INCLUSIVE, NEUTRAL AND NON-BINARY LANGUAGE AND ITS IMPLICATURES IN TEACHING CONTEXTS

Authors

  • RICARDO JORGE DE SOUSA CAVALCANTI Instituto Federal de Alagoas - IFAL. http://orcid.org/0000-0001-6990-6669
  • João Pedro Fradique de Lima Instituto Federal de Alagoas (Ifal)
  • Gustavo Matheus Moreira Gonzaga Instituto Federal de Alagoas (Ifal)

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-3267.2024v13i2p266-289

Keywords:

Neutral Language, Inclusive Language, Non-Binary Language, Portuguese Language Teaching

Abstract

This work reflects an experience and its consequences from the mini-course "Inclusive, neutral and non-binary language and its implications in teaching contexts", presented at the VIII Colloquium in Letters and Linguistics at the Federal Institute of Alagoas, Campus Maceió. The objective is to present the processes accessed in the discussion homonymous to the title of the short course, considering the categories of Polemics (AMOSSY, 2017) and those arising from rhetorical-argumentative analysis (CAVALCANTI, 2016), which are affiliated with Queer Applied Linguistics (MOITA LOPES, 2022). The methodology is qualitative based, with document analysis as one of the methods. Reflections are made possible regarding existing language policies and those that can be developed based on debates of this nature. The proposal proved to be innovative within the scope of Ifal Campus Maceió and opened space for a debate that had long been silenced in educational institutions, especially those belonging to the Federal Education Network.

Author Biographies

RICARDO JORGE DE SOUSA CAVALCANTI, Instituto Federal de Alagoas - IFAL.

Graduado em Letras: Port/Inglês pela UNEAL; Especialista em Docência do Ensino Superior UNEAL; Mestre em Educação e Linguagem UFAL; Doutor em Letras e Linguística pela UFAL; Pós-doutor em Linguística Aplicada pela UFAL. Professor de Língua Portuguesa e Linguística do Instituto Federal de Alagoas - IFAL. Desenvolve pesquisas com vistas à Argumentação em produções textuais, orais e escritos, de alunos do ensino básico e do ensino superior. Tem trabalhos publicados, e apresentados, em eventos nacionais e internacionais.

João Pedro Fradique de Lima, Instituto Federal de Alagoas (Ifal)

Graduando do Curso de Licenciatura em Letras-Português do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas (Ifal). Bolsista Titular do Projeto: “Performatividades LGBTQI+: narrativas autobiográficas e percepções sobre o mundo do trabalho”, financiado pelo CNPq/Ifal (2023/2024). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Corpo, Diversidade, Gênero e Inclusão (DIGENERI – CNPq/Ifal).

Gustavo Matheus Moreira Gonzaga, Instituto Federal de Alagoas (Ifal)

Graduando do Curso de Licenciatura em Letras-Português do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas (Ifal). Bolsista Voluntário do Projeto: “Performatividades LGBTQI+: narrativas autobiográficas e percepções sobre o mundo do trabalho”, financiado pelo CNPq/Ifal (2023/2024). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Corpo, Diversidade, Gênero e Inclusão (DIGENERI – CNPq/Ifal).

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Published

2024-08-19