ILearn.AI

Generative Artificial Intelligence in higher education

Authors

  • Tina Fonseca Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Lucila Campiglia

DOI:

https://doi.org/10.23925/1984-3585.2023i28p87-107

Keywords:

AI-assisted learning, educational assessment, change model, ethical design, metalearning

Abstract

The chapter proposes an ethical design framework to transform the current educational landscape, addressing collaboration between a higher education institution (HEI) and artificial intelligence (AI), particularly Generative AI (GAI), engaging in activities once exclusive to humans. Faced with the urgency to rethink teaching and learning practices, especially in traditional assessments, as highlighted by Santaella (2023), emerges the Ethical Design of Change Model, referred to as Aprend.ai. This approach aims to provide the academic community with a controlled environment to guide the transition, revising curriculum competencies to integrate GAIs into teaching and learning practices, with active participation from students and professors.

Author Biographies

Tina Fonseca, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutoranda no Programa de Tecnologias da Inteligência e Design Digital da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, pesquisadora, bolsista do CNPq, jornalista e editora, docente. Consultora de modelo de mudança ético para uso de IAGs em ambientes educacionais e o uso assistivo de IAs, IAGs, RV, RA e RM no ensino profissionalizante inclusivo - ra00341800@pucsp.edu.br. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4766-1784.

Lucila Campiglia

Mestranda em Comunicação e Práticas do Consumo pela ESPM, pós-graduada em Negócios da Moda pelo Senac SP, graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo FAU-USP. É palestrante, docente e pesquisadora em comunicação, semiótica e tecnologia. Orcid: https://orcid.org/0009-0002-9054-8979.

References

ABEND, Gabriel. The moral background: an inquiry into the history of business ethics. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/275154538_The_Moral_Background_An_Inquiry_into_the_History_of_Business_Ethics. Acesso em: 2 jan., 2024.

ALAN, Sokal. Transgressing the boundaries: towards a transformative hermeneutics of quantum gravity. Social Text, v. 46/47, p. 217-252, 1996. Disponível em: https://physics.nyu.edu/sokal/transgress_v2/transgress_v2_singlefile.html. Acesso em: 24 jan., 2024.

ALEXANDER, Jonathan. Student’s right to write. Inside Higher, Ed. 2023. Disponível em: https://www.insidehighered.com/opinion/views/2023/11/22/students-have-right-write-ai-era-opinion. Acesso em: 15 jan., 2024.

ANNAN, Kofi. Secretary-General Kofi Annan’s message on the International Day of Disabled Persons, observed on 3 December 2004. Disponível em: https://press.un.org/en/2004/sgsm9628.doc.htm. Acesso em: 21 jan., 2024.

ARAYA, Roberto. Teacher training, mentoring or performance support systems? Advances in Intelligent Systems and Computing. Centro de Investigación Avanzada en Educación, Universidad de Chile, Santiago, 2018. Disponível em: https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/169660/Teacher_training.pdf. Acesso em: 21 jan., 2024.

BALL, Philip. Computer conference welcomes gobbledegook paper. Nature, London, v. 434, p, 946 21 April, 2005. Disponível em: https://rdcu.be/dwsHL. Acesso em: 5 jan., 2024.

CHATGPT USED BY TEACHERS more than students, new survey from Walton Family Foundation finds. Walton Family Foundation Education, March 1, 2023. Disponível em: https://www.waltonfamilyfoundation. org/chatgpt-used-by-teachers-more-than-students-new-survey-from-walton-family-foundation-finds. Acesso: 10 jan., 2024.

DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução: Aurélio Guerra Neto, et. al., Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

FERREIRA, Sulane C. Apartheid digital em tempos de educação remota: Atualizações do racismo brasileiro. Interfaces Científicas – Humanas e Sociais, Aracaju, v. 10, n. 1, p. 11-24, 2020.

FERRY, Luc. A inovação destruidora: ensaio sobre a lógica das sociedades modernas. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.

GABRIEL, Martha. Educação na era digital: conceitos, estratégias e habilidades. São Paulo: Atlas, 2023.

GATTI, Daniel C.; FONSECA, Tina. O design ético de modelo de mudança para o uso de IAG como ferramenta de ensino. Projeto de pesquisa apresentado no 4º Congresso de Inteligência Artificial da PUC-SP. São Paulo: 7-8 nov. 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/@TIDDPUCSP. Acesso em: 10 jan., 2024.

GREENE, Daniel; HOFFMAN, Anna Lauren; STARK, Luke. Better, nicer, clearer, fairer: A critical assessment of the movement for ethical artificial intelligence and machine learning. In: Bui, Tung (ed.), 52nd Hawaii International Conference on System Sciences, HICSS 2019, Grand Wailea, Maui, HI, 8-11 Jan. 2019. Disponível em: https://scholarspace.manoa.hawaii.edu/server/api/core/bitstreams/849782a6-06bf-4ce8-9144-a93de4455d1c/content. Acesso em: 10 jan., 2024.

LABBÉ, Cyril. Ike Antkare one of the great stars in the scientific firmament. International Society for Scientometrics and Informetrics Newsletter, 2010, ed. 6, vol. 2, p. 48-52. Disponível em https://hal.science/hal-00713564/document. Acesso em: 20 jan., 2024.

LOVE, Ruth B. De uma administradora escolar. In: ADLER, M. (Org.) A proposta Paidéia: um manifesto educacional. Campinas: Cedet, 2021. p. 87-88.

NIELSEN, Jacob. 10 Usability heuristics for user interface design. Nielsen Norman Group, 1994. Disponível em: https://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics. Acesso em: 21 jan., 2024.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo, Brasília: Cortez / Unesco, 2002.

PAPERT, Seymour. Mindstorms: children, computers and powerful ideas. New York: Nasic Books, 1980.

Pedro, Francesc, et al. Artificial intelligence in education: Challenges and opportunities for sustainable development. Paris: UNESCO (= Working Papers on Education Policy, 7). Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366994. Acesso em: 10 jan., 2024.

SANTAELLA, Lucia. Há como deter a invasão do CHATGPT? São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2023.

SHENNAN, Stephen. Genes, memes and human history: Darwinian archaeology and cultural evolution. London: Thames & Hudson, 2002.

SHILTON, Katie. Engaging values despite neutrality. Science, Technology & Human Values, London, v. 43, n. 2, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0162243917714869. Acesso em: 22 jan. 2024.

VAN NOORDEN, Richard. The ethical questions that haunt facial-recognition research. Nature, London, v. 587, n.7834, p.:354-358, nov. 2020. Disponível em: go.gale.com/apps/doc/A650829229/AONE?u=anon~7abbd4d2&sid=googleScholar&xid=2277a752. Acesso em: 22 jan., 2024.

UNESCO IESALC (Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe). ChatGPT, artificial intelligence and higher education. World Education Blog, 2023. Disponível em: https://www.iesalc.unesco.org/en/2023/04/14/chatgpt-and-artificial-intelligence-in-higher-education-quick-start-guide-and-interactive-seminar/. Acesso em: 8 jan., 2024.

UNESCO. Artificial Intelligence in Education: Challenges and opportunities for sustainable development. Education Sector, 2019. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366994. Acesso em: 10 jan., 2024.

UNESCO. Para aproveitar a era da Inteligência Artificial na educação superior: um guia às partes interessadas do ensino superior, 2023. Disponível em: https://en.unesco.org/open-access/terms-use-ccbysa-port. Acesso em: 10 jan., 2024.

VASSÃO, Caio Adorno. Metadesign: ferramentas, estratégias e ética para a complexidade. São Paulo: Blucher, 2020.

VASSÃO, Caio Adorno. Metadesign e meta-aprendizagem: da estética ao cosmo. Medium, mar. 14, 2022. Disponível em: https://caiovassao.medium.com/metadesign-e-meta-aprendizagem-da-est%C3%A9tica-ao-cosmo-1f35b7b9a92b. Acesso em: 8 jan., 2024.

VASSÃO, Caio Adorno; FREITAS, Julio César; MARIN, Túlio C.T. Infraestrutura em computação pervasiva para suporte à pesquisa acadêmica colaborativa. In: Anais do II Congresso Internacional de Design da Informacao. Sao Paulo: Senac, 2005.

WICKRAMASINGHE, Bimali. Human-computer interaction – principles, evaluation and universal design principle. Medium, 2020. Disponível em: https://bimalics.medium.com/human-computer-interaction-principles-evaluation-and-universal-design-principle-3687123b5b2a. Acesso em: 15 jan., 2024.

Published

2024-06-14