Entrevista com Terry Anderson

Authors

  • João Mattar PUCSP/Professor

Abstract

TECCOGS: You have a wonderful and successful career in education, especially in Distance Education. What can you comment about your career and what suggestion would you give for students who want to follow a similar path today?

Terry Anderson: I think the events that were instrumental in my choice of a career in distance education occurred during 15 years I spent as a “back to the land” farmer/woodworker in Northern Alberta, Canada. During that time I saw the need for education provision that spanned geography and I was fortunate enough to get my first teaching job in an institution that was mandated to deliver education to remote communities. This need to create new educational options was coupled with a personal interest in toys and technologies. Finally, I had the opportunity to be working at a time when DE programs were shifting from exclusive provision of individual study programs delivered by postal print to the possibility of real time, cohort based programming delivered at that time via audio teleconferencing. Seeing and improving this interchange between teaching and learning and technology that I think of as a dance between the technology (the beat and the tempo) and the pedagogy (the choreography and the moves) has been a career inspiration! [...].

Author Biography

João Mattar, PUCSP/Professor

Bacharel em Filosofia (PUC-SP) e Letras: Português, Francês e Inglês (USP), Certificado de Pós-Graduação em Ensino e Aprendizagem na Educação Superior (Laureate International Universities), Especialista em Administração (FGV-SP), Mestre em Tecnologia Educacional (Boise State University), Doutor em Letras (USP) e Pós-Doutorado (Stanford University), onde foi visiting scholar (1998-1999). É autor de diversos artigos, capítulos e livros, dentre os quais: Filosofia e Ética na Administração (Saraiva), Metodologia Científica na Era da Informática (Saraiva), ABC da EaD: a educação a distância hoje (Pearson), Second Life e Web 2.0 na Educação: o potencial revolucionário das novas tecnologias (Novatec)Filosofia da Computação e da Informação (LCTE), Games em Educação: como os nativos digitais aprendem (Pearson), Introdução à Filosofia (Pearson), Filosofia (Pearson), Filosofia e Ética (Pearson), Guia de Educação a Distância (Cengage Learning), Tutoria e Interação em Educação a Distância (Cengage Learning), Web 2.0 e Redes Sociais na Educação (Artesanato Educacional), Design Educacional: educação a distância na prática (Artesanato Educacional) e Metodologias Ativas para a Educação Presencial, Blended e a Distância (Artesanato Educacional). Foi Coordenador de Pós-Graduação e Pesquisa do Centro Universitário Ibero-Americano (Unibero) e professor, Coordenador do curso de Põs-Graduação lato-sensu (Especialização) em Inovação em Tecnologias Educacionais na Universidade Anhembi Morumbi (Laureate International Universities) e professor/pesquisador/orientador no PPGENT -rograma Profissional de Pós-Graduação em Educação e Novas Tecnologias. Atualmente é professor, pesquisador e orientador no TIDD - Programa de Pós-Graduação em Tecnologias da Inteligência e Design Digital (PUC-SP), onde é lider do GPTED - Grupo de Pesquisa em Tecnologias Educacionais. É Diretor de Relações Internacionais da ABED - Associação Brasileira de Educação a Distância. Professor colaborador do Mestrado em Recursos Digitais em Educação, na Escola Superior de Educação (ESE) do Instituto Politécnico de Santarém (Portugal).

Published

2021-02-04