TECHNOLOGIES IN THE SCHOOL CONTEXT: INNOVATIONS AND IMPACTS THAT DIGITAL RESOURCES CAUSE IN THE TEACHING AND LEARNING PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.23925/2316-3267.2024v13i3p146-157Keywords:
Pedagogical practices. Apprenticeship. Methodologies. Technology.Abstract
This paper aims to discuss the impacts of the insertion and use of technologies in the contemporary educational environment. In particular, it seeks to highlight not only the substantial changes in the teaching and learning process of students, but also the way in which these technologies have contributed to the equalization of educational opportunities. In addition, the importance of continuing education for teachers will be addressed, enabling them to effectively and creatively use new technologies in their pedagogical practices. The diversity of methodologies enhanced by digital resources not only facilitates teaching, but also promotes the development of essential skills for students, preparing them to face the challenges of contemporaneity in a more integrated and critical way. In this way, this study aims not only to recognize the positive impacts of technologies in education, but also to explore best practices for their effective and sustainable implementation in the school environment.
Metrics
References
BECKER, Fernando. A epistemologia do professor: o cotidiano da escola. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Trad. de Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Trad. de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.
PACHECO, Frederico Reis. Educação à distância (EAD) e cibercultura: para além da reprodução na educação. 2017. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2017.
SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Trad. de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contrapontos, 2012.
TEIXEIRA, A. G. D. Um levantamento de percepções de professores sobre a tecnologia na prática docente. Linguagens e Diálogos, v. 2, n. 1, p. 159-174, 2011.
VALENTE, J. A. (1997). O uso inteligente do computador na educação. Pátio Revista Pedagógica. Editora: Artes Médicas Sul, ano 1, n. 1, p. 19-21.
WEINERT et al. O uso das tecnologias de informação e comunicação no cotidiano escolar das séries iniciais: panorama inicial. R. B. E. C. T., v. 4, n. 3, set. – dez. 2011.