Educação matemática realística: uma abordagem para os processos de ensino e de aprendizagem <br> Realistic mathematics education: an approach to teaching and learning processes

Autores

  • Pamela Emanueli Alves Ferreira Universidade Estadual de Londrina
  • Regina Luzia Corio de Buriasco Universidade Estadual de Londrina

Palavras-chave:

Educação Matemática Realística, Matematização, Hans Freudenthal.

Resumo

Este artigo tem como objetivo geral apresentar algumas ideias e princípios da abordagem para o ensino e aprendizagem de matemática chamada Educação Matemática Realística (RME - Realistic Mathematics Education). Preconizada por Hans Freudenthal, defende a ideia da matemática como uma atividade humana, de busca e resolução de problemas e, de forma mais geral, uma atividade de organizar e lidar matematicamente com a “realidade”, atividade que chamou de matematização. Para Freudenthal aprender matemática deveria ter origem no “fazer” matemática, sendo a matematização o núcleo da Educação Matemática. Neste trabalho são apresentados aspectos do contexto de origem e dos princípios gerais que configuram essa abordagem.

 

This paper is the result of a theoretical study and its aim to present the ideas and principles of Realistic Mathematics Education (RME) – the Dutch approach to teaching and learning mathematics. The RME is subject of GEPEMA’s research – Group of Study and Research in Mathematics Education and Assessment – and supports their theoretical perspective with regard to the teaching, learning, and assessment processes. This article presents aspects of RME’s context and the general principles. As a result, we present an overview of the six principles for RME, which are discussed in this paper. An intention is to promote research by the dissemination of the main ideas of this approach.

Metrics

Carregando Métricas ...

Biografia do Autor

Pamela Emanueli Alves Ferreira, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática, docente do Depto. de Matemática da Universidade Estadual de Londrina (UEL) – PR. E-mail: pamelauel@gmail.com

Regina Luzia Corio de Buriasco, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Educação, docente do Depto. de Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (UEL) – PR. Bolsista do CNPq – Brasil. E-mail: reginaburiasco@gmail.com

Referências

DE LANGE, J. Mathematics, Insight and Meaning. Utrecht: OW &OC, 1987.

DRIJVERS, P. H. M. Learning algebra in a computer algebra environment. 2003. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade de Utrecht, The Netherlands: Freudenthal Institute, The Netherlands, 2003.

FERREIRA, P. E. A. Enunciados de Tarefas de Matemática: um estudo sob a perspectiva da Educação Matemática Realística. 2013. 121f. Tese (Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2013. Disponível em: < http://bit.ly/teseferreira2013 >. Acesso em: 18 set. 2014.

FREUDENTHAL, H. Why to Teach Mathematics so as to Be Useful. Educational Studies in Mathematics, v. 1, n. 1-2, p. 3-8, 1968.

______. Geometry between the devil and the deep sea. Educational Studies in Mathematics, v. 3, n. 3-4, p. 413-435, 1971.

______. Mathematics as an educational task. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company, 1973.

______. Didactical phenomenology of mathematical structures. Dordrecht: Reidel Publishing Company, 1983.

______. Revisiting Mathematics Education. Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 1991.

GRAVEMEIJER, K. P. E.; DOORMAN, M. Context problems in realistic mathematics education: a calculus course as an example. Educational Studies in Mathematics, v. 39, n. 1, p. 111-129, jan. 1999.

GRAVEMEIJER, K. P. E.; TERWEL J. Hans Freudenthal: a mathematician on didactics and curriculum theory. Journal of Curriculum Stu dies, v. 32, n. 6, p. 777-796, nov-dez. 2000.

ICMI. Overview of ICMI. 2012. Disponível em: <http://www.mathunion.org/icmi/about-icmi/overview-of-icmi/>. Acesso em: 16 nov. 2012. (on-line).

LOPEZ, J. M. S. Análise interpretativa de questões não-rotineiras de matemática. 2010. 141f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2010.

MEYER, M.; DEKKER, T.; QUERELLE, N. Context in mathematics curricula. Mathematics teaching in the middle school, v. 9, p. 522-527, 2001.

NES, F. T. Van. Young children's spatial structuring ability and emerging number sense. 2009. 360f. Dissertação (Freudenthal Institute for Science and Mathematics Education) – Instituto Freudenthal, Utrecht, 2009.

STREEFLAND, L. Fractions in Realistic Mathematics Education. Dordrecht: Kluwer, 1991.

______. Learning from history for teaching in the future. Educational Studies in Mathematics, v. 54, n. 1, p. 37-62, 2003.

SHAPIRO, S. Philosophy of mathematics: structure and ontology. New York: Oxford University Press, 1997.

TREFFERS, A. Three Dimensions: a model of goal and theory description in mathematics instruction – The Wiskobas Project. Dordrecht: Reidel Publishing Company, 1987.

______. Meeting innumeracy at primary school. Educational Studies in Mathematics, v. 22, n. 4, p. 333-352, 1991.

TREFFERS, A.; GOFFREE, F. Rational analysis of realistic mathematics education. In: STREEFLAND, L. (ed.). Proceedings of the 9th International Conference for the Psychology of Mathematics Education. Utrecht, The Netherlands: OW&OC. v. 2, p. 97-123, 1985.

VAN DEN HEUVEL-PANHUIZEN, M. V. D. Assessment and Realistic Mathematics Education. Utrecht: CD-ß Press/Freudenthal Institute, Utrecht University. 1996.

______. Mathematics education in the Netherlands: A guided tour. Freudenthal Institute Cd-rom for ICME9. Utrecht: Utrecht University, 2000. CD-ROM.

______. The didactical use of models in realistic mathematics education: An example from a longitudinal trajectory on percentage. Educational Studies in Mathematics, v. 54, n. 1, p. 09-35, nov. 2003.

______. The role of contexts in assessment problems in mathematics. For the Learning Mathematics, Alberta-Canadá, v. 25, n. 2, p. 2-9, 2005. Disponível em: <http://www.fi.uu.nl/~marjah/documents/01-Heuvel.pdf>. Acesso em: 12 ago. 2008.

______. Reform under attack – Forty Years of Working on Better Mathematics Education thrown on the Scrapheap? No Way! In: SPARROW, L.; KISSANE, B.; HURST, C. (Eds.). Proceedings of the 33th annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia. Fremantle: MERGA. 2010.

VAN EST, W. T. Hans Freudenthal. Educational Studies in Mathematics, v. 53, n. 1-2, p. 59-69, 1993.

WIDJAJA, Y. B.; HECK, A. How a Realistic Mathematics Education approach and microcomputer-based laboratory worked in lessons on graphing at an Indonesian Junior High School. Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia, Amsterdam, v. 26, n. 2, p. 1-51, 2003.

Downloads

Publicado

2016-04-30

Edição

Seção

Artigos