Spirituality as life care: a transdisciplinary proposal in school of Medicine program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/politica.v9i2.56853

Abstract

Health, care and spirituality are concepts that permeate the work in health area. We know it is necessary a relation among them, but we realize there is an excluding view from the professionals as well as from those who work for the formation of professionals. The present article highlights the importance of integrating humanistic studies in medical school curriculum. The reason is that the doctor to-be must know how to cope not only with symptoms and results of treatment, but also with causes and healing – not only the healing of the symptom, but the healing of the human being. Considering that illness is mostly the last stage of a higher problem and that the concept of spirituality crosses over that concept, we may acknowledge we have the purpose to broaden the mentioned concepts and suggest some topics that may compose the course description of a new subject that may constitute the curriculum of schools of medicine.

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Author Biographies

Jacirema Maria Thimoteo dos Santos, UFRJ

Doutora em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica – PUC/RJ. Mestra em Ciências da Religião pela Universidade Metodista de São Paulo - UMESP, São Bernardo do Campo, São Paulo, SP. Graduada em Pedagogia pela Fundação Educacional Unificada Campo-grandense - FEUC, Rio de Janeiro, RJ. Graduanda em Psicologia pelo Centro Universitário Augusto Motta - UNISUAM, Rio de Janeiro, RJ.Técnica em Assuntos Educacionais na Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Vitor Chaves de Souza, Universidade Metodista de São Paulo

Pós-doutorado em Filosofia pela Universidade Federal de Uberlândia. Doutor em Ciências da Religião, bacharel em Teologia e Letras pela Universidade Metodista de São Paulo. Atualmente é professor da Universidade Metodista de São Paulo nos cursos de Filosofia, Pós-Graduação em Ciências da Religião e Pós-Graduação em Educação. Tem experiência na área de Hermenêutica, com ênfase em Filosofia da Religião, Fenomenologia e Ciências Humanas.

Nádia Vitorino Vieira, UNIFESP

Doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo -Unifesp/Campus Baixada Santista, mestra em Filosofia, graduada em Psicologia e Filosofia. Psicóloga, técnica em assuntos educacionais e pesquisadora em Filosofia da Saúde – Centro de História e Filosofia das Ciências da Saúde – Escola Paulista de Medicina – Universidade Federal de São Paulo – EPM/UNIFESP. Vice-coordenadora do Grupo de Estudos de Filosofia da Saúde UNIFESP / CNPq, São Paulo, Brasil.

Viviane Cristina Cândido, UNIFESP

Doutora em Ciências da Religião pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, mestra em Educação, graduada em Filosofia e Pedagogia. Docente adjunto e pesquisadora em Filosofia da Saúde – Centro de História e Filosofia das Ciências da Saúde – Escola Paulista de Medicina – Universidade Federal de São Paulo – EPM/UNIFESP. Coordenadora do Grupo de Estudos de Filosofia da Saúde UNIFESP / CNPq, São Paulo, Brasil.

Published

2021-12-17

Issue

Section

Artigos