ENSINO DE GRAMÁTICA NA DÉCADA DE 1980:

A CONTRIBUIÇÃO DE CARLOS FRANCHI

Authors

  • Jéssica Máximo Garcia Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Carlos Henrique Teixeira de Araújo Doutorando pela Universidade Presbiteriana Mackenzie - UPM; Bolsista CAPES-PROEX
  • Ronaldo de Oliveira Batista Doutor em Linguística - USP; UPM; CNPq https://orcid.org/0000-0002-7216-9142

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-3267.2022v11i1p41-52

Keywords:

Linguistic Historiography, Grammar, Teaching, Carlos Franchi.

Abstract

This article, considering a historiographic perspective, aims to analyze the proposals for grammar teaching in Criatividade e Gramática (1991[1987]), by Carlos Franchi, in order to observe three elements in relation to the author's proposal: linguistics, grammar and teaching. Our research sets out to understand the rhetoric of rupture with the normative and traditional teaching of the Portuguese language. The main elements of analysis are as follows: the author's rhetoric, the historical framework of his influence, and the necessary teaching position in face of the new conceptions of language. It is understood that there is a specificity of Franchi's thought about the science of language which determines his way of understanding grammar teaching.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALTMAN, Cristina. A pesquisa linguística no Brasil 1968-1988. São Paulo: Humanitas, 1998.

BARROS, José D’Assunção. Seis desafios para a historiografia do novo milênio. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019a.

BARROS, José D’Assunção. Fontes históricas: introdução aos seus usos historiográficos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019b.

BATISTA, Ronaldo de Oliveira. Introdução à historiografia da linguística. São Paulo: Cortez, 2013.

BATISTA, Ronaldo. Fundamentos da pesquisa em historiografia da linguística. São Paulo: Mackenzie, 2020.

FRANCHI, Carlos. Criatividade e gramática. São Paulo: SE/CENP, 1991[1987].

KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 2018[1962].

PILETTI, Claudino; PILETTI, Nelson. História da educação: de Confúcio a Paulo Freire. São Paulo: Contexto, 2018.

NEVES, Maria Helena de Moura. Gramática na escola. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2011.

SOARES, Magda. Português na escola: história de uma disciplina curricular. Revista de

Educação AEC, Brasília, vol. 25, n. 101, pp. 9-19, out./dez., 1996.

Published

2022-05-09

Issue

Section

Dossiê Discursos Lusófonos: historiografia e ensino