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REFERENCIAÇÃO E PROJETO DE DIZER: ANÁLISE DE UM ARTIGO DE OPINIÃO

Authors

  • Sandra Gomes Rasquel Mestra do Programa de Pós-Graduação em Filologia e Língua Portuguesa do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (USP)
  • Ana Rosa Ferreira Dias Professora Doutora do Programa de Pós-Graduação em Língua Portuguesa da PUC-SP e da Graduação da Universidade de São Paulo-USP

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-3267.2021v10i2p267-284

Abstract

Abstract

The purpose of this article is to understand how the referencing process can contribute to the construction of the project of saying and to the feasibility of a multiplicity of textual meanings that can be inferred from the strategies used in the process. The proposed understanding of the referencing process that guides us follows the studies of Textual Linguistics (MARCUSCHI, 2001; KOCH, 2001, 2008; CAVALCANTE; RODRIGUES; CIULLA, 2003; ELIAS; RIBEIRO, 2008; Alves Filho, 2010; SANTOS; COLAMARCO, 2014, SANTOS; CAVALCANTE, 2014 and KOCH; ELIAS, 2016). For an analysis of the corpus, we selected a central referent - Bolsonaro - discussed by Ricardo Kertzman, in the opinion article “Bolsonaro in his `live`: liar as always, ignorant as never”, published on 06.18.21, in the newspaper O Estado de Mines. In the corpus, the selected referent is constructed and resumed through a referencing strategy, predominantly through direct anaphoras, contributing to the construction of the image of a president with negative characteristics.

 

 

Keywords: Referencing. Object of Speech. Saying Project. Textual Linguistics.

 

 

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Author Biographies

Sandra Gomes Rasquel, Mestra do Programa de Pós-Graduação em Filologia e Língua Portuguesa do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (USP)

Programa de Pós-Graduação em Filologia e Língua Portuguesa do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (USP)

Ana Rosa Ferreira Dias, Professora Doutora do Programa de Pós-Graduação em Língua Portuguesa da PUC-SP e da Graduação da Universidade de São Paulo-USP

possui graduação em Língua e Literatura Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1975), mestrado em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1986) e doutorado em Filologia e Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo (1994). Atualmente é professora do quadro de carreira, categoria titular, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo , atuando como nos cursos de Pós-Graduação de Língua Portuguesa e de Literatura e Crítica Literária ; e professora efetiva, doutora, da Universidade de São Paulo. atuando no Curso de Letras Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: jornalismo popular, redação de vestibular, discurso da violência, discurso literário , humor e criticidade.

Published

2021-10-01 — Updated on 2021-10-06

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