, Universidade Federal da Bahia
  • Lívia Veiga de Oliveira Bispo Universidade Salvador – UNIFACS

DOI:

https://doi.org/10.23925/2179-3565.2021v12i4p29-35

Palabras clave:

Digital maturity, Micro and small businesses, Covid-19 pandemic, Digital strategy

Resumen

The COVID-19 pandemic urged the implementation of new corporate digital strategies which are, in fact, no longer an option but compulsory. Given the context, this study aims to raise the following question: Are the micro and small companies matured enough to face the challenges of digital transformation due to the Covid-19 pandemic? This study has an exploratory approach in order to answer this intriguing question which seems to be a global concern. Data were collected by applying online questionnaires to 256 managers of micro and small enterprises in the state of Bahia, Brazil. The main findings showed that half (50,2%) of respondents considered their enterprises to be in a medium level of digital maturity and 39.13% considered themselves highly prepared to face the challenges of digital transformation due to the Covid-19 pandemic. Also, the study showed that it seems to be an inversely proportional relation between managers’ age range and level of digital maturity of companies. Young managers are much more open for new technologies than old ones.

Citas

Barney, J.B. Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 1991, 17(1):99-120.

Bertalanffy, L. Teoria Geral dos Sistemas. Petrópolis: Vozes, 1972.

Boletim. Impactos e Tendências da Covid-19 nos Pequenos Negócios. Retrieved May 8, 2020, from https://bibliotecas.sebrae.com.br/chronus/ARQUIVOSCHRONUS/bds/bds.nsf/c4b53fae22d3a8242c58bf17ef281c01/$File/19476.pdf

Crnkovic, L.H., Moretti, S.L.A. Gestão de Micro e Pequenas Empresas: Uma Proposta de Disciplina para a Formação do Engenheiro. Revista Gestão da Produção Operações e Sistemas, 2013, (4):11.

Daft, R. Administração. São Paulo: Thomson, 2005.

Gil, A.C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.

Grupta, S. Implantando Estratégia Digital. São Paulo: Makron Books, 2019.

Heilbroner, R., Milberg, W. A Construção da Sociedade Econômica. Porto Alegre: Bookman, 2008.

Lavrado, F.P. BPM e Transformação Digital. Proceedings of the XXII Seminários em Administração – SemeAd. São Paulo: FEA-USP, 2019.

Leonardo, I. Mais de 40% das Empresas Baianas estão sem Funcionar por Conta do Corona Vírus. Retrieved Jul 7, 2020, from http://www.ba.agenciasebrae.com.br/sites/asn/uf/BA/mais-de-40-das-empresas-baianas-estao-sem-funcionar-por-conta-do-

coronavirus,0da00604aa332710VgnVCM1000004c00210aRCRD

Longo, M.T., Watanabe, C.Y.V. Transformação Digital: Uma Análise das Principais Barreiras e Dificuldades em Micro e Pequenas Empresas. Proceedings of the XXII Seminários em Administração – SemeAd, São Paulo: FEA-USP, 2019..

Macruz, A.F.B. Uma Análise Comparativa dos Modelos de Maturidade de Transformação Digital. Mestrado - Programa de Mestrado Profissional em Administração – Insper, São Paulo, 2018.

Massalli, F. Covid-19: Brasil tem 618 Mortes e 27.804 em 24 Horas. Retrieved Jun 29, 2021, from https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2021-06/covid-19-brasil-tem-618-mortes-e-27804-casos-nas-ultimas-24-horas#:~:text=Publicado%20em%2028%2F06%2F2021,casos%20foram%20confirmados%20no%20pa%C3%ADs.

Milberg, W. (2008). Shifting sources and uses of profits Sustaining US financialization with global value chains.Economy and Society, 2008 37(3), 420-451.

Mintzberg, H., Quinn, J. B. O Processo da Estratégia. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Porter, M.E., Heppelmann, J.E. How Smart, Connected Products Are Transforming Competition. Harvard Business Review, 2014, 92(11):64-88.

Porter, M.E., Millar, V.E. Como a Informação Proporciona Vantagem Competitiva. In: Porter, M.E. Competição - Estratégias Competitivas Essenciais. Rio de Janeiro: Campus, 1999:83-106.

Rios, F. Brasil confirma Primeiro Caso da Doença. Ministério da Saúde. Retrieved Feb 27, 2020, from https://www.saude.gov.br/noticias/agencia-saude/46435-brasil-confirma-primeiro-caso-de-novo-coronavirus

Thordsen, T., Murawski, M., Bick, M. How to Measure Digitalization? A Critical Evaluation of Digital Maturity Models. Responsible Design, Implementation and Use of Information and Communication Technology, 2020:358.

Tigre, P.B. Gestão da Inovação: A Economia da Tecnologia no Brasil. Rio de Janeiro: Elsevier, 2014.

Varnavskiy, A.V. et al. Model for Assessing Digital Leadership of Organization. Vestnik Universiteta, 2020, 4:23-32.

Vinuto, J. A Amostragem em Bola de Neve na Pesquisa Qualitativa: Um Debate em Aberto. Campinas, Temáticas, 2014, 22(44):203-220.

Descargas

Publicado

2021-12-23

Número

Sección

Papers