COMPREENDENDO A POLÍTICA NACIONAL DE EDUCAÇÃO DIGITAL

CONCEITOS E DESAFIOS NA FORMAÇÃO DOCENTE

Authors

  • Daniela Baccheschi Pioli Pellossi PUCSP

Abstract

Technological advances have increased children and adolescents' exposure to media content, often produced by anonymous sources with no ethical responsibility. Since the COVID-19 pandemic, educators and families have shown concern about the amount and quality of online interactions among young people. In response, the National Digital Education Policy (PNED), Law 14533/2023, was established. This article analyzes the concepts presented in PNED and its application in the training of teachers in the final years of elementary and high school. The qualitative research is grounded in theoretical references from UNESCO (2013) and Buckingham (2010; 2022), and incorporates data from a questionnaire answered by five educators. Results show that, although the law ensures teacher training, there is confusion between technical digital tool use and media literacy. Nonetheless, teachers feel confident addressing media education themes in their classrooms.

Keywords: Media education. Media literacy. Digital education. PNED.

References

BRASIL. Projeto de Lei nº 4513, de 09 de novembro de 2020. Institui a Política Nacional de Educação Digital e insere dispositivos no art. 4º da Lei nº 9.394, de 1996, de diretrizes e bases da educação nacional.. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=1929029&filename=Tramitacao-PL%204513/2020.

BRASIL. Lei nº 14.533, de 11 de janeiro de 2023. Institui a Política Nacional de Educação Digital e altera as Leis n.ºs 9.394/1996, 9.448/1997, 10.260/2001 e 10.753/2003. Brasília, DF: Diário Oficial da União, Seção 1, ed. extra, p. 1, 11 jan. 2023. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2023/lei/L14533.htm>. Acesso em: 20 mai. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Computação. Brasília: MEC, 2022.

BUCKINGHAM, David. Cultura Digital, Educação Midiática e o lugar da escolarização. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 37-58, set./dez., 2010.

BUCKINGHAM, David. Manifesto pela Educação Midiática. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2022.

BUCKINGHAM, David. Media Education: literacy, learning and contemporary culture. Polity Press, 2003

FERRARI, Ana Claudia; MACHADO, Daniela; OCHS, Mariana. Guia da Educação Midiática. São Paulo: Instituto Palavra Aberta, 2020.

FREIRE, P. (1974). A pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 2019.

HOBBS, R. Digital and media literacy: A plan of action. Washington, DC: The Aspen Institute, 2010.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. 161,6 milhões de pessoas com 10 anos ou mais de idade utilizaram a Internet no país, em 2022. Disponível em https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/38307-161-6-milhoes-de-pessoas-com-10-anos-ou-mais-de-idade-utilizaram-a-internet-no-pais-em-2022. Acesso em 28 mai. 2025.

KELLNER, D. & SHARE, J. (2005). Toward Critical Media Literacy: Core concepts, debates, organizations, and policy. Discourse: studies in the cultural politics of education, Vol. 26, No. 3, September, pp. 369/386.

SHARE, Jeff., MAMIKONYAN, Tatevik & LOPEZ, Eduardo. (2019). Critical media literacy in teacher education, theory, and practice. In: Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford University Press.

doi: http://dx.doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.1404

SOARES, Adauto. Fórum internacional de educação midiática e combate à desinformação - Pré Evento Online. YouTube, 2025. Disponível em: https://www.youtube.com/live/JpfWheVpOVU. Acesso em 27 de mai. 2025.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre Comunicação e Educação. Comunicação & Educação • Ano XIX • número 2 • jul/dez 2014

MIHAILIDIS, Paul. Civic media literacies: re-imagining human connection in an age of digital abundance. New York: Routledge, 2019.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. Brasília: UNESCO, 2016. Disponível em: UNESCO. Acesso em: 20 de mai. 2025.

Published

2025-12-01

How to Cite

Baccheschi Pioli Pellossi, D. (2025). COMPREENDENDO A POLÍTICA NACIONAL DE EDUCAÇÃO DIGITAL : CONCEITOS E DESAFIOS NA FORMAÇÃO DOCENTE. Verbum, 14(2). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/verbum/article/view/72627