A LEITURA E O SUJEITO LEITOR EM TEMPOS DE CIBERCULTURA E CIBERESPAÇO

Authors

  • Noara Pedrosa Lacerda Universidade Federal de Campina Grande https://orcid.org/0000-0001-8784-3673
  • Manassés Morais Xavier Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-3267.2023v12i1p162-177

Abstract

The reading practice under the bias of cyberculture is a perspective that observes the reading subject in the most recurrent interaction environment in contemporary digital society. Reading in digital media spaces draws attention to another pattern about reading practices and about reading subjects that have been consolidated due to a concrete constitution of the internet as a world square for the people, a place of alterity and of fortuitous relationship with subjects of all ages and social classes. The relationship of alterity between subjects, objects of meaning in art, in life and, therefore, in society is an important aspect to broaden the concept of reading in the classroom itself. The main theoretical bases that support this reflection come from the Dialogical Theory of Language, with contributions from Bakhtin (2011), Geraldi (2010) e (2012),  Soares (2002), Lemos (2002) and  Lèvy (1999).

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Noara Pedrosa Lacerda, Universidade Federal de Campina Grande

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos/SP (UFSCAR).

Pós-dourado em andamento pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG/PPGLE).

Manassés Morais Xavier, Universidade Federal de Campina Grande

Doutor em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal da Paraíba-PROLING/UFPB.

Professor do Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande–PPGLE/UFCG

References

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2012.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. Prefácio à edição francesa Tzvetan Todorov; Introdução ao russo Paulo Bezerra; 6ª Ed. São Paulo, Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e estética: Teoria do romance.4ª. ed, São Paulo: UNESP.1998, 143.

GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 5ª Ed, São Paulo: Martins Fontes, 2013.

GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 2012.

LEMOS, André. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 8ª. Ed. 2016.

LEMOS, André. Cibercultura, cultura e identidade: em direção a uma cultura “copyleft”. Revista Contemporânea, vol 2, n. 2. P. 9-22. Dez. 2004. Disponível em < file:///C:/Users/Cliente/Desktop/3416-Texto%20do%20Artigo-8151-1-10-20090708.PDF> Acesso em 16 de dez, 2022.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. (Trad. Carlos Irineu da Costa). São Paulo: Editora 34, 1999.

PETRILLI, Susan. Em outro lugar e de outro modo. Filosofia da linguagem, crítica literária e teoria da tradução em, em torno e a partir de Bakhtin. São Carlos. Pedro & João Editores, 2013. 415p.

PONSIO. Augusto. A concepção bakhtiniana do ato como dar um passo. In: BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2012.

SCLIAR. Moacyr. O valor simbólico da leitura. In: AMORIM, Galeno (Org.). Retratos da leitura no Brasil. São Paulo: Imprensa Oficial: Instituto Pró-livro, 2008.

SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. In: Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002 143 Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br, acesso em 13 de dezembro de 2022.

Published

2023-05-13