SYSTEMATIC REVIEW OF EXPERIENCE REPORTS ON THE TEACHING OF ACADEMIC REVIEW

Authors

  • Rebeca Trajano Oliveira Universidade Federal de Campina Grande - UFCG
  • Elizabeth Maria Da Silva Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-3267.2024v13i2p303-323

Keywords:

Teaching of academic writing. Academic review. Experiential reports

Abstract

This study aims to map the teaching components covered in the exploration of the academic genre of review as socialized in experiential reports published in Brazilian journals over the last decade and to identify academic writing teaching approaches underlying this mapping. It represents a systematic review conducted on Google Scholar and the CAPES Periodicals Portal, based on the descriptors "teaching of the academic review genre," "academic review," and "academic writing instruction." The results indicate an approach centered on academic socialization. Making explicit the teaching of academic genres is crucial as it enhances the educational experiences of both teachers and students.


Metrics

Metrics Loading ...

References

BEZERRA, B.G. A resenha acadêmica em uso por autores proficientes e iniciantes In: BIASI-RODRIGUES, B.; ARAÚJO, J. C.; SOUSA, S. C. T. de (org.) Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com Jonh Swales. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009. p. 95-115.

FIAD, Raquel Salek. Algumas considerações sobre os letramentos acadêmicos no contexto brasileiro. Pensares em Revista, ISSN 2517-2215, 2015. p. 23-34.

FISCHER, A. A construção de letramentos na esfera acadêmica. Tese (Doutorado em Educação). 2007, 341f – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Santa Catarina,Santa Catarina, 2007. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/89764 . Acesso em: 14 out. 2023.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

LEA, M. R; STREET, B. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Tradução de Fabiana Komesu e Adriana Fischer. Filologia Linguística Portuguesa, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 477-493, jul./dez. 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/flp/article/view/79407. Acesso em: 06 abr. 2021.

LEA, M. R; STREET, B. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, v. 23, n. 2, p. 157-172, Jun. 1998. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079812331380364. Acesso em: 30 mar. 2021.

LILLIS, T. M. Whose ‘Common Sense’? Essayist literacy and the institutional practice of mystery. In: JONES, C.; TURNER, J.; STREET, B. (org.). Students writing in the university: cultural and epistemological issues. Amsterdam: John Benjamins, 1999. p. 127-140.

LINO DE ARAÚJO, D. Objeto de Ensino: revisão sistemática e proposição de conceito. In: SIMÕES, D. M. P.; FIGUEREDO, F.J.Q. (org.) Metodologias em/de Linguística Aplicada para ensino aprendizagem de línguas. 1. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 221-246.

MELLO, Marcela Tavares de; SOUZA, Camila Duarte. Ler e escrever na universidade: o gênero discursivo resenha acadêmica em foco. Revista Desenredo, [S. l.], v. 17, n. 2, 2021. DOI: 10.5335/rdes.v17i2.12504. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/12504. Acesso em: 5 jan. 2024.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. Resenha. In: MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola, 2010. p. 27-50.

PEREIRA, M. L. S; GOMES, B. B.; LÊDO, A. C. O. O ensino de gêneros na perspectiva dos letramentos acadêmicos: a resenha no curso de Letras. Forum lingüístic., Florianópolis, v.19, n.3, p.8 471 - 8488 , jul./set.2022. Disponível em: https://rnp-primo.hosted.exlibrisgroup.com/permalink/f/vsvpiv/TN_cdi_dialnet_primary_oai_dialnet_unirioja_es_ART0001574426 Acesso em: 05 de jan. 2024.

PEREIRA, Regina Celi Mendes; LEITE, Evandro Gonçalves. Da dimensão sociocomunicativa à arquitetura textual na abordagem didática do gênero resenha acadêmica. Revista Linguagem & Ensino, 22(3), 860-880. Disponível em: Da dimensão sociocomunicativa à arquitetura textual na abordagem didática do gênero resenha acadêmica | Revista Linguagem & Ensino (ufpel.edu.br). Acesso em 29 de dez. 2023.

SAMPAIO, R. F.; MANCINI, M. C. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Rev. bras. fisioter., São Carlos, v. 11, n. 1, p. 83-89, jan./fev. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbfis/a/79nG9Vk3syHhnSgY7VsB6jG/. Acesso em: 31 jan. 2024.

SILVA, L.C. do N.; SILVA, E. M. da. Relatório final de PIBIC- Relatos de experiência sobre o ensino de escrita acadêmica: das atividades propostas às reflexões docentes (ano 1- resumo acadêmico). Campina Grande: [s.l], 2023.

SOUZA, K. R.; KERBAUY, M.T. Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotomia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 31, n. 61, p. 21-44, 2017. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/29099. Acesso em: 31 mai. 2024.

STREET, B. Dimensões “escondidas” na escrita de artigos acadêmicos. FISCHER, A.; PELANDRÉ, N. L.; DIONÍSIO, M. de L. (ed.). Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 541-567, jul./dez. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2010v28n2p541. Acesso em: 31 jan. 2024.

SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and researching settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

ZANATTA, Flávia; GARINE, Andréa Keller; FUCHS, Juliana Thiesen. Desafios do Ensino da escrita acadêmica: uma proposta de abordagem do gênero resenha em contexto de educação a distância. Revista Signos, Lajeado, ano 42, n. 1, 2021. Disponível em: (PDF) DESAFIOS DO ENSINO DA ESCRITA ACADÊMICA: UMA PROPOSTA DE ABORDAGEM DO GÊNERO RESENHA EM CONTEXTO DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA (researchgate.net) Acesso em: 5 jan. 2024.

Published

2024-08-19