THE IMPLICATIONS OF EDUCATION FOR THE MORAL PROGRESS OF HUMANITY ACCORDING TO IMMANUEL KANT
DOI:
https://doi.org/10.23925/politica.v12i3.68075Keywords:
Kant, Education, Autonomy, Moral progressAbstract
Although Kant is not considered a theorist of education, we realize that the theoretical framework of his philosophical work contains significant reflections that deal with the theme. These contributions have influenced over time several tendencies and theories in the pedagogical field. We believe that Kantian ideas related to education are still completely far from being exhausted, so that the study of these pedagogical themes presents itself as a fertile ground for researchers and scholars who wish to obtain subsidies and advantageous references for the reflection of their practices related to the challenges that are imposed today. Therefore, the main objective of this work is to establish a fruitful reflection on the educational implications, from the perspective of the philosopher Immanuel Kant, for the moral progress of humanity.
References
Bíblia de Jerusalém. São Paulo: Paulus, 2002.
DALBOSCO, Cláudio. Kant & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
KANT, Immanuel. A Religião nos Limites da Simples Razão. Tradução Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1992.
KANT, Immanuel. Começo Conjectural da História Humana. Tradução Edmilson Menezes. São Paulo: UNESP, 2010.
KANT, Immanuel. Fundamentação da metafísica dos costumes. Tradução Paulo Quintela. Lisboa: Edições 70, 2007.
KANT, Immanuel. Ideia de uma história universal de um ponto de vista cosmopolita. Tradução de Rodrigo Novaes e Ricardo Terra. São Paulo: Martins Fontes, 2016.
KANT, Immanuel. Prefácio à segunda edição da Crítica da razão pura (1787). In: Textos seletos. Tradução de Raimundo Vier. 9 ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
KANT, Immanuel. Resposta à pergunta: Que é “Esclarecimento”? (Aufklärung) In: Textos seletos. Tradução de Floriano de Sousa Fernandes. 9 ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
KANT, Immanuel. Sobre a pedagogia. Tradução de João Tiago Proença. Lisboa: Edições 70, 2012.
MENEZES, Edmilson. Apresentação. In: Começo Conjectural da História Humana. Trad. Edmilson Menezes. São Paulo: UNESP, 2010.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Discurso sobre as ciências e as artes. Tradução: Lourdes Santos Machado; Introdução e notas de Paul Arbousse-Bastide e Lourival Gomes Machado e consultoria de Marilena Chauí. 2. ed. Os Pensadores, São Paulo: Nova Cultural, 1999.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Discurso sobre a origem e os fundamentos da desigualdade entre os homens. Tradução: Lourdes Santos Machado; Introdução e notas de Paul Arbousse-Bastide e Lourival Gomes Machado e consultoria de Marilena Chauí. 2. ed. Os Pensadores, São Paulo: Abril Cultural, 1978.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou da educação. Tradução Roberto Leal Ferreira. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou da educação. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1992.