Afrocentric Heritage Mediation in Public Libraries

afrocentric heritage education strategies at the José Sarney Municipal Public Library, São Luís, MA

Authors

  • Anna Caroline Corrêa Mendes Universidade Federal do Maranhão
  • Maurício José Morais Costa Universidade Federal da Paraíba
  • Kláutenys Dellene Guedes Cutrim Universidade Federal do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.23925/politica.v12i3.68251

Keywords:

Afrocentric Heritage, Public Libraries, Afrocentric Heritage Education, José Sarney Municipal Public Library (BMJS)

Abstract

This study analyzes the actions and strategies of Afrocentric heritage education carried out by the Biblioteca Pública Municipal José Sarney (BMJS) and their implications for the mediation, awareness, dissemination, and appreciation of Black culture in São Luís, MA. Using a descriptive and exploratory methodology with both quantitative and qualitative approaches, the study maps the initiatives promoted by BMJS in November 2023, a month dedicated to the appreciation of Black culture. Five specific actions were analyzed: Reading Mediation with Students from UEB Rosário Nina, Discussion Circle "Maria Firmina and Black Consciousness," Sarau at BMJS, Discussion Circle "Zumbi is Alive!", and the 1st Expo BF Preta. The results highlight BMJS as a mediator of Afrocentric heritage, which, by valuing Black culture and involving the community, contributes to the construction of collective memory and the strengthening of Afro-descendant protagonism and belonging, thereby promoting diversity and social justice.

Author Biographies

Anna Caroline Corrêa Mendes, Universidade Federal do Maranhão

Bibliotecária do Sistema Integrado de Bibliotecas da UFMA e Mestranda em Cultura e Sociedade (PGCULT) na Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, Maranhão, Brasil; anna.mendes@ufma.br; http://lattes.cnpq.br/6337040360157269; https://orcid.org/0000-0002-2365-4168.

Maurício José Morais Costa, Universidade Federal da Paraíba

Docente do Centro Universitário UNDB e Doutorando em Ciência da Informação no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba (PPGCI/UFPB), João Pessoa, Paraíba, Brasil; mauriciojosemorais@gmail.com; http://lattes.cnpq.br/4462974820369545; https://orcid.org/0000-0002-0759-9285.

Kláutenys Dellene Guedes Cutrim, Universidade Federal do Maranhão

Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade (PGCULT) e do Departamento de Turismo e Hotelaria (DETUH) na Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, Maranhão, Brasil; kdguedes@gmail.com; http://lattes.cnpq.br/4310600393313804; https://orcid.org/0000-0002-8668-4188.

References

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Biblioteca pública: avaliação de serviços. Londrina: Eduel, 2013. 207 p.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70 Brasil, 2016. 288 p.

BERNARDINO, Maria Cleide Rodrigues; SUAIDEN, Emir José. O papel social da biblioteca pública na interação entre informação e conhecimento no contexto da ciência da informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 16, n. 4, p. 29-41, out./dez. 2011.

BIBLIOTECA MUNICIPAL JOSÉ SARNEY. Relatório 2023. Secretaria de Cultura de São Luís: São Luís, 2023.

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 5, n. 10, p. 5-15, 1989.

BOURDIEU, Pierre. Capital Cultural, Escuela y Espacio Social. México: Siglo Veinteuno, 1997. 205 p.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Lisboa: Edições 70, 2021. 510 p.

BOURDIEU, Pierre. Esboço de auto-análise. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. 114 p.

CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas. São Paulo: EDUSP, 2003. 416 p.

CANCLINI, Nestor Garcia. El patrimonio cultural de México y la construcción imaginaria de lo nacional. In: FLORESCANO, Enrique (coord.). El patrimonio nacional de México. México: FCE, CONACULTA, 1997. p. 57-86.

CARDOSO, Francilene. O negro na biblioteca: mediação da informação para construção da identidade negra. Curitiba, PR: CRV, 2015.

CARDOSO, Francilene do Carmo; NÓBREGA, Nanci Gonçalves da. A biblioteca pública na (re) construção da identidade negra. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v. 3, n. 1, p. 1-23, 2010.

CARVALHO, José Jorge de. Encontro de saberes e descolonização: para uma refundação étnica, racial e epistêmica das universidades brasileira. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2023. (Coleção Cultura Negra e Identidades).

CEZARINHO, Filipe Arnaldo. Uma proposta de educação patrimonial decolonial. Revista Debates Insubmissos, Caruaru, ano 6, v. 7, n. 21, p. 297-324, mai./ago. 2023.

CHAVES, César Roberto Castro. Educação patrimonial no bairro do Desterro: estudos sobre os projetos de patrimonialização no Centro Histórico de São Luís – MA. 2012. 129 f. Dissertação (Mestrado em Cultura e Sociedade) – Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2012.

CRUZ, Tatiane Santos da. A educação patrimonial afro-brasileira: recurso pedagógico para o ensino de história em São Francisco do Conde. 2020. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), São Francisco do Conde, 2020.

CUNHA, Caroline de Aguiar da. Educação patrimonial afrocentrada: possibilidade de reorientar o currículo escolar. In: ENCONTRO NACIONAL PERSPECTIVAS DO ENSINO DE HISTÓRIA, 11., 2020. Anais eletrônicos [...] Ponta Grossa: ABEH, 2020. p. 1-10. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1_MMIoxfZbMZbirc5eJao3tKZ1GqKBKz0/view?usp=sharing. Acesso em: 11 ago. 2024.

DEMARCHI, João Lorandi. Perspectivas para atuação em educação patrimonial. Revista CPC, n. 22, p. 267-291, dez. 2016.

DIAS, Guilherme Soares. São Luís redescobre o turismo por meio da sua negritude. Folha de São Paulo, Guia Negro, São Paulo, p. 1-5, jun. 2022. Disponível em: https://folha.com/p8z2lb05. Acesso em: 29 jul. 2024.

DURBIN, G.; MORRIS, S.; WILKINSON, S. A teacher's guide to learning from objects. London: English Heritage, 1990.

FERREIRA, Maria Mary (org.). Bibliotecas, livro e leitura no Maranhão: políticas públicas para pensar uma sociedade leitora e cidadã. São Luís: EDUFMA, 2021. 600 p.

FLORÊNCIO, Sônia Regina Rampim et al. Educação patrimonial: histórico, conceitos e processos. Brasília, DF: IPHAN, 2014. 65 p.

FLORÊNCIO, Sônia Regina Rampim. Educação patrimonial: algumas diretrizes conceituais. In: PINHEIRO, Adson Rodrigo S. (org.). Cadernos do patrimônio cultural: educação patrimonial. Fortaleza: Secultfor: IPHAN, 2015. 210 p.

FLORES, Anna Claudia da Costa; PEREZ, Carlos Blaya. Conscientização dos usuários de bibliotecas por meio da educação patrimonial alicerçada em ferramentas visuais. Revista Confluências Culturais, v. 2, n. 2, p. 9-16, set. 2013.

FONSECA, Maria Cecília Londres. Referências culturais: bases para novas políticas de patrimônio. In: BRASIL. Ministério da Cultura. Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. O Registro do Patrimônio Imaterial - Dossiê final das atividades da Comissão e do Grupo de Trabalho Patrimônio Imaterial. 5. ed. Brasília, DF: 2012. p. 35-44.

HORTA, Maria de Lourdes Parreiras; GRUNBERG, Evelina, MONTEIRO, Adriane Queiroz. Guia Básico de Educação Patrimonial. Brasília: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Museu Imperial. 1999. 69 p.

IFLA. Manifesto da Biblioteca Pública IFLA-UNESCO 2022. Tradução: Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições – FEBAB. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/6247. Acesso em: 02 jun. 2024.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Carta de Atenas. Rio de Janeiro: IPHAN, 1931. 6 p. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/Carta%20de%20Atenas%201931.pdf. Acesso em: 11 ago. 2024.

MARTINS, Carlos Wellington Soares. Ação cultural na prática bibliotecária para a formação e o desenvolvimento da cidadania: o caso da Biblioteca Pública Municipal José Sarney. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO E DOCUMENTAÇÃO, 23., 2009. Anais eletrônicos [...] São Paulo: FEBAB, 2009. Disponível em: http://www.repositorio.ufma.br:8080/jspui/handle/1/301. Acesso em: 29 jul. 2024.

MARTINS, Luciana Conrado. A constituição da educação em museus: o funcionamento do dispositivo pedagógico museal por meio de um estudo comparativo entre museus e artes plásticas, ciências humanas e ciência e tecnologia. 2011. 390 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

MORAES, Viviane Mendes de; BRITO, Thiago Henrique Borges; COSTA, Walkiria Gabriele Elias da. Mulherismo Africana: proposta enquanto equilíbrio vital a comunidade preta. Ítaca: Revista de Filosofia, [S.l.], n. 36, p. 281-320, 2020.

NOVAES, Luciana de Castro Nunes. Por uma educação patrimonial das relações étnico-raciais. Revista de Arqueologia, [Teresina], v. 35, n. 1, p. 118-138, 2022.

OLIVEIRA, Otair Fernandes de. A cultura afro-brasileira como patrimônio cultural: reflexões preliminares. In: ENCONTRO DE ESTUDOS MULTIDISCIPLINARES EM CULTURA, 15., 2024, Salvador. Anais [...]. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2024.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho científico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. 277 p.

RAMOS, Silvana Pirillo; SANTOS, Greciene Lopes dos. Políticas de Educação Patrimonial: considerações sobre as Casas do Patrimônio em Alagoas, Brasil. Revista Iberoamericana de Turismo- RITUR, Penedo, v. 7, n. 3, p. 167-186, dez. 2017.

ROCHA, Isaías. Do ‘cavaco’ à ‘Fátima’: conheça a história de um dos bairros mais antigos e populares de São Luís. Blog do Isaías Rocha, São Luís, p. 1-3, maio 2024. Disponível em: https://isaiasrocha.com.br/destaque/do-cavaco-a-fatima-conheca-a-historia-de-um-dos-bairros-mais-antigos-e-populares-de-sao-luis/. Acesso em: 29 jul. 2024.

SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María del Pilar Baptista. Metodologia de Pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso: 2013. 624 p.

SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da. Pensamento negro na Biblioteconomia negra brasileira. In: CARDONA, Natalia Duque; SILVA, Franciéle Carneiro Garcês. Epistemologias Latino-Americanas na Biblioteconomia e Ciência da Informação: contribuições da Colômbia e do Brasil. Florianópolis, SC: Rocha Gráfica e Editora, 2020. 206 p.

SISTEMA NACIONAL DE BIBLIOTECAS PÚBLICAS. Sistema Estadual de Bibliotecas do Maranhão. Brasília, DF: SNBP, 2024. Disponível em: http://snbp.cultura.gov.br/maranhao-ma/. Acesso em: 29 jul. 2024.

TANUS, Gabrielle Francinne de Souza Carvalho; TANUS, Gustavo. Onde estão os autores e autoras negras? A literatura afro-brasileira nos acervos das bibliotecas públicas brasileiras. Diacrítica, [Braga], v. 34, n. 2, p. 249-263, 2020.

WICHERS, Camila Azevedo de Moraes. Patrimônio arqueológico paulista: proposições e provocações museológicas. 2011. Tese (Doutorado em Arqueologia) - Museu de Arqueologia e Etnologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

Published

2024-11-30

How to Cite

Mendes, A. C. C., Costa, M. J. M., & Cutrim, K. D. G. (2024). Afrocentric Heritage Mediation in Public Libraries: afrocentric heritage education strategies at the José Sarney Municipal Public Library, São Luís, MA. PoliÉtica. Revista De Ética E Filosofia Política, 12(3), 196–224. https://doi.org/10.23925/politica.v12i3.68251