A CULTURA DIGITAL NO LIVRO DIDÁTICO DE PORTUGUÊS:

POR UMA PERSPECTIVA DIALÓGICA

Authors

  • Jucileide Maria Cândido UFCG - PPGLE

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-3267.2022v11i1p271-290

Abstract

This article starts from a problem-question: how is digital culture being contemplated in a Portuguese didactic book (PDB) of High School? Among its objectives, it aims to analyze the approach of digital culture regarding the conception of language adopted by a textbook. The methodology is based on the qualitative paradigm, of an interpretive nature and documentary typology. The corpus for data generation was an PDB approved by the National Text Book Program (PNLD – 2021). The Dialogical Theory of Language, from the Bakhtin Circle, supported the theoretical framework. The results evidence that the approach to digital culture was a constant in the work, based on interaction. However, there is a limitation in the didactic approaches that explore the interaction, forgetting the reach of the communication they have, which makes us believe that they would approximate even more the reflection on the language with regard to the social communication processes.

Keywords: Portuguese didactic book. Digital culture. Language. Teaching.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. Tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: 34, 2016.

BATISTA, A. A. G. A avaliação dos livros didáticos: para entender o Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). In.: In.: ROJO, R; BATISTA, A. A. G. (Orgs.). Livro didático de língua portuguesa, letramento e cultura da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 2003, p. 25-67.

BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editoral, 2008.

BRASIL. FNDE. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas, literárias e recursos digitais para o programa nacional do livro e do material didático, PNLD 2021, 2019.

BRASIL. FNDE. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o programa nacional do livro didático, PNLD 2018, 2015.

CELANI, M. A. A. Questões de ética na pesquisa em Linguística Aplicada. In: Linguagem & Ensino, v. 8, n. 1, p. 101-122, jan./jun. 2005. Disponível em: http://rle.ucpel.edu.br/index.php/rle/article/view/198/165. Acesso em 11/11/2018.

Graça S; Ivone R; Márcia T; Nara B. Interação Português. São Paulo: Editora Brasil, 2020.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO DO BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_Guia_de_leitura.pdf. Acesso em: 20/12/2021.

RANGEL, E. Livro didático de Língua Portuguesa: o retorno do recalcado. In.: PAIVA, A. D. BEZERRA, M. A. (Orgs.). Livro Didático de Português: Múltiplos olhares [livro eletrônico]. Campina Grande: EDUFCG, 2020, p. 13-24.

ROJO, R. Materiais didáticos no ensino de línguas. In: MOITA LOPES, L. P. Linguística aplicada na modernidade recente: festscrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola/Cultura Inglesa, 2013. p. 163-196.

ROJO, R; BATISTA, A. A. G. Apresentação – Cultura da escrita e livro escolar: propostas para o letramento das camadas populares no Brasil. In.: ROJO, R; BATISTA, A. A. G. (Orgs.). Livro didático de língua portuguesa, letramento e cultura da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 2003, p. 7-24.

SIQUEIRA, S. Etnografia de sala de aula de línguas: reflexões e descobertas. In: GONÇALVES, A. V. SILVA, W. R. GÓIS, M. L. de S. Viabilizar a linguística aplicada: abordagens teóricas e metodológicas. Campinas, SP: Pontes, 2014. p. 27-52.

TARDIF, M. Os professores enquanto sujeitos do conhecimento. In: TARDIF, M. Saberes docentes e formação inicial. 11.ed. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 227-244.

VOLÓCHINOV, V. N. Estilística do discurso literário II: A construção do enunciado. In.: VOLÓCHINOV, V. N. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Organização, tradução, ensaio introdutório e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: 34, 2019, p. 266-305.

Published

2022-05-09