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EMERGENCY REMOTE TEACHING AND TEACHING WORK: VOICES OF UNIVERSITY TEACHERS

Authors

  • Maria Lúcia Serafim Universidade Estadual da Paraíba - UEPB
  • Manassés Morais Xavier Universidade Federal de Campina Grande - UFCG
  • Fábio Marques de Souza Universidade Estadual de Campina Grande - UEPB

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-3267.2022v11i3p243-257

Keywords:

Dialogical Theory of Language, Emergency Remote Teaching, Teaching work, University education

Abstract

Considering the outbreak of a pandemic by COVID -19 in 2020, the teaching work needed to combine drastic changes from face-to-face to remote teaching, not being different for the academic context. The objective is to analyze, through the teachers’ voice, the effects that Emergency Remote Teaching had on the (re)formation of their practices in their work practice when facing the pandemic challenge in the years 2020 and 2021. It is based on the principles of the Dialogical Theory of Language in Bakhtin and the Circle.The participants are professors of the Licentiate in Letters courses at two public universities, located in the city of Campina Grande, State of Paraíba. Methodologically, it has a qualitative, interpretive approach, with a descriptive nature. The results indicate by the teachers' answers, that even in the midst of tensions, Emergency Remote Teaching contributed to thinking about the (re)formation of teaching practices in the horizon of the academic context.

Keywords: Dialogical Theory of Language. Emergency Remote Teaching. Teaching work. University education.

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Author Biographies

Maria Lúcia Serafim, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Doutoranda em Linguagem e Ensino pela Universidade Federal de Campina Grande. Professora efetiva no Departamento de Educação, Centro de Educação da Universidade Estadual da Paraíba.

Manassés Morais Xavier, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Doutor em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba. Professor na Unidade Acadêmica de Letras e no Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande

Fábio Marques de Souza, Universidade Estadual de Campina Grande - UEPB

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo. Professor no Departamento de Letras e Artes e no Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores da Universidade Estadual da Paraíba. Professor no Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande.

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Published

2022-10-31

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