READING IN THE COLONIA

NO BOOK AND NO PRESS

Authors

  • Raquel schnoeller de Toledo Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-3267.2021v10i3p56-72

Keywords:

Colonial Period, Reading competence, History of Linguistic Ideas

Abstract

This paper aims to analyze how the reading process in Colonial Brazil came about in a scenario in which the nation had very few books available and no news media at all.For this purpose, this article, based on the sources História das Ideias Linguísticas (AUROUX, 2014 [1992],FÁVERO;MOLINA, 2006,COLOMBAT; FOURNIER; PUECH, 2017), goes through the institutionalization of Portuguese language teaching promoted by the Jesuit Priests, as well as the consequences of the rupture determined by the Marquis of Pombal.As a result, the study shows the schism of the reading competence performance among indigenous children and how uneven this competence is when compared to children born of the settlers’ families.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARAUJO, Gabriel Antunes. Apresentação. In: BARROS, João de. Cartinha com os preceitos e mandamentos da Santa Madre Igreja: 1539 ou Gramática da língua portuguesa. São Paulo: Humanitas/Paulistana, 2008. p. 81-82.

AUROUX, Sylvain. A revolução tecnológica da gramatização. 3. ed. Campinas: Editora Unicamp, 2014 [1992].

AZEVEDO, Fernando de. A cultura brasileira: introdução ao estudo da cultura no Brasil. 4. ed. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 1963.

CARDIM, Fernão. Do princípio e origem dos índios do Brasil e de seus costumes, adorações e cerimônias. Rio de Janeiro: Typographia da Gazeta de Notícias, (1981[1584]).

COLOMBAT, Bernard; FOURNIER, Jean-Marie; PUECH, Christian. Uma história das ideias linguísticas. São Paulo: Contexto, 2017 [2010].

FÁVERO, Leonor Lopes. Heranças: a educação no Brasil Colônia. Rev. ANPOLL, n. 8, p. 87-102, jan./jun. 2000.

FÁVERO, Leonor Lopes. A política Linguísticana América Latina Colonial e as Línguas Gerais. Apresentação de Trabalho na Pós-Graduação em Língua Portuguesa da Universidade Católica de São Paulo, 2008. Disponível em: http://www.lllf.uam.es/clg8/actas/pdf/paperCLG64.pdf. Acesso em 04 dez. 2021.

FÁVERO, Leonor Lopes; MOLINA, Márcia. As concepções linguísticas no século XIX: a gramática no Brasil. Rio de Janeiro: Lucerna, 2006.

FÁVERO, Leonor Lopes; PASSERINI, Thiago. 210 anos de educação jesuítica: o ensino de línguas na babel brasílica. Confluência. Rio deJaneiro: Liceu Literário Português, Especial 30 anos, p. 199-232, jun. 2021.

LEITE, Serafim. Fundação da linguística nacional. In: História da Companhia de Jesus no Brasil: Tômo II (Século XVI –A OBRA). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1938. p. 545-568.

LEITE, Serafim. Novas Cartas Jesuíticas (de Nóbrega a Vieira). São Paulo; Rio de Janeiro; Recife; Porto Alegre: Companhia Editora Nacional, 1940.

RIBEIRO, Maria Luisa Santos. História da educação brasileira: a organização escolar. 12. ed. São Paulo: Cortez, 1992 [1978]. SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicasno Brasil. 3. ed. SãoPaulo: Editores Associados, 2010.

SILVA, Alexandre Joséda; JESUÍTA, Cristiano Silva. A aprendizagem da leitura na Cartinha de João de Barros. Verbum, n. 4, p. 68-81, 2013.

TEIXEIRA, Viviane Lourenço. A Cartinha com os preceitos e mandamentos da Santa Madre Igreja, de João de Barros (1539), sob a ótica da historiografia linguística. Philologus, ano 26, n. 78, p. 84-96, set./dez.2020.

Published

2021-12-22

Issue

Section

Dossiê: História das Ideias Linguísticas