OS EFEITOS ARGUMENTATIVOS DOS PROCESSOS REFERENCIAIS NO GÊNERO REDAÇÃO DO ENEM

Authors

  • Amanda Mikaelly Nobre de Souza Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Lidiane de Morais Diógenes Bezerra Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-3267.2024v13i3p190-212

Keywords:

Referenciação, Orientação Argumentativa, Pontos de vista, Redação do ENEM

Abstract

Resulting from dissertation research, this article aims to investigate the role of referential processes in the development of argumentative guidance in two ENEM grade 10 essays. With support from Amossy (2011) and Cavalcante (2016), the research shows that referential processes perform argumentative functions motivated by the structure and communicative purposes of the genre in question. As a result, the analyzes show that the fabrication of the referent, from its first appearance to the resumption(s), contributes to the argumentative orientation, by assisting in the perception of the enunciator's points of view in the text, a result of the lexicalization present in the expressions. references, whether introductory or anaphoric. The proposed discussion provides theoretical-methodological support to the Portuguese language teacher and facilitates other studies on the interface between referencing and argumentation in studies in Textual Linguistics.

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Author Biography

Lidiane de Morais Diógenes Bezerra, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora Adjunto IV da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Campus de Pau dos Ferros (CAPF). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL), pela mesma instituição. Pau dos Ferros-RN; E-mail: lidmoraisb@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4674844318235214. OrcID: http://orcid.org/0000-0002-9569-5567

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Published

2024-12-01